#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

علاوه بر پیگیری مصوبات سومین سفر استانی رئیس جمهور به خراسان جنوبی توسط مسوولان اجرایی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز به کمک آمده‌اند که نویدی بر اهتمام و تلاش مشترک دولت و مجلس برای محرومیت‌زدایی از این استان کم‌برخوردار است.

نمونه این توجه و تلاش مشترک را می‌توان در سفر اخیر معاون اجرایی رئیس جمهور و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به خراسان جنوبی دید که پشت سر هم انجام شد و امید مردم را برای تکمیل طرح‌های اولویت‌دار و زیرساختی این استان مرزی با استفاده از ظرفیت‌های ملی، بیشتر کرد.

معاون اجرایی رئیس جمهور که طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ و بدو تاسیس این استان، استاندار خراسان جنوبی بود، در ادامه پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور این هفته برای نظارت میدانی و بررسی آخرین وضعیت پیشرفت و تحقق مصوبات سومین سفر استانی آیت‌ الله رئیسی به خراسان جنوبی سفر کرد.

سید صولت مرتضوی که پیش از این برای پیگیری و بررسی روند پیشرفت و تحقق مصوبات و دستورات رئیس جمهور، به استان سمنان سفر کرده بود، دهم خرداد ماه جاری وارد بیرجند شد و به دیدار نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی رفت.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری تاکید کرد که مصوبات سفر علاوه بر رصد در تهران امروز به بازدید حضوری و نظارت میدانی رسیده است.

همزمان با پایان سفر یک روزه معاون اجرایی رئیس جمهور در شامگاه سه‌شنبه “علی نیکزاد” نایب رئیس مجلس شورای اسلامی وارد بیرجند شد و گفت: طی بازدید میدانی با حضور تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی به نمایندگی از وزارتخانه‌ها، مشکلات و موانع توسعه مناطق مختلف استان بررسی می‌شود.

این سفر به دعوت مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی انجام شد و به جهت اهمیت موضوع، تعدادی از مدیران وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها نیز برای رصد و پیگیری مسائل استان حضور داشتند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: صورتجلسه‌ای در راستای پیگیری مصوبات تنظیم خواهد شد و یک ماه بعد نیز با حضور مسوولان مربوطه در هیات رئیسه مجلس جلسه‌ای را برگزار می‌کنیم تا نتایج این بازدیدها بررسی شود و امیدواریم بتوانیم گرهی از مشکلات مردم استان باز کنیم.

موضوعی که استاندار خراسان جنوبی در دیدار نیکزاد با نماینده ولی فقیه در استان، آن را به گونه دیگری مطرح کرد و گفت: در حال حاضر فضای مناسبی در حوزه اجرایی و مجلس در کشور شکل گرفته و فضای جدیدی برای حرکت جهشی و جهادی و شتاب بیشتر در جهت توسعه و عمران کشور فراهم شده است.

جواد قناعت ضمن یادآوری اینکه خراسان جنوبی مردمی متدین، همراه و همسو با نظام دارد که در عرصه‌های مختلف به‌خوبی نقش‌آفرین بوده‌اند، ادامه داد: این استان به دلیل محرومیت‌ها در مقایسه با سایر استان‌ها کم‌برخوردار بوده و در حوزه زیرساختی نیازمند توجه ویژه است.

وی اظهار داشت: با توجه به فضای کار، خدمت و توجه‌ای که به نقاط محروم صورت می‌گیرد و از طرفی موضوع محرومیت‌زدایی و عدالت‌محوری که دولت و مجلس انقلابی در دستور کار خود قرار داده‌اند، نیاز است توجه ویژه و خاص به خراسان جنوبی شود.

رئیس جمهور شهریور پارسال بعد از استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان سومین سفر استانی خود را به خراسان جنوبی اختصاص داد و به گفته استاندار خراسان جنوبی، ٢٨۵ طرح با اعتبار عمرانی ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و هفت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، رهاورد این سفر برای مردم استان بوده است.

تامین آب، اقتصاد معدن و فعال‌سازی ظرفیت معدنی استان، بهره‌برداری حداکثری از معادن زغال‌سنگ با ۲ شرط تامین زیرساخت‌ها و حقوق کارگران، توسعه راه‌های استان و پرداخت مطالبات پیمانکاران، تسریع طرح ریلی و تامین اعتبار، فعال‌شدن همه بازارچه‌های مرزی استان، اقتصاد گردشگری و استفاده از ظرفیت کویر، فعال‌سازی طرح‌های نیمه‌فعال و نیمه‌تمام، توسعه کشت گلخانه‌ای از جمله موضوعات مورد تاکید آیت‌ الله رئیسی در سفر به خراسان جنوبی بود.

تلاش دولت برای رساندن استان‌های کم‌برخوردار به‌ شاخص‌های‌ مطلوب‌

محرومیت‌زدایی با نگاه عادلانه و متوازن به توزیع اعتبارات و امکانات در سراسر کشور از رویکردهای دولت سیزدهم است که معاون اجرایی رئیس جمهور نیز در سفر به خراسان جنوبی بر آن تاکید کرد.

تبیین نگاه دولت به مناطق کم‌برخوردار موضوعی بود که معاون اجرایی رئیس جمهور در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به آن اشاره کرد و گفت: نگاه آیت‌ الله رئیسی‌ به مناطق کم‌برخوردار عالمانه، مدبرانه و کارشناسانه است و تلاش داریم تا استان‌های کم‌برخوردار را به شاخص‌های مطلوب برسانیم.

مرتضوی ماموریت اصلی خود را از سفر به خراسان جنوبی بررسی و بازدید میدانی روند اجرای مصوبات استانی سفر رییس جمهور اعلام کرد و افزود: گستردگی استان و جبران عقب‌ماندگی آن در برخی شاخص‌ها به‌دلیل کم‌توجهی‌ به امور مردم در دوران ستم‌شاهی، توجه ویژه‌ و کار مضاعف می‌طلبد و براساس تجربه‌ای که در دو دوره توفیق خدمت به مردم این استان داشتم، معتقدم نگاه آیت‌ الله رئیسی‌ به مناطق کم‌برخوردار، عالمانه، مدبرانه و کارشناسانه است.

اهتمام دولت و مجلس به محرومیت‌زدایی خراسان جنوبی

وی تخصیص بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های عمرانی استان خراسان جنوبی را در مدت چهار ماه کم‌سابقه خواند و گفت: این استان از اولین استان‌هایی بود که دولت برای آن اعتبار ویژه در نظر گرفت و تلاش داریم استان‌های کم‌برخوردار را به شاخص‌های مطلوب برسانیم.

مرتضوی بلافاصله راهی محل اجرای طرح‌های عمرانی اولویت‌دار خراسان جنوبی شد و روند دوبانده‌سازی محور بیرجند – قاین که از مسیرهای پرتردد به سمت مشهد مقدس را با حضور در منطقه آرین‌شهر از نزدیک بررسی کرد.

وی از طرح ریلی در دست احداث “بیرجند – قاین – یونسی” که تامین مالی آن در سفر استانی رئیس جمهور به خراسان جنوبی به عنوان مطالبه بر زمین مانده مردم به‌طور جدی در دستور کار قرار گرفت، بازدید کرد و گفت: در این بازدید مسائلی مطرح شد و برای رفع موانع احتمالی به‌زودی نشستی برگزار خواهد شد.

تسریع در تامین مالی احداث راه‌آهن بیرجند – یونسی یکی از مصوبات سفر استانی رئیس جمهور به خراسان جنوبی است که مقرر شد ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی برای تکمیل آن پرداخت شود.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی‌، براساس مصوبه سفر آیت‌ الله رئیسی به این استان تسهیلات باید از طریق کُنسرسیوم بانک‌های عامل با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه کشور و صندوق توسعه ملی پرداخت شود.

همچنین مقرر شد در صورت طولانی شدن فرآیند پرداخت اعتبارات مذکور و برای تأمین کسری منابع مورد نیاز احداث راه‌آهن، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت راه و شهرسازی نسبت به بررسی و ارائه پیشنهاد لازم اقدام کنند.

خراسان جنوبی با تخصیص اعتبارات جدید به کارگاه سازندگی تبدیل می‌شود

معاون اجرایی رئیس جمهور در بازدید از طرح مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند که در مرحله پیش راه‌اندازی است نیز اطمینان داد؛ با تخصیص اعتبارات بعدی به خراسان جنوبی، این استان به کارگاه سازندگی تبدیل می‌شود.

وی گفت: مصوبات خوبی در سومین سفر استانی رئیس جمهور به خراسان جنوبی تنظیم و ابلاغ شد که بررسی میدانی روند اجرای آنها نشان می‌دهد برخی طرح‌ها فعال و در حال اجرا هستند و اقدامات مناسبی برای آنها انجام شده است.

مرتضوی تاکید کرد: دولت با قدرت پیگیر امور مردم و تحقق مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور است و اطمینان دارم با تخصیص اعتبارات بعدی، استان خراسان جنوبی به کارگاه سازندگی تبدیل می‌شود.

به گفته مرتضوی منابع خوبی در سفر اول آیت الله رئیسی به خراسان جنوبی تخصیص داده شد و در سفر دوم به این استان تلاش می‌شود براساس اسناد بالادستی و آمایش، استان از محرومیت خارج تا تعادل و توازن برقرار شود.

اهتمام دولت و مجلس به محرومیت‌زدایی خراسان جنوبی

خراسان جنوبی در مرحله دیگری از توسعه

توسعه ارتباطات و خدمات مخابراتی از نیازهای اساسی خراسان جنوبی و پیش نیاز توسعه سایر حوزه‌ها با توجه به وسعت و پراکندگی جمعیت این استان است که در سفر معاون اجرایی رئیس جمهور به خراسان جنوبی ۶۹۷ طرح توسعه مخابراتی به‌طور رسمی افتتاح شد و با هزینه‌کرد ۲۳۸ میلیارد و ۵۸۸ میلیون تومان، علاوه بر افزایش پنج برابری ظرفیت پورت دیتا در خراسان جنوبی، بسترسازی سرویس VDSL در هفت شهر نیز ایجاد شد.

معاون رئیس جمهور در مراسم افتتاح متمرکز این طرح‌ها گفت: استان خراسان جنوبی وارد مرحله‌ای دیگر از توسعه شده و اقدامات خوبی هم در بخش بهداشت و درمان، آموزش عالی، آموزش و پرورش، توسعه راه‌ها و توسعه راه‌آهن و اقدامات زیربنایی و اجرای فاضلاب‌های شهرهای استان صورت گرفته است.

بنا به اعلام وی از محل منابع عمومی مصوبات استانی ١٣٧ درصد در سال ۱۴۰۰ تخصیص داده شد که ۳۷ درصد بیشتر از تعهد مالی دولت تخصیص یافته است.

احیای قنوات با توجه به شرایط خشکسالی و کم‌آبی از دستورات رئیس جمهور در سفر به خراسان جنوبی بود که با تشکیل ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات استان شتاب گرفت و این روند ادامه دارد.

قنوات اربعه روستای «نوفرست» بیرجند به نمایندگی از ۱۲۹ قنات استان به‌ طول ۴۰ کیلومتر که از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور و هیات دولت به خراسان جنوبی به مرحله بهره‌برداری رسیده است، با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور افتتاح شد.

مرتضوی از اینکه با وجود همه مشکلات و کم‌آبی‌، روستای نوفرست به همت مردم سختکوش و دلسوز این دیار سرسبز مانده، ابراز خرسندی کرد و گفت: دولت هم برای تامین آب استان برنامه دارد و از طرفی نهضت احیای قنوات را با قوت ادامه خواهیم داد.

وی ابراز امیدواری کرد در آینده نه چندان دور، اقتصاد کشور از محوریت نفت به معادن تغییر ریل دهد و گفت: «این کار با اراده و همت، امکان‌پذیر است».

 بررسی موانع توسعه خراسان جنوبی با حضور نایب رئیس مجلس

پس از آن که معاون اجرایی رئیس جمهور در پایان سفر یک روزه بیرجند را به مقصد تهران ترک کرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برای بازدید و بررسی روند اجرای طرح‌های عمرانی و زیربنایی وارد این استان شد و مورد استقبال استاندار خراسان جنوبی و معاونانش، برخی نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استان قرار گرفت.

عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن، معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل، رئیس مرکز اصلاح نژاد دام معاونت امور دامی وزارت جهاد کشاورزی و معاون سازمان امور عشایر ایران نیز این سفر را همراهی کردند.

نیکزاد گفت که به دلیل پهناوری و وسعت خراسان جنوبی، در این سفر مناطق غربی استان بازدید می‌شود و ۲۰ روز بعد برای رصد شرایط در دیگر نقاط، دوباره به خراسان جنوبی سفر خواهد کرد.

وی این نکته را هم مورد تاکید قرار داد که قصد دخالت در امور اجرایی را نداریم زیرا استان استاندار و شهرستان‌ها هم فرماندار که وظیفه اجرای امورات را دارند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: هدف از سفر به خراسان جنوبی تلاش برای حل مشکلات مردم است و تلاش می‌کنیم با بهره‌گیری از اعتبارات ملی گرهی از گره‌های استان را باز کنیم.

وی با بیان اینکه صمیمانه و با همه توان آمده‌ایم دولت انقلابی را کمک کنیم اظهار داشت: در آخرین جلسه که ماه رمضان میهمان دولت بودیم، اعلام کردیم دولت هر قانونی می‌خواهد که گره از مشکلات اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی باز کند، مجلس آماده است این کار را انجام دهد و امیدواریم هر روز با رفع مشکلات بر عزت جمهوری اسلامی افزوده شود.

نیکزاد به بودجه سالانه گریزی زد و گفت: رویکرد بودجه باید این باشد که بتوانیم برای مناطق کم‌برخوردار حافظ منافع آنها باشیم و در این راستا باید یک جدیتی در مباحث اساسی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور شکل بگیرد لذا مجلس با این رویکرد آمده است که دغدغه‌اش مردم، اقتصاد، فرهنگ، فرمایشات رهبر معظم انقلاب و عزتمندی جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی افزود: برخلافی عدالتی که باید در جمهوری اسلامی رخ دهد بیش از ۸۵ درصد بودجه کشور در اختیار وزرا است و بودجه باید به نسبت عدالت بین استانداران توزیع شود؛ این عیب است که در حوزه اجرا، استانداری و فرمانداری دخالت کنیم و بنای ما این نیست.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در این سفرها با همراهی دستگاه‌ها بنا داریم گرهی از استان باز کنیم چون در کشور ۸۰ تا ۸۵ درصد اعتبارات متمرکز در تهران بوده و اشتباه است که این مساله قدرت مانور نمایندگان عالی دولت در مناطقی که استانداران هستند را کاهش می‌دهد.

نیکزاد روز چهارشنبه در سفر به شهرستان‌های بشرویه و طبس ضمن بازدید از طرح‌های حوزه مسکن و راه در مناطق غرب استان برای رفع موانع این طرح‌ها قول مساعد پیگیری داد.

اهتمام دولت و مجلس به محرومیت‌زدایی خراسان جنوبی

توجه به زیرساخت‌ها مهمترین نیاز خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی نیز در سفر این دو مقام کشوری تاکید کرد که خراسان جنوبی در زمینه زیرساخت‌ها متاسفانه از سایر استان‌ها عقب است و برای ارتقای آن نیازمند توجه ویژه است.

جواد قناعت مهمترین مشکل استان را در زمینه زیرساخت‌ها ایجاد راه و تامین آب دانست و به علت فرسوده بودن شبکه‌های آبرسانی و هدررفت بیش از ۴۰ درصدی آب در شبکه‌ها، اصلاح و بازسازی آن را ضروری خواند.

وی گفت: مسایل زیرساختی در خراسان جنوبی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و برای تکمیل زیرساخت‌های مختلف نیازمند نگاه ویژه دولت هستیم.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی تصریح کرد: شهریور ۱۴۰۰ شاهد سفر رییس جمهور به استان بودیم که آثار و برکات بسیار زیادی به همراه داشت به‌طوری که در این سفر از تمامی ردیف‌های مشخص شده قانون بودجه اعتباراتی به استان اختصاص یافت و تاکنون یک پنجم کل اعتبارات سفر رییس جمهور به استان تخصیص پیدا کرده و نقدی به دستگاه‌های اجرایی رسیده است.

به باور قناعت در فضای کنونی کشور و شرایط اقتصادی موجود، تزریق این حجم از اعتبارات کار بسیار بزرگ و ارزشمندی است که جای تقدیر از رییس جمهور و هیات وزیران دارد.

وی تفاوت خراسان جنوبی با سایر استان‌های برخوردار را گفتمان استان‌های برخوردار در بحث‌های توسعه‌ای دانست و افزود: این در حالی است که استان‌های کم‌برخوردار مانند خراسان جنوبی به دنبال مسایل زیرساختی هستند از همین رو تکمیل زیرساخت‌ها نگاه ویژه دولت به استان‌های محروم بخصوص خراسان جنوبی را می‌طلبد که انصافا معاون اجرایی رئیس جمهور شناخت خوبی از استان و ویژگی‌های منطقه دارد.

استاندار خراسان جنوبی با ابراز امیدواری از اینکه خراسان جنوبی در دور دوم سفرهای استانی رییس جمهور ویژه دیده شود گفت: مدیران استانی برای متمم مصوبات سفر اول جلسه اضطراری به‌صورت ویژه برگزار کنند تا اعتبارات مورد نیاز با برنامه‌ریزی صحیح احصا و اعلام شود.

پیگیری مجدد در مورد پروژه راه‌آهن بیرجند – یونسی و انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی از موضوعات دیگری بود که استاندار اعلام کرد.

معاون اجرایی رئیس جمهور در سفر به خراسان جنوبی از آمادگی این استان برای سفر دوم آیت الله رئیسی خبر داد و گفت: در سفر اول همکاران ما در استان مطالبه‌گری می‌کردند و در سفر دوم باید به مطالبات ما در دولت پاسخگو باشند.

مرتضوی تاکید کرد: ما در رابطه با تحقق مطالبات سفر استانی مطالبه‌گری خواهیم کرد و مدیران باید پاسخگو باشند، علاوه بر آن اگر طرحی در حوزه زیرساختی به‌خصوص اشتغال باقی بماند، مورد توجه قرار می‌گیرد.