حجم استحصال رواناب در خراسان جنوبی با اجرای سازه‌های جدید آبخیزداری، بیش از ۷۸۰ هزار متر مکعب افزایش یافت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به افتتاح ۱۱ سازه آبخیزداری در دهه فجر امسال در استان گفت: با افتتاح این سازه‌ها حجم استحصال رواناب‌های استان ۷۸۲ هزار و ۵۴۹ متر مکعب افزایش یافت.

علیرضا نصرآبادی افزود: این سازه‌ها در شهرستان‌های نهبندان، بشرویه، زیرکوه، درمیان، قاینات و طبس به بهره برداری رسیدند.

 

وی با بیان اینکه نقش سازه‌های آبخیزداری امروز برای بیشتر مردم و مسئولان روشن شده است گفت: این سازه‌ها در کنترل سیل ، جلوگیری از فرسایش خاک ، افزایش دبی قنات ها و تغذیه سفره‌های زیر زمینی بسیار تاثیر گذار هستند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: هرچند میزان بارندگی‌ها در دوماه گذشته کاهش ۵۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت ، اما امیدواریم با پیش بینی‌هایی که برای اسفند شده است وهمچنین تغییراتی که در زمان بارندگی‌ها رخ داده یعنی باران‌های فررودین و اردیبهشت از تمامی حجم این سازه‌ها برای کنترل رواناب‌ها استفاده کنیم.

 

نصرآبادی گفت: در بیشتر عرصه‌های منابع طبیعی استان هنوز به تعداد زیادی از سازه‌های بزرگ و کوچک آبخیزداری نیاز است که برای احداث این سازه‌ها نیازمند کار‌های مطالعاتی هستیم بر این اساس امیدواریم با دریافت به موقع اعتبارات استانی کار‌های مطالعاتی این عرصه‌ها را انجام و سازه‌ها را اجرایی کنیم.

وی سازه‌های آبخیزداری را تنها راه نجات استان از تنگنا‌های خشکسالی دانست و گفت: با توجه به سطح تبخیر و همچنین شدت خسارت‌های سیل در استان اجرای سازه‌های آبخیزداری می‌تواند سریع ترین و مطمئن‌ترین راه برای کنترل این دو موضوع مهم باشد