نوشته :. روح الله محمدی

روز ۱۳ اردیبهشت ۴ مه به نام روز جهانی مطبوعات آزاد نامگذاری شده است .
♦️. این روز را به خبرنگاران و اهالی روزنامه تبریک میگویم.
. ? مطبوعات در لغت به تمام نوشتجات چاپ شده در انواع مجله و نشریه و روزنامه اطلاق میگردد ( دهخدا )
و روز چهارم مه که روز مطبوعات آزاد است بخاطر پسوندی که دارد تکلیف بسیاری از نوشتجات معمول موجود را روشن کرده است.

? اولین روزنامه ایران ٫ وطن امروز ، بود که در زمان ناصرالدین شاه به چاپ رسید و چون در آن از لزوم آزادی و استبداد ستیزی حرفهایی به میان آمده بود پس از چاپ ، مورد غضب دبدبه و کبکبه ی همایونی واقع شد و در همان شماره اول توقیف گردید و مدیران آن به خارج از کشور تبعید شدند.
پس از آن در عصر محمدعلی شاه روزنامه نگاران و اندیشمندان متجددی همچون میرزا آقاخان کرمانی و جهانگیرخان صور اسرافیل و بعدترها میرزاده عشقی ها و فرخی یزدی ها خون خود را بر سر آزادی به آسیاب هفت سنگ این سرزمین تقدیم کردند که رسالت روزنامه نگاری به لجن تهوع آور مجیزگویی و منفعت اندیشی کشیده نشود.
? پرداختن به پیشینه مطبوعات آزاد و احوالات آن دراین مقال نمی گنجد.

? خبرنگار آزاد که تعدادشان در حال حاضر خیلی زیاد هم نیست ( و نسلشان بشدت در خطر انقراض است ) وظیفه دارد زبان گویای مردم باشد.
? مسوولین به اندازه کافی تریبون و رسانه و امکان و عرصه برای معرفی و خودنمایی در اختیار دارند

? این مردم هستند که دستشان از آسمان کوتاه است و پایشان به زمین بند نیست. روزنامه نگار آزاد باید فریاد فروخفته حقانیت مظلومیت مردم باشد .

? متاسفانه در خراسان جنوبی حال و روز روزنامه ها اصلا خوب نیست.
برخی از آنها ( عمومیت ندارد ) بجای اینکه زبان و گلوی مردم باشند بیشتر نقش مدیر روابط عمومی نماینده های مجلس و مدیرکل ها و روسای ادارات را بازی میکنند. بخش اعظمی از مطالب روزنامه تبریک انتصاب ها است و بخش اعظم تری تسلیت درگذشتگان. تحلیل و نقد بومی جامع و مبسوط و مفید از نوع منصف و بی تعارف اش کیمیای صفحات است و اکثر نوشته ها کپی آماتور گونه ایست از اخبار روز برداشته شده از سایت های مختلف خبری.

? برخی آنچنان با بدنه حاکم ( هر هشت سال به یک بدنه ) پیچ و مهره شده اند که امکان جداسازی شان از جدا کردن شکر محلول در آب سخت تر است.

? دراین احوالات چند اتفاق تلخ می افتد که جبران آن بعدها راحت نیست.

۱. اعتماد مردم از روزنامه و مطبوعات به کلی سلب میشود
۲. رسالت خبرنگاری و روزنامه نگاری به سخره گرفته شده و لگدکوب منفعت طلبی فردی و حزبی میشود
۳. موجبات توهم و خودبزرگ بینی و خطا ناپذیری و گمراهی مدیران خواهد شد
۴. به بهبود حال و روز و معیشت مردم هیچ کمکی نمیشود
۵ . ظلم بزرگی در حق تمام درختانی ست که کاغذ شده اند برای تحریر مماشات و تعریف و تمجید ناروا و موقعیت طلبی های غیر منصفانه برخی ها.

بنده به عنوان یک خبرنگار که به هیچ نهاد حمایتی حکومتی و اجتماعی از نوع چپ و راستش وصل و وابسته نیستم از تمامی اهالی قلم و مطبوعات خواهش میکنم که ارزش و مقام ، آزادگی ، و ،حریت ، را حفظ کنند و منافع عمومی این مردم شریف و نجیب را ارزان به ترازوی مال و مادیات و مقاصد شخصی و حزبی عرضه نکنند .
در پایان ضمن تبریک مجدد بخاطر این مناسبت آرزو میکنم روز به روز شاهد بالندگی و شکوفایی اندیشه ی پویا و آزاد در کشور عزیزمان باشیم.

?

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله