استاندار خراسان جنوبی گفت: سینما فرصت مناسبی برای الگوسازی و اشاعه ارزش‌های دینی و ملی است لذا نباید از این عرصه اثرگذار در جامعه غافل شویم.

جواد قناعت در دومین ویژه برنامه جشن مهر سینمای ایران در استان خراسان جنوبی که شامگاه یکشنبه در سینما فردوسی بیرجند برگزار شد افزود: اثر سینمایی مناسب و ارزشمند می‌تواند تاثیر بسزایی در جامعه ایجاد کند.

وی با گرامیداشت هفته وحدت و یاد ۲۵ شهید هنرمند خراسان جنوبی گفت: در حالی که دشمن از ابزارها و فرصت‌های هنر و سینما استفاده می‌کند، الگوهای بسیار خوبی همچون شهید بابایی‌ در کشورمان است که می‌توانیم از طریق سینما آنان را بیشتر به جامعه معرفی کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه سینما در غرب آزاد نیست بلکه وابسته و در خدمت اهداف استعمارگری غربی‌هاست ادامه داد: دشمن از طریق سینما در حال الگوسازی غلط و نادرست در جوامع است لذا می‌توانیم با استفاده از فرصت‌های خوبی که در کشورمان است اجازه ندهیم الگوسازی غلط انجام شود.

قناعت بر لزوم حمایت مسئولان از هنر و سینما تاکید کرد و گفت: با صدور مجوزهای لازم در حوزه هنر و سینما فرهیختگان، هنرمندان و جوانان می‌توانند نقش‌آفرینی کنند، از این حالت تدافعی خارج شوند و حالت هجومی پیدا کنند.

وی افزود: دولت سیزدهم و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه جشن مهر سینمای ایران را ابداع و از سال قبل آغاز کردند که فرصتی برای مرور رویدادهای فرهنگی و هنری در عرصه سینما و هنر به همراه تجلیل و قدردانی از بزرگان، اساتید و فرهیختگان عرصه هنر است که جای تقدیر دارد.

نقش آفرینی سینما به جای ابزار نظامی

استاندار خراسان جنوبی گفت: سینما در عرصه‌های بین‌المللی فرصت مناسبی برای حکومت‌ها و دولت‌هاست و برخی از کشورهای غربی برای اینکه بتوانند مقاصد خود را در کشورهای جهان سوم عملیاتی و اجرا کنند به جای ابزار نظامی بیشتر از از ابزار سینما بهره می‌برند.

وی گفت: رئیس جمهور در سخنرانی اخیر در سازمان ملل مطرح کرد که نظم جهانی جدید ایجاد می‌شود که در آن جهان از حالت دو بلوک شرق و غرب خارج می‌شود و بلوک‌های جدید در عرصه‌های بین‌المللی ایجاد خواهد شد و در این رقابت‌ها برخلاف گذشته که موشک و بمب و ناوهای هواپیمابر آمریکا تاثیرگذار بود در عرصه کنونی بیشتر سینما و هنر نقش‌آفرینی می‌کند.

قناعت ادامه داد: تاثیرگذاری که هالیوود در تهاجم فرهنگی به کشورهای اسلامی و غیراسلامی انجام می‌دهد به مراتب از موضوعات نظامی‌ بیشتر است.

وی گفت: داعش که ساخته آمریکا و انگلیس است بلای جان کشورهای جهان اسلامی می‌شود و از طرف دیگر دستور می‌دهند فیلم‌هایی بسازند که داعش را بسیار خشن و خون‌آشام نشان دهد که در نهایت خروجی این فیلم‌ها، نشان دادن چهره خشن از اسلام و معرفی داعش به عنوان نماد و الگوی اسلام به دنیاست.

استاندار خراسان جنوبی گفت: ایران در فضای مجازی و رسانه‌ای تلاش کرد چهره خشن و مخربی که آمریکا از اسلام در دنیا به نمایش گذاشته بود را تطهیر کند اما ضریب اثرگذاری آن پایین بود و با ساخت اثر هنری و سینمایی محمدرسول الله (ص) توانست چهره اسلام را از آلودگی‌های به ناحق پاک کند.

سینما فرصت مناسبی برای اشاعه ارزش‌های دینی و ملی است

ارسال ۲۱۸ اثر به جشن مهر سینمای ایران در خراسان جنوبی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم در این مراسم گفت: یکی از شعارهای محوری دولت سیزدهم، عدالت در حوزه فرهنگ و هنر است که زمینه تحقق آن برگزاری جشن مهر سینمای ایران است.

علی فرخنده با اشاه به اینکه امسال شعار محوری جشن مهر سینمای ایران «اخلاق، آگاهی و امید» است افزود: اکنون چهار آموزشگاه و ۹ موسسه سینمایی در خراسان جنوبی فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه هفت سینما در استان وجود دارد گفت: به دلیل کمبود زیرساخت‌ در حال حاضر سه سینما در بیرجند و قاین فعال است و سینما سیار در استان فعال شده که اکنون در سالن شهید آوینی شهرستان فردوس مستقر است و به زودی‌ اکران‌ها را در شهرستان‌های مرزی گسترش می‌دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده ۲ سینمای استان خراسان جنوبی از درجه یک به درجه ممتاز ارتقا یافته است.

وی فروش بلیت سینماهای استان را در سال گذشته بیش از ۲۷ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: نیمه نخست امسال فروش بلیت به ۴۸ میلیارد و ۸۰ میلیون ریال رسید.

فرخنده افزود: سال گذشته ۹۴ اثر به دبیرخانه جشن مهر سینمای ایران در خراسان جنوبی ارسال شد و امسال ۲۱۸ اثر از مستندسازان و فیلم‌سازان این منطقه به دبیرخانه رسید که رشد ۱۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: همچنین طرح فرهنگی اصیلا در حوزه مد و لباس ایرانی و اسلامی، جشنواره ملی سواد رسانه جایزه پروفسور معتمدنژاد در حال اجرا است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: پروژه خانه فرهنگ شهر بیرجند با زیربنای حدود ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع، آبان امسال افتتاح می‌شود و هفته فرهنگی استان هم از هشتم تا چهاردهم آبان با شعار «خراسان جنوبی، دیار علم و ایمان» به همراه برنامه‌های با نشاط و متناسب با هویت فرهنگی ایرانی اسلامی برگزار خواهد شد.

در این مراسم از برگزیدگان رشته‌های مختلف سینما در خراسان جنوبی از جمله کارگردانی، بازیگری، فیلم‌نامه‌نویسی، تدوین، گریم، صداگذاری، جلوه‌های ویژه بصری، فیلم‌برداری، انیمیشن، سینماداران، آموزشگاه‌های سینمایی، پژوهشگران و تهیه‌کنندگان تجلیل شد.