استاندار خراسان جنوبی گفت: عملیات خنک‌سازی مخازن مینی‌ پالایشگاه بیرجند ادامه دارد تا دوباره شاهد شعله‌ور شدن آتش نباشیم.

جواد قناعت در حاشیه عملیات اطفای حریق پالایشگاه کوچک مقیاس منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در جمع خبرنگاران افزود: حوالی ساعت ۲ بامداد امروز آخرین مخزنی که اطفای آن زمان‌بر شده بود با عملیات آتش‌ نشانان از ۲ محور و ریختن فوم سنگین، آتش آن خاموش شد.

وی گفت: بعد از حدود ۵۰ دقیقه تا یک ساعت بعد دوباره آتش شعله‌ور شد و آتش نشانان شب گذشته تا صبح امروز خنک‌سازی مخازن را انجام داده‌اند تا مخازن شعله‌ور نشود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: از ساعت هفت صبح امروز نیز عملیات مانند شب گذشته از ۲ طرف و با ریختن فوم آغاز شد که خوشبختانه شاهد اطفای کامل حریق هستیم اما احتمال شعله‌ور شدن مجدد وجود دارد.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از حریق دوباره در کنار خنک‌سازی مخازن که تا ساعات آینده ادامه دارد، پودرهای سدیم نیز آماده شده است تا داخل مخازن انداخته شود.

قناعت با تاکید بر اینکه تمهیدات لازم برای جلوگیری از بروز هر اتفاقی اندیشیده شده است گفت: دستگاه‌های اجرایی برای جلوگیری از بروز حادثه در مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی در آماده باش کامل هستند.

شعله‌های آتش در مخازن مینی پالایشگاه هیدروکربن منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با گذشت ۴۸ ساعت از شروع آتش سوزی، امروز (سه‌شنبه) با تلاش نیروهای آتش نشانی و امدادی خاموش شد.

آتش سوزی در یکی از مخازن ۲۵۰ تُنی مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند ساعت هشت و ۴۵ دقیقه یکشنبه ۱۹ آذر ماه اعلام شد و بلافاصله عوامل امدادی وارد عمل شدند و تقریبا مهار آتش پیشرفت داشت اما از حدود ساعت ۱۰ و ۴۰ دقیقه به مخازن دیگر هم سرایت پیدا کرد که باعث انفجار مخازن شد.

با توجه به گسترش حریق از ظهر یکشنبه و شرایط مینی پالایشگاه که مخازن حاوی میعانات گازی در حال سوختن بوده، تیم‌های امدادی به عقب برگشت داده شدند و از شامگاه دیروز نیروهای آتش نشان از فاصله نزدیک‌تر در حال سردسازی مخازن باقیمانده هستند تا آتش به طور کامل مهار شود.

منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در کیلومتر ۹ محور بیرجند – اسدیه است و تا مرکز استان حدود ۱۵ کیلومتر فاصله دارد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور