مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی گفت: بارندگی‌های سال زراعی جاری سبب جاری شدن آب ۱۰ درصد قنوات خشکیده استان شده است.

محمدحسن غلامی افزود: امسال میزان بارندگی‌ها نسبت به سال‌های قبل خوب و نرمال بود و سبب آبگیری اکثر قنوات استان شد.

وی با بیان اینکه بارندگی‌های زیاد و نرمال هنوز نتوانسته خشکسالی‌های ۲۰ ساله استان را جبران کند اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های سال آبی جاری قنوات هوابین آبگیری شدند اما بر قنوات با عمق زیاد تاثیرگذار نبوده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر ۶ هزار و ۲۵۲ رشته قنات در این استان وجود دارد که ۴۰ درصد آنها تاکنون بازسازی و مرمت شده است.

وی گفت: سالانه ۲۶۷ میلیون مترمکعب آب در این قنوات استحصال می‌شود که این آب نسبت به چاه‌ها دارای کیفیت بهتر و مطلوب‌تر بوده و عملکرد بهتری دارند.

غلامی یادآور شد: سال قبل ۳۰۰ رشته قنات با اعتبار ۳۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در استان بازسازی و مرمت شد که ۲۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات بحران و مابقی از محل استانی بوده است.

وی گفت: سال ۹۸ اعتبارات بازسازی و مرمت قنات حدود سه برابر افزایش یافت که امید است امسال نیز ۵۰ تا ۶۰ درصد اعتبارات افزایش یابد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی افزود: در حال حاضر ۷۰ رشته قنات در استان در حال مرمت و بازسازی است.

وی اظهار داشت: اکنون ۵۱ رشته قنات در محدوده شهرها واقع شده است که ۱۵ رشته مربوط به مرکز استان است.

غلامی تصریح کرد: این قنات‌ها در بافت شهر و زیر منازل مسکونی واقع شده‌اند و به محض بارندگی‌های شدید احتمال خطر نیز بسیار زیاد است که این مهم باید در اولویت شهرداری قرار بگیرد.

وی گفت: چون این قنوات در محدوده شهرها هستند بایستی ابتدا شهرداری طرح مطالعات لازم برای ساماندهی و مرمت آنها انجام دهد ما نیز در این مهم با شهرداری همکاری خواهیم کرد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی یادآور شد: سال‌های اخیر قنات عباس آباد بیرجند به دلیل بارندگی‌های شدید ریزش کرد و جان یک نفر را از دست دادیم لذا باید در این زمینه شهرداری‌ها جدیت و توجه بیشتری داشته باشند تا دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.