مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: حضور نیافتن دانش‌آموزان در محیط مدرسه و طولانی شدن آموزش‌ها در بستر مجازی، تهدیدات جدی و جبران‌ناپذیر را متوجه سلامت جسم و روان نه تنها دانش‌آموزان بلکه فرهنگیان می‌کند.

محمدعلی واقعی در پنجمین نشست شورای آموزش و پرورش شهرستان سرایان در سال جاری از آمادگی کامل استان خراسان جنوبی برای آغاز پرشور سال تحصیلی جدید براساس سه گزینه آموزش حضوری، مجازی و تلفیقی خبر داد و افزود: سال تحصیلی را با رعایت حق آموزش و سلامت برای همه دانش‌آموزان با مهیاساختن شرایط سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آغاز می‌کنیم.

وی از واکسینه شدن بیش از ۹۰ درصد معلمان و فرهنگیان این استان در مرحله اول خبر داد و گفت: ۶ روز از تزریق نوبت دوم واکسن کرونا به فرهنگیان می‌گذرد و در این چند روز ۲۰ درصد معلمان دُزِ دوم را نیز دریافت کرده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی پیش‌بینی کرد تا قبل از شروع سال تحصیلی همه افرادی که با دانش‌آموزان در ارتباط هستند، ۲ نوبت واکسن خود را دریافت ‌کنند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان نیاز مبرم به اجتماعی شدن و کسب مهارت‌های زندگی اجتماعی دارند افزود: این مهم جز با آموزش حضوری فراهم نمی‌شود چرا که مدارس به جز فعالیت‌های آموزشی و یادگیری، با برگزاری مسابقات و جشنواره‌ها در زمینه‌های مختلف دینی، فرهنگی، هنری و ورزشی نقش بسزایی در رشد همه‌جانبه فرزندان ما دارند.

واقعی تصریح کرد: از نظر صاحبنظران علوم تربیتی صرفاً تأکید بر آموزش مجازی نمی‌تواند گزینه مناسبی برای فرایند یادگیری دانش‌آموزان باشد.

وی نبود تعامل و ارتباط سازنده بین دانش‌آموزان را مهمترین عامل موثر بر رشد منفی اجتماعی آنان دانست و گفت: شخصیت‌سازی جایگزینی برای پیشرفت تحصیلی نیست بلکه یک مکمل ضروری برای آن است؛ همان‌طور که مدرسه در فراگیری مهارت‌های آموزشی تاثیرگذار است، بر آموزش و نهادینه‌سازی مواردی همچون «خوش‌رفتاری»، «مهربانی»، «احترام»، «همدلی» «مسئولیت‌پذیری» و «صداقت» نیز تمرکز دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به نقش مؤثر اولیا در به ثمر رسیدن اهداف و برنامه‌های آموزشی و پرورشی اظهار داشت: همراهی والدین به عنوان همیار معلم در فرایند تعلیم و تربیت، به پروسه یاددهی و یادگیری و کیفیت‌بخشی به مباحث آموزشی و پرورشی کمک شایانی می‌کند و سختی‌های راه یادگیری را برای فرزندانشان تسهیل و تسریع می‌کند.

وی افزود: تاسیس دبیرستان دخترانه متوسطه اول در شهرستان سرایان، استفاده از ظرفیت خوابگاه‌های شبانه‌روزی شهرستان به منظور کیفیت‌بخشی به آموزش و صرفه‌جویی در منابع و حذف مدارس مختلط شهرستان از مهمترین مصوبات این نشست بود.

در پنجمین نشست شورای آموزش و پرورش سرایان از چهار دانش‌آموز منتخب کشور در مسابقات و جشنواره‌های حوزه فرهنگی و هنری و قرآن، عترت و نماز تجلیل شد.