رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی از صدور مجوز خرده‌فروشی در بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی و مجاز شدن ورود ۶۳ قلم کالا از کشور افغانستان توسط مرزنشینان خبر داد.

 نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، مصطفی نخعی گفت: بخشی از پیگیری‌های مستمر صورت گرفته در چند سال گذشته مرتبط با مرزنشینان به نتیجه رسید.

وی از صدور مجوز خرده‌فروشی در بازارچه‌های مرزی استان و مجاز شدن ورود ۶۳ قلم کالا از کشور افغانستان توسط مرزنشینان خبر داد و افزود: پس از طرح گلایه‌هایی درخصوص مشکلات مرزنشینان در سفرهای اول و دوم به استان و قول حل مشکلات مذکور توسط رئیس‌ جمهور، خوشبختانه اولین گام مهم برداشته شد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی اظهار داشت: تصویب‌نامه هیات وزیران درخصوص خرده‌فروشی در بازارچه‌های مرزی توسط سرپرستان خانوارهای مرزنشین تا سقف ۴۰۰ دلار در ماه با معافیت از سود بازرگانی چند روز پیش توسط معاون اول رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی مربوطه ابلاغ شد.

وی گفت: انتظار دارم اول مسئولان کشوری و استانی نسبت به انجام هماهنگی‌های لازم با کشور افغانستان در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام کنند و دوم اینکه سقف مبلغ در نظر گرفته شده به رقم‌های بالاتری در آینده اصلاح شود.

نخعی از رئیس جمهور و معاون اول وی، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان، استاندار و معاونین استانداری، دستگاه‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی در استان، فرمانداران شهرستان‌های نهبندان و سربیشه تشکر کرد و افزود: پیگیری‌ها تا حصول نتایج مثبت دیگر برای مرزنشینان را با حمایت مردم بزرگوار ادامه خواهم داد.

خراسان‌ جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر در شهرستان‌های درمیان، زیرکوه، سربیشه و نهبندان با کشور افغانستان مرز مشترک دارد.

این استان دارای چهار بازارچه مرزی است که فعال‌ترین آنها در سال‌های اخیر مرز رسمی ماهیرود بوده و سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در کنار مرز دوغارون خراسان رضوی و مرز میلک سیستان و بلوچستان شناخته می‌شود.

فعال‌سازی سه بازارچه‌ مرزی دیگر خراسان جنوبی در دستور کار دولت سیزدهم و مدیریت استان است به‌ طوری که بازارچه یزدان در شهرستان زیرکوه از شهریور ۱۴۰۰ به‌ صورت خرده‌فروشی فعال شد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور