#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ساده‌انگاری علایم کرونا تعداد زیادی افراد را درگیر بیماری می‌کند و مردم در صورت بروز هر گونه علایم در خانه بمانند.

مسعود ضیایی افزود: ویروس جهش‌یافته کرونا از نوع دلتا خود را به صورت سرماخوردگی شدید نشان می‌دهد و افراد در صورت هر گونه علایم ضمن استراحت در منزل به پزشک مراجعه کنند.

وی گفت: فرد مبتلا در وهله اول آبریزش بینی و تب را تجربه می‌کند و بعد از آن دچار تنگی نفس و سرفه شدید می‌شود.

متخصص بیماری‌های عفونی افزود: سرایت‌پذیری ویروس دلتا بسیار بالا است و هر بیمار می‌تواند هشت تا ۱۲ نفر را مبتلا کند بنابراین مردم حواس‌شان به این ویروس باشد و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی از ساده‌انگاری مردم نسبت به ویروس کرونا گلایه کرد و گفت: به هیچ عنوان مردم در فضای بسته بدون تهویه تجمع نکنند و در صورت اجبار حتما از دو ماسک متفاوت سه‌لایه و پارچه‌ای استفاده کنند.

ضیایی اضافه کرد: ویروس کرونا دلتا تا حدودی واکسن گریز است و افرادی که واکسن زده‌اند هم باید نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجه لازم را داشته باشند.

وی گفت: واکسن کرونا یک واکسن ایمن از هر گونه ویروس شناخته نمی‌شود و تا حد قابل توجهی جلوی بیماری‌های تنفسی با شدت بالا و مرگ و میر ناشی از کرونا را می‌گیرد.

رییس بخش عفونی بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند افزود: افرادی که نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند بعد از ۲ هفته تا حدودی ایمن می‌شوند و با دریافت نوبت دوم آن هم ۲ هفته پس از تزریق، ایمنی نسبی را به دست می‌آورند که باز هم باید مراقب ابتلا به ویروس دلتا باشند.

وی درباره این سوال مطرح در فضای مجازی که واکسن کرونا عقیم‌کننده است تاکید کرد: هیچ آزمایشی تاکنون ثابت کننده این شایعه نیست و اگر این گونه باشد افراد ۸۰ درصد کشورهایی که واکسیناسیون را کامل کرده‌اند باید عقیم شده باشند پس شایعه‌ای بیش نیست.

ضیایی در ارتباط با واکسینه شدن زنان باردار هم توضیح داد: هنوز دستورالعملی برای واکسینه شدن زنان باردار ابلاغ نشده مگر اینکه در شرایط خاص و با رضایت شخص صورت گیرد.

وی گفت: اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند تعداد زیادی از همنوعان را از دست خواهیم داد و وارد خیزهای ششم و هفتم هم خواهیم شد.

متخصص بیماری‌های عفونی افزود: در هر خیز ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر از هموطنانمان را از دست می‌دهیم و امیدواریم مسوولان همکاری بیشتری داشته باشند تا عملکرد رضایت‌بخشی را داشته باشیم.

وی اظهار داشت: مهمترین عاملی که نمی‌توانیم جلوی خیزهای پی در پی را بگیریم، تزریق کُند واکسن کرونا است و کشورهایی که در واکسیناسیون پیش قدم شدند، الان آزادانه مسابقات را برگزار می‌کنند.

ضیایی گفت: همه چیز را نباید به گردن مردم انداخت، خیز پنجم آغاز شده است و مردم هستند که ضرر می‌کنند لذا الان نباید دنبال مقصر بگردیم.

وی افزود: با امکاناتی که در دسترس داریم همه توان خود را به کار بستیم اما متاسفانه شمار مبتلایان زیاد می‌شود و اگر همین روند مانند سایر استان‌های همجوار ادامه پیدا کند با مشکل مواجه خواهیم شد.

خراسان جنوبی اردبیهشت امسال از پیک چهارم کرونا عبور کرد و اکنون جزو ۲۵ استان کشور است که در شروع خیز پنجم کرونا قرار گرفته و روند بستری‌ بیماران در این استان صعودی است.

در حال حاضر شهرستان نهبندان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) است و با اضافه شدن شهرستان طبس شهرستان‌های بیرجند، درمیان، سربیشه، فردوس، طبس و قاینات در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های بشرویه، خوسف، زیرکوه و سرایان در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.