رئیس مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر بالاترین سطح درمان ناباروری در بیرجند انجام می‌شود و بیماران نیاز به مراجعه به سایر استان‌ها ندارند.

وجیه‌الله رئیسیاظهار داشت: تاکنون ۱۵۵ نوزاد با استفاده از خدمات مرکز درمان ناباروری رویش بیرجند متولد شدند که از این تعداد ۳۴ مورد تولد مربوط به سال جاری بوده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز رویش در سال ۱۳۹۷ افزود: چرخه خدمات مرکز درمان ناباروری در بیرجند طی سال‌های اخیر با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تکمیل شده و انجام لقاح مصنوعی (IVF) نیز در کنار سایر روش‌ها از آذر سال گذشته در این مرکز کلید خورد.

رئیس مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص خراسان جنوبی گفت: از سال گذشته که بخش آی. وی. اف در این مرکز راه‌اندازی شد تاکنون ۴۲۱ بیمار تحت این نوع درمان قرار گرفته‌اند.

وی افزود: اکنون ۴۰ مادر با لطف خدا و کمک متخصصان مرکز رویش باردار هستند و در انتظار تولد فرزندشان به سر می‌برند.

پذیرش بیمار از سایر استان‌ها و اتباع خارجی 

رئیسی تصریح کرد: درصد موفقیت بارداری در مرکز رویش بیرجند نزدیک به میانگین کشوری است و بیمارانی از استان‌های دیگر و حتی اتباع خارجی برای درمان نازایی به مرکز رویش بیرجند مراجعه می‌کنند.

وی گفت: آزمایشگاه جنین‌شناسی مرکز درمان ناباروری هم خدمات خوبی ارایه می‌دهد لذا در حال حاضر فریز تخمک، اسپرم و جنین در این آزمایشگاه انجام می‌شود.

رئیس مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص خراسان جنوبی با بیان اینکه عمل هیستروسکوپی به عنوان یکی از مراحل درمان نازایی در بیرجند انجام می‌شود افزود: مشاوره‌های ارولوژی، اعمال جراحی مربوط به بیماری‌های مردانه، مشاوره مامایی، مشاوره تغذیه و اسپرموگرام از دیگر خدمات مرکز درمان نازایی بیرجند است.

تشکیل ۶۰۰ پرونده در سال جاری

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲ فوق تخصص درمان ناباروری، متخصص جنین‌شناس و ژنتیک در مرکز رویش مستقر هستند و از ابتدای راه‌اندازی این مرکز تاکنون سه هزار و ۱۸۰ پرونده تشکیل شده و امسال هم ۶۰۰ نفر متقاضی درمان ناباروری در مرکز رویش بیرجند بوده‌اند که برای آنها پرونده تشکیل شده است.

رئیسی با بیان اینکه مراجعه بیماران از شهرستان‌های دورتر مرکز استان کمتر است گفت: به نظر می‌رسد رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی برای این موضوع باید قوی‌تر عمل کنند تا بیماران نیازمند از امکانات فراهم شده برای درمان مطلع شوند.

وی تصریح کرد: تمامی تجهیزات مورد نیاز مرکز درمان ناباروری در بیرجند تقریبا کامل شده اما برخی تجهیزات که بیشتر جنبه پشتیبانی دارد از محل بودجه تخصیص یافته وزارت بهداشت در حال خرید است.

رئیس مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص خراسان جنوبی گفت: ۲ دستگاه سونوگرافی پیشرفته در مرکز درمان ناباروری موجود است و یک دستگاه هم از طریق هیات امنای صرفه‌جویی ارزی تامین می‌شود که با خرید این تجهیزات، خدمات ارایه شده در مرکز افزایش خواهد یافت.

کاهش هزینه درمان با مساعدت دولت

وی درباره پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری اظهار داشت: با رویکرد جدید دولت و راه‌اندازی صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج هزینه‌های درمان ناباروری کاهش زیادی داشته است.

رئیسی گفت: البته پوشش بیمه‌ای شرایط خاصی دارد که مخصوص افراد نابارور بدون فرزند یا تک فرزند، دارای تابعیت ایرانی و سن زیر ۴۹ سال است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر متوسط هزینه هر دوره درمان نازایی با روش آی. یو. آی حدود ۲۰۰ هزار تومان و با روش آی. وی. اف حدود یک میلیون تومان است.

رئیس مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص خراسان جنوبی افزود: یکی از موارد هزینه‌بر برای بیماران در حال حاضر تامین دارو است و برخی آزمایش‌ها که باید بیرون مرکز انجام شود.

وی گفت: قبلا هزینه‌های آی. وی. اف تا سقف ۱۰ میلیون تومان هم پیش می‌رفت و اکنون دولت در این زمینه مساعدت خوبی دارد.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پورر