استاندار خراسان جنوبی گفت: جامعه عشایری به عنوان یک قشر مولد و خودکفا، کمترین بهره‌مندی را از زیرساخت‌ها و امکانات عمومی دارند در حالی‌که در تولید و اقتصاد کشور بسیار تاثیرگذارند.

محمدصادق معتمدیان روز سه شنبه در آیین کلنگ‌زنی مجتمع آبرسانی منطقه عشایری «چاه زرد» و «خواجه منجیکوه» شهرستان نهبندان افزود: ما به عنوان خادمان مردم وظیفه داریم با تمام توان برای رفع مشکلات عشایر اقدام کنیم.

وی بیان کرد: ۱۳ درصد جمعیت استان را عشایر غیور تشکیل می‌دهند و به عنوان چهارمین استان عشایرنشین کشور، هفت درصد عشایر در این استان مرزی ساکن هستند.

استاندار خراسان جنوبی صفا، صمیمیت، تدّین، یکرنگی و وفاداری به انقلاب و نظام را از ویژگی‌های منحصر به فرد عشایر دانست و گفت: در خراسان جنوبی نیز یکی از ویژگی‌های مهم عشایر، نقش آنها در تامین امنیت مرزها است.

وی اظهار داشت: خراسان جنوبی دارای طولانی‌ترین مرز جمهوری اسلامی با کشور افغانستان به عنوان یکی از کانون‌های ناامن جهان است که ادعا می‌کنیم یکی از امن‌ترین مرزهای ایران را داریم.

معتمدیان ادامه داد: بدون شک علاوه بر نقش نیروهای مسلح در تامین امنیت مرزها، عشایر و مرزنشینان نیز نقش بی‌بدیلی در این زمینه داشته و با جان و دل از مرزهای بین‌المللی صیانت می‌کنند.

وی تصریح کرد: در ۴۱ سال گذشته عشایر نقش خود را در مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی به خوبی ایفا کرده‌اند همانطور که در انتخابات نیز حضور گسترده دارند و این نشان از علاقه‌مندی و وفاداری به انقلاب و نظام و آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ۳۵ درصد گوشت قرمز (هفت هزار تن) استان توسط عشایر تولید می‌شود ادامه داد: همچنین ۱۲ هزار تن شیر و ۲۵ درصد از تولیدات صنایع دستی استان متعلق به جامعه عشایری است.

وی با اشاره به مشکلات جامعه عشایری گفت: همه تلاش نظام در ۴۰ سال گذشته توجه به مناطق روستایی و عشایری بوده است و بخشی از عقب ماندگی‌هایی که در این مناطق وجود دارد ناشی از نگاه‌های رژیم منحوس پهلوی به مناطق عشایری و روستایی است.

معتمدیان افزود: علیرغم همه خدماتی که نظام جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته انجام داده است هنوز مشکلاتی در سومین استان پهناور کشور وجود دارد اما ۱۰۰ درصد روستاهای استان دارای برق هستند.

وی ادامه داد: پراکندگی روستاها و جمعیت پایین آن سبب نشد خدمات در روستاها ارائه نشود لذا ۷۰ درصد نقاط عشایری ثابت استان از نعمت برق برخوردارند و تلاش داریم مابقی نقاط را تا پایان دولت برق‌رسانی کنیم.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در سایر خدمات از جمله مسائل بهداشتی و درمانی و آموزشی نیز مشکلاتی وجود دارد که تلاش کردیم مدارس کانکسی همه محلات عشایری و روستاهای بالای ۱۰ خانوار تا سال آینده جمع‌آوری و حذف شود.

وی اظهار داشت: در زمینه تامین آب به عنوان یکی از مشکلات اصلی استان، برنامه‌های خوبی در سطح استانی و ملی دنبال می‌کنیم، آبرسانی به ۵۰۰ روستا و ۶۷۰ نقطه عشایری استان به وسیله تانکر سیار انجام می‌شود.

معتمدیان یادآور شد: در آبرسانی سیار به دلیل کمبود امکانات شرمنده مردم بودیم که با بسیج بخش‌های روستایی و عشایری تا حدودی به طور موقت مشکل تانکر آبرسانی حل شد.

وی گفت: امسال در روز ملی روستا و عشایر (۱۵ مهر) با حضور معاون اول رییس جمهوری تفاهم‌نامه‌ای بین سندیکای بانکی شامل استانداری، بانک رفاه، بانک صادرات، وزارت نیرو و سازمان امور عشایری در خصوص تامین آب شرب روستایی در استان منعقد شد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از مهمترین مطالبات مردم تامین آب شرب است ادامه داد: در قالب تفاهم‌نامه مذکور با اختصاص پنج هزار میلیارد ریال اعتبار از منابع بانکی، مجتمع‌های آبرسانی استان تا پایان دولت تعیین تکلیف می‌شود و از این طریق مشکل مردم در خصوص تامین آب بهداشتی و شرب نیز حل خواهد شد.

وی عنوان کرد: از این مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال متعلق به عشایری است که روزهای آتی در سازمان برنامه و بودجه و امور عشایری نهایی خواهد شد و عملیات آبرسانی و تکمیل مجتمع‌های آبرسانی عشایری در دستور کار قرار خواهد گرفت.

معتمدیان عنوان کرد: چند پروژه در راستای خدمت رسانی به مردم روستایی و عشایری استان دنبال می‌کنیم یکی از مهمترین دغدغه‌ها مسکن است که از اوایل تابستان امسال ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن روستایی و عشایری در استان آغاز شده است.

وی ادامه داد: پنج هزار واحد با مشارکت کمیته امداد و همین میزان با مشارکت بنیاد مسکن در حال احداث است که به هر متقاضی تا سقف ۳۵ میلیون تومان کمک بلاعوض و تا سقف ۴۰ میلیون تومان نیز وام قرض‌الحسنه پرداخت شده است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه این پروژه با اعتبار ۸۵۰ میلیارد تومان امسال برای نخستین بار در خراسان جنوبی رقم خورد گفت: نیمی از این پروژه احداث و تحویل متقاضیان شده است و تا پایان سال نیز ۲ هزار و ۵۰۰ واحد دیگر با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی افزود: این پروژه در اشتغال روستایی و عشایری استان نیز بسیار تاثیرگذار بود و امسال جزو استان‌هایی بودیم که در زمینه ایجاد مشاغل فصلی رتبه نخست کشور را داشتیم و نرخ بیکاری به ۵.۴ دهم درصد رسید.

وی تاکید کرد: سال گذشته مجموع اعتبارات تملک دارایی استان ۸۵۰ میلیارد ریال بود در صورتیکه همین یک پروژه با توجه دولت دوازدهم ۱۰ برابر مجموع این اعتبار بوده است.

معتمدیان بیان کرد: از ابتدای امسال بیش از ۵۰ درصد واردات دام مولد کشور از طریق استان انجام شده است سازوکاری طراحی شد تا این دام در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی افزود: تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، منعقد شد که تا سقف ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهد شد و دام‌ها در قالب وام قرض‌الحسنه تا سقف ۵۰ میلیون تومان در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا اهالی مناطق روستایی و عشایری به ویژه جوانان از این ظرفیت بهره‌مند شوند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پرداخت درآمدهای حاصل از فروش سوخت به عشایر و مرزنشینان در شعاع ۳۰ کیلومتری مرزها گفت: در گذشته شاید هر ۶ ماه یکبار ۵۰ هزار تومان به حساب مرزنشیان واریز می‌شد اما از ابتدای سال هر ماه ۷۱۴ هزار تومان یارانه سوخت به مرزنشینان پرداخت می‌شود.

وی افزود: یکی از طرح‌هایی که به زودی رقم خواهد خورد احداث ۱۰ هزار نیروگاه و پنل خورشیدی است که در قالب تفاهم‌نامه‌ای بین کمیته امداد و بنیاد علوی، درآمد ثابتی برای روستاییان و عشایر ایجاد خواهد شد.

معتمدیان ادامه داد: از این طریق ۵۰ هزار کیلووات برق در خراسان جنوبی به عنوان دومین استان از لحاظ برخورداری از انرژی خورشیدی تولید خواهد شد چراکه بیش از ۳۱۰ روز آفتابی در استان وجود دارد که بر اساس این ظرفیت طرح‌های زودبازده و درآمدزا برای مردم ایجاد خواهد شد.

عملیات اجرایی مجتمع آبرسانی منطقه عشایری «چاه زرد» و «خواجه منجیکوه» شهرستان نهبندان با حضور رییس سازمان عشایر ایران و استاندار خراسان جنوبی آغاز شد.

با بهره‌برداری این مجتمع آب شرب ۱۴ محله عشایری شهرستان شامل ۲۵۰ خانوار و ۱۲ هزار دام فراهم خواهد شد.

استان مرزی خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند است.