مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: ۱۴ مجتمع آبرسانی روستایی در صورت تامین اعتبار تا ۲ سال آینده در این استان تکمیل و بهره‌برداری می‌شود.

حسین امامی روز چهارشنبهافزود: با سفر معاون اول رییس جمهوری به خراسان جنوبی در مهر سال گذشته به دنبال یک ظرفیت اعتباری جدید از محل ماده ۵۶ قانون الحاق بودیم که مقرر شد ۲۵۰ میلیارد تومان برای مجتمع‌های آبرسانی روستایی و ۵۰ میلیارد تومان در حوزه عشایری تامین اعتبار شود.

وی تصریح کرد: با افتتاح این تعداد مجتمع‌ آبرسانی بخش عمده‌ای از روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان خراسان جنوبی به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی دسترسی پیدا می‌کنند و بخشی از دغدغه آب شرب روستاییان رفع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: با افتتاح مجتمع‌های آبرسانی در مجموع ۳۰۰ روستای کم‌جمعیت و پراکنده (کمتر از ۱۰ خانوار) که فاصله زیادی با مجتمع‌ها دارند همچنان با تانکر سیار آبرسانی خواهند شد.

وی افزود: همچنین با افتتاح ۶ مجتمع آبرسانی تا پایان امسال در استان، میزان برخورداری روستاییان از آب شرب از ۷۵.۵ درصد کنونی به ۸۲ درصد افزایش می‌یابد.

امامی گفت: در حال حاضر ۳۳ مجتمع آبرسانی روستایی در استان خراسان جنوبی در دست اجرا است.

وی یادآور شد: تابستان امسال با توجه به قطعی و کمبود آب در برخی مناطق روستایی با پیگیری و دستور استاندار خراسان جنوبی سرانه آب شرب هر خانوار از ۸۹ لیتر به ۱۲۰ لیتر افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: در شرایط اوج تنش آبی ۴۵۰ تا ۵۰۰ روستای این استان نیازمند آبرسانی سیار هستند که از این تعداد ۳۶۰ روستا آب دارند ولی برای تامین آب پایدار نیاز به آبرسانی با تانکر سیار است.

وی تاکید کرد: در مجموع ۱۴۰ روستا با بیشترین تنش آبی روبه‌رو هستند که در اولویت آبرسانی قرار دارند.

امامی گفت: در برخی روستاها حجم عملیات ساختمانی افزایش یافته و جمعیت نیز فراتر از انتظار رشد کرده است لذا در برخی از فصول سال با کمبود یا قطعی روزانه آب مواجه می‌شوند.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از تاخیر یا بی‌نظمی در آبرسانی به مناطق روستایی امسال سامانه ۱۲۲ در تمامی شهرها و روستاهای استان فعال شده است.

وی افزود: در این زمینه برنامه زمان‌بندی تعیین شده است تا دهیاران یا بخشداران در صورت نیاز ضمن تماس با سامانه ۱۲۲ نسبت به تامین آب اقدام کنند به این صورت هیچ مخزنی بدون آب نمی‌ماند.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و بیش از ۴۰ درصد جمعیت این استان در مناطق روستایی ساکن هستند.