مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: امکان ثبت‌نام تسهیلات ویژه کسب و کارهای آسیب دیده از ویروس کرونا در سامانه «کارا» فراهم شد و کارفرمایانی آسیب دیده از این بیماری در استان می‌توانند برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کنند.

غلامرضا اشرفی روز شنبه افزود: در اجرای مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با هدف حمایت و پشتیبانی از کسب و کارهای به شدت آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا، وزارت تعاون امکان ثبت نام کارفرمایان مشمول این حمایت را در سامانه «کارا » فراهم کرده است.

وی اظهار داشت: تمامی صاحبان واحدهای کسب و کار خصوصی و تعاونی مشمول طرح (کارفرمایی و خویش فرمایی) که در رسته‌های ۱۳گانه مصوب کارگروه اقتصادی مقابله شیوع کرونا فعال بوده و دارای کد بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی هستند و اقدام به حفظ اشتغال موجود داشته‌اند، مشمول این تسهیلات هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی بیان کرد: کارفرمایان و خویش‌فرمایان دریافت کننده پیامک در صورت تمایل به دریافت تسهیلات می‌توانند به سامانه «کارا»  به نشانی kara.mcls.gov.ir  مراجعه کرده و در قسمت تسهیلات کرونا فرایند ثبت‌نام را با ثبت کد ملی آغاز کنند.

وی ادامه داد: از پنجشنبه (۱۸ اردیبهشت)، ارسال پیامک برای یک میلیون واحد اقتصادی به شدت آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شده است.

اشرفی تصریح کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته حدود سه میلیون شاغل بیمه شده در یک میلیون واحد اقتصادی آسیب دیده مشغول به کار بوده‌اند.

وی گفت: بنگاه حتما باید فعال باشد، نیروی کار را حفظ کند و شاغل بیمه شده داشته باشد که یکی از مبناهای اصلی برای ارائه تسهیلات کرونا شاغل بیمه شده در این بنگاه‌ها است که اخراج نشده و یا به صندوق بیمه بیکاری معرفی نشده باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان جنوبی افزود: مبلغ تسهیلات کرونا در بنگاه‌های فعال به ازای هر یک نفر شاغل بیمه شده ۱۲ میلیون تومان وام است.

وی اظهار داشت: همچنین برای بنگاه‌هایی که به دستور ستاد ملی تعطیل شده باشند این رقم ۱۶ میلیون تومان به ازای هر یک نفر شاغل بیمه شده خواهد بود.

اشرفی عنوان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده از سوی وزارت متبوع و کارگروه‌های ملی در این زمینه، پرداخت تسهیلات این دسته از واحدها از اوایل خرداد آغاز خواهد شد.

وی گفت: اگر یک بنگاه نیروی کار خود را تعدیل و نیروی کار برای دریافت بیمه بیکاری به صندوق بیمه بیکاری مراجعه کرده باشد، مشمول این طرح نخواهد بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی افزود: همچنین برای بنگاه‌های با نیروی شاغل کمتر از ۵۰ نفر، ۷۰ درصد از تسهیلات برای پرداخت دستمزد خواهد بود و ۳۰ درصد به‌عنوان سرمایه در گردش در نظر گرفته شده است.

وی گفت: برای بنگاه‌های بزرگ‌تر نیز ۵۰ درصد برای دستمزد و ۵۰ درصد به‌عنوان سرمایه در گردش منظور شده است.

اشرفی اظهار داشت: کارفرمایانی که مشمول تسهیلات کارفرمایی و یا خویش فرمایی هستند و برای آنها پیامک ارسال نشده است، در مراحل بعدی منتظر ارسال پیامک از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشند.

وی گفت: از کارفرمایان و خویش فرمایان مشمول که تمایل به استفاده از این تسهیلات دارند، دعوت می‌شود با مطالعه و بررسی شرایط و ضوابط اعلامی، نسبت به ثبت‌نام و تکمیل فرآیند آن در این سامانه کارا اقدام کنند.