مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه ایران در یک پیچ تاریخی و مهم پیرامون تحولات جمعیتی و موضوع جوانی جمعیت قرار دارد گفت: جمعیت در همه نقاط جهان و در تمامی علوم استراتژیک جزو پایه های اقتدار یک کشور محسوب می شود.
حجت الاسلام دکتر موسی آذرنیوند با اظهار اینکه جوانان موتور محرک هر کشوری هستند افزود: به اذعان متخصصین و کارشناسان جمعیت فرصت محدودی در اختیار داریم تا کشور در تله جمعیتی(تله باروری پایین) قرار نگیرد، و اگر این بحران اتفاق بیفتد، امکان دارد تا سالیان سال نتوانیم از آن خارج شویم. بنابراین مراجع بالادستی نظام و در راس آنان مقام معظم رهبری سیاست های کلی جوانی جمعیت را ابلاغ کردند و دستگاه های مرتبط با جوانی جمعیت مامور به اجرای آن شدند.
وی با اظهار اینکه جوانی جمعیت یک واقعیت است که به آن نیاز داریم تصریح کرد: فراهم نبودن امکانات اقتصادی و معیشتی، گرایش به تک فرزندی، زندگی های مجردی، بالا رفتن سن ازدواج و یا پرهیز از ازدواج، افزایش ناباروری زوج ها از مسائلی است که کاهش جمعیت و در نهایت پیری جمعیت را به دنبال دارد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با بیان اینکه حل مشکلات امروز جامعه نیازمند راه حل های واقعی است گفت: برای حل مشکل کاهش جمعیت و سامان دادن به موضوع جوانی جمعیت باید راهکارهای قانونی، فرهنگ ساز و اجرایی که پیشنهاد می شود به گونه ای بوده که قابلیت اجرا داشته و انگیزه بخش باشد.
دکتر آذرنیوند با اشاره به چالش های جوانان برای ازدواج تاکید کرد: هزینه های اقتصادی فراوان ازدواج، امنیت و استمرار اشتغال که باید مبنای بنیه اقتصادی خانواده قرار گیرد، تامین مسکن به عنوان نیاز اولیه هر بشری برای زندگی مشترک و یا حتی مجردی و… روی انگیزه افراد در تمایل به ازدواج، تشکیل زندگی مشترک، فرزندآوری و تکثیر فرزندان اثرات مستقیم و مهمی دارد.
وی تصریح کرد: جامعه ایرانی به لحاظ عرق فرهنگی به گونه ای نیست که از فرزندآوری گریزان باشد، اما وقتی پای صحبت آنان می نشینیم مسائل اقتصادی بخش قابل توجهی از دغدغه آنان را تشکیل می دهد و انگیزه های آنان را کمتر می کند، لذا مسئولان امر خصوصاً مسئولین اجرایی و اقتصادی کشور باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشند.
مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه با بیان اینکه قانون جوانی جمعیت که به اجرا گذاشته شده است بخشی از این دغدغه ها را پوشش می دهد گفت: امیدواریم همه دستگاه های متولی و مرتبط با اجرای این قانون، بر اساس وظایفی که برای آنها مشخص شده است برای رفع موانع گام بردارند.
حجت الاسلام آذرنیوند با اظهار اینکه طبق پیمایش های متعددی که دسترسی داشته و مطالعه کردیم امروزه در جامعه ما و بسیاری از جوامع دیگری که گرفتار تله جمعیتی و پیری جمعیت هستند مسائل اقتصادی حرف اول را می زند خاطرنشان کرد: در بستر اطمینان اقتصادی به مردم، کارهای فرهنگی می تواند اثر گذار باشد.
وی در ادامه حدیثی از پیامبر روایت کرد که می فرمایند: أَللّهُمَّ بارِکْ لَنا فِی الْخُبْزِ وَ لا تُفَرِّقْ بَیْنَنا وَ بَیْنَهُ فَلَوْلاَ الْخُبْز ما صَلَّیْنا وَ لا صُمْنا وَ لا أَدَّیْنا فَرائِضَ رَبَّنا. خداوندا به اقتصاد ما برکت عنایت کن و ما را در فقر اقتصادی گرفتار مکن؛ زیرا اگر نان تأمین نشود، مردم نماز نمی خوانند و روزه نمی گیرند و به فرایض الهی بی اعتنا می شوند.
مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه با بیان اینکه سامان یافتن اقتصادی مردم می تواند انگیزه عبادی و دین داری به انان ببخشد. به اجرای طرح مواسات و کمک مومنانه که رهبر انقلاب در ایام کرونا تاکید داشتند اشاره کرد و افزود: ضرورت دارد، همکاری اجتماعی بین مردم بیشتر مورد توجه قرار گیرد و افراد خیر و متدینی که با انگیزه اخروی، ایمان به خدا و به عنوان عمل صالح از دیگران دستگیری دارند، به صورت الگو تکثیر شوند.
دکتر آذرنیوند با بیان اینکه آدم خیر کم نداریم و به مشارکت بیشتر آنان نیاز است گفت: همراهی افراد خیر و کمک آنان می تواند باعث شود تا افراد نسبت به همدیگر بی تفاوت نباشند و احساس مسئولیت کنند
وی خاطرنشان کرد: برای فرار از تله جمعیتی به اقبال حداکثری جامعه نیاز داریم

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور