مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن این استان در مراحل مختلف ساخت قرار دارد و تسریع در صدور پروانه‌های ساختمانی را از شهرداری‌ها انتظار داریم.

 وحید داعی  در نشست شورای مسکن استان که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: در مجموع ۷۳ هزار و ۸۱۴ نفر در این استان برای بهره‌مندی از طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند که ۵۵ هزار و ۶۶۳ نفر حایز شرایط شدند.

وی گفت: تعداد متقاضیان حائز شرایط فعال در انتظار بررسی تا تخصیص پروژه‌ها ۳۲ هزار و ۹۷۲ نفر هستند همچنین تاکنون ۳۲ هزار و ۷۶ نفر تایید نهایی شده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تصریح کرد: تا این لحظه ۱۷ هزار و ۳۲۰ نفر افتتاح حساب کرده و ۶ هزار و ۵۶۴ نفر متقاضی تخصیص پروژه هستند.

وی افزود: تاکنون ۱۰ هزار و ۸۹۱ نفر متقاضی دارای آورده بالای ۴۰ میلیون تومان در وضعیت تخصیص و افتتاح حساب هستند و در مجموع ۷۲ هزار و ۵۹۵ نفر تعیین تکلیف شده‌اند.

داعی گفت: ۳۰ هزار و ۸۸۹  قطعه زمین فراهم و سه هزار و ۴۰۳ پروژه آغاز شده است، ۱۰ هزار و ۹۲۵ واحد نیز دارای قرارداد سازنده هستند.

وی تعداد واحدهای دارای قرارداد مشارکت مدنی را چهار هزار و ۹۸۵ واحد عنوان کرد و گفت: سه هزار و ۸۱۹ واحد موفق به اخذ پروانه ساختمانی شدند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۶ هزار و ۳۸۲ واحد در مرحله فونداسیون، ۲ هزار و ۷۲۰ واحد در مرحله اسکلت و سقف، ۸۰۸ واحد دارای سفت کاری، ۳۵۵ واحد دارای نارک کاری و ۲۲۰ واحد دارای کارهای پایانی است.

وی افزود: از مجموع متقاضیانی که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند، پنج هزار و ۳۷۵ نفر مرد مجرد ۲۳ تا ۴۵ سال، سه هزار و ۹۸ نفر زن مجرد بالای ۳۵ سال، ۱۴۸ نفر مرد مجرد بالای ۴۵ سال و هزار و ۶۸۷ نفر مشمول قانون جوانی جمعیت متقاضیان دارای سه فرزند به بالا هستند.

داعی گفت: براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی باید برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن شهرداری‌ها ۳۰ درصد تخفیف را اعمال کنند که در بیرجند در این زمینه مقداری کم‌کاری شده و باید این تخفیف‌ها اعمال شود.

وی بیان کرد: براساس قانون و مصوبه مجلس شورای اسلامی تمامی شهرداری‌های کشور از جمله خراسان جنوبی موظف به اعمال تخفیف ۳۰ درصدی در هزینه‌های طرح نهضت ملی مسکن هستند و در بیرجند ابهاماتی در این زمینه وجود دارد که امیدواریم بعد از این جلسه، این موضوع با قدرت دنبال و اجرایی شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان این درخواست که شهرداری‌ها صدور پروانه را به تکمیل عملیات آماده‌سازی مشروط نکنند گفت: بعد از واگذاری زمین به متقاضیان، شهروند باید قادر به پیگیری صدور پروانه ساختمانی باشد و در این زمینه شهرداری‌ها باید توجه ویژه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه راهبرد آماده‌سازی سایت‌های نهضت ملی مسکن در استان مشخص شده است تصریح کرد: تاکنون ۲۰ شهرداری استان نسبت به اینکه عملیات آماده‌سازی را انجام خواهند داد یا خیر، اقدامی انجام نداده‌اند که این موضوع باید زودتر تعیین تکلیف شود.

داعی با اشاره به صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری‌ها گفت: قبل از آماده‌سازی، صدور پروانه توسط شهرداری باید انجام شود تا مردم بتوانند کارهای اداری صدور پروانه را انجام دهند.

وی با اشاره به پروژه تعاونی مسکن سپاه در بیرجند ادامه داد: این پروژه براساس مصوبه شورای عالی مسکن کشور، به تایید رئیس جمهور رسیده و ابلاغ شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: اراضی دولت که در طرح نهضت ملی مسکن تغییر کاربری داده می‌شود از پرداخت عوارض ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری معاف بوده و شهرداری مجاز نیست این وجه را مطالبه کند.

وی بیان کرد: ما به التفاوت ارزش افزوده تغییر کاربردی اراضی سپاه ۱۷ میلیارد تومان برآورده شده است که نباید توسط شهرداری از سپاه اخذ شود.

داعی گفت: درخصوص پروژه ایثار قرار شد شهرداری براساس رای کمیسیون ماده پنج اقدام کند.

وی افزود: در ارتباط با تعاونی مسکن ارتش خدمات‌دهی شهرداری در داخل این مجموعه مشکل داشت اما از آنجایی که در قالب مجتمع نیست لذا باید شهرداری نسبت به ارائه خدمات اقدام کند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به دستور کار اخذ بیمه از پروژه‌های نهضت ملی مسکن گفت: در طرح نهضت ملی مسکن هزینه‌ها توسط متقاضیان پرداخت می‌شود که یکی از این موضوعات، بیمه است.

وی افزود: در شهر بیرجند چون پروژه‌ها توسط انبوه‌سازان اجرا می‌شود طبق بخشنامه‌هایی که ابلاغ شده، سازمان تامین اجتماعی ۱۵ درصد هزینه‌های اعلامی توسط شهرداری را اخذ می‌کند.

داعی با تاکید بر لزوم تسریع صدور پروانه‌های ساختمانی توسط شهرداری‌ها عنوان کرد: تاکید معاون استاندار بر این است شهرداری‌ها پروانه‌های ساختمانی را فوری صادر کنند و هیچ موضوعی مانع صدور پروانه ساختمانی نشود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور