شماری از دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های خراسان‌ جنوبی در حمایت از دانشجویان و اساتید آزادیخواه حامی فلسطین و محکومیت برخورد با آنان در آمریکا، روز یکشنبه در دانشگاه بیرجند تجمع کردند.

دانشجویان و اساتید ظهر امروز با اجتماع در مزار شهید گمنام دانشگاه بیرجند، حمایت خود را از دانشجویان معترض به جنایات رژیم جعلی صهیونیستی در غزه اعلام داشتند.

تجمع کنندگان با در دست داشتن‌ پرچم‌ فلسطین و سر دادن شعارهایی همچون مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل، بر استمرار و تقویت موج جهانی حمایت و پشتیبانی از مردم مظلوم غزه تاکید کردند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند در حاشیه این مراسم با بیان اینکه تحولات اساسی در عرصه بین الملل و خاورمیانه رخ داده است گفت: امروز علاوه بر کشورهای اسلامی شاهد یک حرکت جهانی تحت عنوان بیداری انسانی هستیم.

حسین فرزانه پور افزود: یکی از مظاهر این بیداری ایجاد محافل علمی و دانشگاهی جهان به ویژه در ایالات متحده آمریکا و دانشگاه‌های اروپایی به نفع مساله فلسطین است.

وی بیان کرد: دانشگاهیان باید از دو جهت و منظر به این حرکت اساسی انسانی کمک کنند؛ یک جهت این است که در سابقه جنبش‌های دانشجویی از سراسر دنیا بی نظیر بوده و اینکه همه دانشگاهیان بر یک مساله توافق داشته‌اند و آن حمایت از فلسطین است.

دکترای علوم سیاسی گفت: امروز در کشورهایی که شاید خیلی از دانشجویان آنها مسلمان نیستند یا دارای ادیان متعدد هستند علیه اشغالگری فلسطین و آنچه در غزه می‌گذرد، قیام کرده‌اند.

وی افزود: شاید از همه شایسته تر باشد که دانشجویان دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و کارکنان مراکز آموزش عالی همبستگی خود را نسبت به آنچه در ۶۰ دانشگاه ایالات متحده آمریکا و تعداد بیشتری در اروپا می‌گذرد، اعلام کنند.

حمایت دانشگاهیان خراسان جنوبی از دانشجویان حامی فلسطین

فرزانه پور گفت: از نگاه دوم آنچه امروز در دانشگاه‌های آمریکا می‌گذرد اینکه دانشجویان و اساتید این دانشگاه‌ها تحت ظلم قرار گرفته و مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند.

وی افزود به عنوان دموکراسی حرف از آزادی بیان، اندیشه و اجتماعات می‌زنند اما امروز در مهد دمکراسی چه می‌گذرد، تعدادی از دانشجویان به طرز وحشتناکی دستگیر یا محکوم می‌شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه تشت رسوایی آزادی اندیشه‌ها از بام افتاده، گفت: تجمع ما به این خاطر است تا از دانشجویانی که مورد ضرب و شتم قرار گرفتند حمایت و پشتیبانی کنیم.

در پایان این تجمع بیانیه بسیج دانشجویی قرائت شد.

اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی نیز امروز در محکومیت عملکرد دولت آمریکا در برخورد با دانشجویان و اساتید آزادیخواه حامی فلسطین در مراکز پردیس‌های استان تجمع کردند.

حمایت از مردم غزه و اعتراض‌ها به سیاست‌های دولت آمریکا در حمایت همه جانبه از رژیم غاصب اسرائیل، این بار از سوی اقشار مختلف دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا آغاز شده و مورد حمایت اساتید این دانشگاه‌ها نیز قرار گرفته است.

در پی جنبش همبستگی با مردم غزه و اعتراض‌ها در دانشگاه‌های آمریکا که از دانشگاه کلمبیای نیویورک آغاز شد و به سایر دانشگاه‌های این کشور و جهان در حال سرایت است، حدود ۶۰۰ نفر حداقل در ۱۵ داشنگاه در بیش از یک هفته دستگیر شدند.

دانشجویان از دانشگاه‌هایشان خواسته‌اند با کسب‌وکارهایی که با اسرائیل و حامیان جنگ در غزه روابط مالی دارند، روابط خود را قطع کنند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور