۶۵ پزشک متخصص جدید براساس نیاز شهرستان‌های خراسان جنوبی، فعالیت خود را در این استان آغاز کردند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: توزیع ۶۵ پزشک متخصص که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معرفی شدند، براساس نیاز شهرستان‌ها امروز انجام شد و در بیمارستان‌ها مشغول به کار می‌شوند.

دکتر سید جلال احمدی روز دوشنبه در حاشیه توزیع پزشکان متخصص  افزود: ۹۵ درصد پزشکان جذب شده در ۱۱ شهرستان و مابقی در مرکز استان به فعالیت خواهند پرداخت.

وی با تاکید بر توزیع عادلانه پزشکان متخصص در شهرستان‌های دارای بیمارستان اظهار داشت: طبق قول وزارتخانه قرار بود ۷۵ پزشک متخصص به استان تخصیص یابد اما در نهایت با ۶۵ نفر موافقت شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: از مجموع این پزشکان، متخصص ارتوپدی، عفونی، جراح مغز و اعصاب و رادیوتراپی هر کدام ۲ پزشک و پزشکی هسته‌ای، آسیب شناسی، توانبخشی، روانپزشکی، پوست و متخصص گوش، حلق و بینی هر کدام یک نفر برای استان جذب شدند.

وی گفت: همچنین ۹ پزشک متخصص داخلی، سه متخصص قلب، ۶ متخصص بیهوشی، چهار جراح عمومی، سه متخصص چشم، پنج متخصص رادیولوژی، هشت متخصص زنان، هفت پزشک طب اورژانس و ۶ متخصص کودکان در ۱۴ بیمارستان خراسان جنوبی مشغول به کار می‌شوند.

احمدی بیان کرد: در شهرستان‌های مرزی استان از جمله نهبندان، زیرکوه، سربیشه و درمیان به میزان نیاز شهرستان متخصص در حوزه‌های مختلف مشغول به کار خواهد شد.

وی گفت: با به کارگیری این پزشکان بیش از ۹۵ درصد نیاز استان خراسان جنوبی به پزشک متخصص برآورده می‌شود و تنها برخی بیمارستان‌های خارج از حوزه دانشگاه مانند تامین اجتماعی کماکان با کمبود پزشک مواجه خواهند بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: امکانات دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در حدی نیست که بتوان از متخصصان جدید، پزشک مورد نیاز بیمارستان تامین اجتماعی را تامین کند اما پزشکان قدیمی می‌توانند با امضای تفاهم‌نامه با این بیمارستان‌ها همکاری کنند.

وی افزود: پزشکان جدیدی که به استان اختصاص یافته‌اند باید حداقل یک سال در مناطق محروم و مرزی خدمت کنند اما در سایر مناطق ضریب ماندگاری پزشکان متفاوت است.

احمدی ضریب ماندگاری پزشکان متخصص در مرکز استان را ۱.۲ درصد عنوان کرد و گفت: به طور میانگین پزشکان ۳۰ ماه در محل خدمت ماندگار می‌شوند.

وی در ارتباط با ضریب پایین ماندگاری پزشکان متخصص در استان اظهار داشت: عمده دلایل عدم ماندگاری پزشک در مناطق مختلف استان از عهده دانشگاه علوم پزشکی خارج است و ما فقط می‌توانیم امکانات رفاهی را فراهم و مطالبات پزشکان را به موقع پرداخت کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: یکسری امور مربوط به قانونگذاری در کشور است به عنوان مثال پزشک متخصص که در شهرستان مرزی و محروم نهبندان خدمت می‌کند با متخصصان تهران مالیات و حقوق یکسانی دارند و هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد و مسلما این موضوع در ماندگاری پزشک تاثیر مستقیم دارد.

وی اظهار داشت: شاید گستردگی محیط سبب شود بسیاری از موارد مربوط به پزشکان ثبت و ضبط نشود و از طُرق مختلف حقوق بالایی کسب کنند در حالی که در شهرستان‌های کوچک ریز به ریز حقوق دریافتی و مالیات پزشکان به صورت رسمی ثبت می‌شود.

وی گفت: برای پزشکانی که توسط وزارت بهداشت در شهرستان‌ها توزیع می‌شوند اجبارهایی وجود دارد که طرح اجرا می‌شود اما بعد از اتمام طرح باید طرح‌های تشویقی نیز دیده شود تا شاهد ماندگاری بیشتر آنان در استان باشیم.

استان مرزی خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.