#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: اکنون ۳۳.۶ درصد جمعیت شهری استان در هزار و هفت هکتار بافت ناکارآمد و فرسوده هفت شهر استان سکونت دارند.

وحید داعی روز سه‌شنبه در نشست ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: مطالعات بازآفرینی پایدار شهری در هفت شهر استان از قبیل بشرویه، بیرجند، نهبندان، قاین، فردوس و خوسف انجام شده و افزودن شهرهای گزیک و قهستان نیز در حال پیگیری است.

وی بیان کرد: ۲۳۰ هکتار از محلات هدف در مرکز استان بافت فرسوده، ۴۴ هکتار بافت تاریخی، ۱۵۵ هکتار روستاهای ادغام شده و ۲۲۵ هکتار سکونتگاه غیررسمی شناسایی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی مجموع مساحت هدف طرح بازآفرینی پایدار شهری در بیرجند را ۶۵۴ هکتار اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۳۷ درصد مردم این شهر در محلات هدف بازآفرینی شهری سکونت دارند.

وی ادامه داد: همچنین از مجموع هزار و هفت هکتار محلات هدف در سطح استان ۳۹.۷ هکتار در بشرویه، ۹۹.۴ هکتار در نهبندان، ۱۱۵ هکتار در قاین، ۲۷.۵ هکتار در فردوس، ۴۸ هکتار در سرایان و ۲۳ هکتار در خوسف وجود دارد.

داعی گفت: در محلات هدف بازآفرینی پایدار شهری استان پارسال پروژه با اعتبار ۳۲ میلیارد تومان در دست اجرا قرار گرفت که ۵۱ پروژه تکمیل و تحویل شده و پنج پروژه با متوسط ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اقدام است.

وی از افزایش اعتبارات اجرای طرح بازآفرینی پایدار شهری در این استان خبر داد و افزود: سال ۹۸ اعتبارات تخصیص یافته در این زمینه ۸.۵ میلیارد تومان، سال ۹۹ بیش از ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان با ۴۹ درصد افزایش بود که پارسال به عدد قابل توجهی رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به پیگیری و جذب ۳۰ میلیارد تومان اعتبار سفر سال گذشته رییس جمهور برای بازآفرینی شهری گفت: از این میزان ۱۰ میلیارد تومان از محل وزارت نفت، ۱۰ میلیارد تومان فروش اموال و ۱۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه تامین می‌شود که اعتبار سازمان برنامه و بودجه به‌صورت نقدی واریز شده است.

وی افزود: به عنوان اولین استان کشور توانستیم در سفر رییس جمهور به استان و بازدید از محلات جامعه هدف، برای طرح بازآفرینی پایدار شهری اعتبار جذب کنیم که تاکنون ۱۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

داعی با بیان اینکه طرح‌ها براساس اعتبارات، مصوب و اجرا می‌شود اظهار داشت: برای ۱۰ میلیارد تومان ابلاغی، پروژه‌هایی در هفت شهر استان دیده شده که باید هرچه سریعتر اجرا و بهره‌برداری شوند.

وی با اشاره به اولویت‌بندی پروژه‌های محلات هدف بازآفرینی شهری گفت: ستاد بازآفرینی شهرستان‌ها به ریاست فرماندار و دبیری شهردار محل برگزار می‌شود که در این زمینه برنامه جامع اقدام مشترک داریم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در پروژه‌های بازآفرینی شهری اصل بر مشارکت است افزود: از دستگاه‌های خدمات‌رسان و شهرداری‌ها درخواست داریم در اجرای پروژه‌های بازآفرینی نهایت همکاری را داشته باشند تا بتوان در سفرهای بعدی رییس جمهور نیز برای دریافت اعتبار بازآفرینی شهرها چانه‌زنی کرد.

وی گفت: از محل تخصیص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رییس جمهور، در بیرجند قبرستان ناصح و کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی، در سرایان احداث خانه محله و بازارچه صنایع دستی، فردوس سالن ورزشی و خوسف در یکی از محله‌های تاریخی پروژه اجرا خواهیم کرد.

داعی با تاکید بر اینکه محلات هدف طرح بازآفرینی شهری غیرمقاوم و آسیب‌پذیر هستند گفت: برای توسعه کالبدی در محلات هدف، اجرای پروژه‌های مشترک با برخی دستگاه‌های اجرایی به‌خصوص شهرداری در دستور کار است که بخشی از اعتبار مورد نیاز برای اجرا توسط راه و شهرسازی و برخی توسط دستگاه متولی تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه آموزش از وظایف ذاتی اداره کل راه و شهرسازی نیست اما برای توسعه محلات، ایجاد اشتغال و توانمندسازی به‌ویژه زنان سرپرست خانوار و دختران در این محلات، اعتبار پیش‌بینی شده و دوره‌های آموزشی توسط دستگاه‌های متولی برگزار می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: برای این منظور سال‌های ۹۸ و ۹۹ هر سال ۱۰۰ میلیون تومان و سال گذشته هم ۱۱۶ میلیون تومان اختصاص یافته و آموزش‌های مهارتی در طول سال با توجه به نیاز محلات توسط دستگاه‌هایی مانند آموزش فنی و حرفه‌ای ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه پروژه‌های بازآفرینی شهری کمک بزرگی به مناطق آسیب‌پذیر و ناکارآمد شهری می‌کند و به نوعی جزو وظایف شهرداری‌ها محسوب می‌شود تقاضا داریم علیرغم عدم جابه‌جایی خاک، عوارض پسماند حذف شود.

داعی با بیان اینکه سهمیه قیر برای محلات هدف بازآفرینی شهری اخذ شده است اظهار داشت: پارسال برای شهرهای بیرجند، قاین، فردوس، نهبندان و بشرویه در مجموع چهار میلیارد تومان به شهرداری‌ها کمک شد.

وی گفت: برای سال جاری نیز سهیمه در حال جذب است و هر شهرداری این قیر را که حواله آن صادر شده، دریافت و به استان حمل کند، در اولویت اجرای پروژه قرار خواهد گرفت.

این نشست با هفت دستور کار ارائه گزارش پروژه‌های اجرایی سنوات گذشته، پیگیری و جذب اعتبارات ۳۰ میلیارد تومان سفر رییس جمهور، سهمیه قیر سال ۹۹ شهرداری‌ها و سهمیه سال ۱۴۰۰، بررسی و ایجاد کارگروه نظارت بر قیر مصرفی شرکت بازآفرینی شهری ایران، طرح و تصویب پروژه‌های اجرایی سال ۱۴۰۱ و تعیین سهم دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها، طرح و تصویب محدوده محلات هدف شهر قهستان و پیگیری مکاتبه شرکت بازآفرینی شهری  ایران برای تامین اعتبار پروژه‌های بازآفرینی از محل جز یک بند ب ماده ۶ قانون برنامه ششم توسعه برگزار شد.