معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: سرانه درآمد خانوارهای روستایی استان رتبه ۲۹ کشوری است که نشان می‌دهد باید از گوهرهای ناب خراسان جنوبی از جمله زرشک، زعفران و عناب در این زمینه استفاده کنیم.

 جواد اشرفی ر در پنجمین روز جشنواره ملی زرشک که در روستاهای مهمویی و گازار شهرستان بیرجند برگزار شد، افزود: خانوارهای روستایی استان ماهیانه به‌طور میانگین سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان درآمد دارند در حالی که در کشور این میزان پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

وی گفت: اقتصاد استان خراسان جنوبی، کشاورزی پایه است و باید به سمت تکمیل زنجیره ارزش محصولات مزیت‌دار استان از جمله زرشک حرکت کنیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: این موضوع شروع جریانی برای محصولات مزیت‌دار خراسان جنوبی خواهد بود و یکی از حلقه‌های مفقود استان تکمیل زنجیره ارزش این محصولات است که بعد از جشنواره ملی زرشک رقم خواهد خورد و به مشکلات کشاورزان استان پایان خواهد داد.

وی با بیان اینکه جشنواره ملی زرشک فرصت‌های بی‌نظیری در بخش سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند گفت: بخش تعاون و بازرگانی پای کار بیایند و از این فرصت فراهم شده توسط دولت استفاده کنند تا اقتصاد کشاورزی پایه استان تقویت شود.

اشرفی اظهار داشت: اولین هدف جشنواره ملی زرشک معرفی محصول و پرداختن به خواص آن است و در راستای ارتباط استاندار خراسان جنوبی با شبکه جام جم نیز تلاش خواهد شد تا معرفی کامل و جامع از محصول زرشک رقم بخورد.

وی با تاکید بر استفاده از منابع علمی برای فرآوری و ایجاد ارزش افزوده در محصولات کشاورزی خراسان جنوبی افزود: دولت سیزدهم این بستر را برای معرفی زرشک استان فراهم کرده و امید است اتاق بازرگانی، شرکت‌ها و تعاونی‌های مردمی پای کار بیایند تا اقتصاد کشاورزی پایه تقویت شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی درخصوص شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: این موضوع را به‌طور خاص در جشنواره زرشک پیگیری می‌کنیم و هماهنگی‌هایی در این خصوص برقرار خواهد شد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم گفت: جشنواره زرشک سبب معرفی بیش از گذشته این محصول می‌شود و می‌تواند در زمینه بازاریابی موثر باشد.

حسین خسروی اسفزار افزود: هر مسئولی که می‌تواند کمک کند تا برای کشاورزان تسهیلاتی را فراهم کنیم و دانشگاه‌ها نیز تلاش کنند تا زرشک بیش از گذشته رونق بگیرد.

وی با بیان اینکه ۲ ماه است به دنبال خرید زرشک و خرید توافقی آن هستیم گفت: نیازهای فراوانی وجود دارد اما منابع محدود است و وزیر جهاد کشاورزی هم برای اجرای طرح خرید مازاد زرشک قول داده بود که تذکر و درخواست دادیم تا طرح خرید مازاد زرشک اجرایی شود اما هنوز اقدامی انجام نشده است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی افزود: دیروز در مجلس دوباره تذکر دادیم تا تسهیلات تشکل‌ها و شرکت‌های تعاونی تامین شود و بتوانند محصولات مورد نیاز کشاورزان را وارد کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: این روزها دشمن به دنبال این است که ایمان، آسایش و امنیت را از ما بگیرد و دشمن هرگز پیشرفت ایران را نمی‌خواهد.

خسروی عنوان کرد: دولت سیزدهم در یک سال گذشته اقدامات ارزشمندی را انجام داده که طی چند سال قبل اجرا نشده و یک نمونه آبرسانی به همدان و خوزستان بعد از ۱۴ سال است که طی ۱۰ ماه اجرایی شد.

او گفت: امروز به برکت دیپلماسی دولت سیزدهم پیشرفت‌های متعدد و متنوع در زمینه‌های مختلف داشته‌ایم و شاهد برقرار شدن سلامت در کشور پس از ۲ سال هستیم.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف با اشاره به اینکه دشمن از طریق فضای مجازی بدون کنترل، به دنبال منحرف کردن جوانان و مردم است ادامه داد: نوع دستگیری‌های اخیر مربوط به سنین ۱۸ و ۱۵ سال بوده و متاسفانه درخصوص دوست‌شناسی و دشمن‌شناسی در مدارس کم توجه کرده‌ایم.

وی  با بیان اینکه دست خدا تنها چیزی است که طی ۴۳ سال اخیر نقشه‌های دشمن را نقش بر آب کرده است گفت: هر چیزی که بوی تفرقه می‌دهد باید از آن فاصله بگیریم و اگر کسی حواسش نبود حرف یا عمل تفرقه‌انگیزی انجام داد اقدام به امر به معروف و نهی از منکر کنیم که این وظیفه ما است.

اولین جشنواره ملی زرشک روز پنجشنبه  – ۲۱ مهر – با حضور جمعی از مسوولان کشوری و استانی در روستای افین شهرستان زیرکوه آغاز به کار کرد و روزهای گذشته در شهرستان‌های قاینات و سربیشه برگزار شد.

این جشنواره امروز در شهرستان‌ بیرجند برپا شد و فردا در شهرستان درمیان برگزار می‌شود تا اختتامیه آن ۲۷ مهر ماه برگزار شود.

۳۸ هزار زرشک‌کار خراسان جنوبی از اواسط شهریور کار برداشت این محصول را از سطح ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار اراضی کشاورزی آغاز کرده‌اند و تا اواخر مهر حدود ۸۵ هزار تن زرشک تر و ۲۲ هزار تن زرشک خشک را روانه بازار می‌کنند.

جشنواره ملی زرشک با شعار “زرشک خراسان جنوبی، برای همه مردم ایران” از ۲۱ تا ۲۷ مهر در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی شامل زیرکوه، قاینات، سربیشه، بیرجند و درمیان برنامه‌ریزی شد.

افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌های مرتبط با زرشک و فرآوری آن، برگزاری همایش علمی، نمایشگاه و رویداد استارتاپی از برنامه‌های جانبی این جشنواره بوده است.

۹۸ درصد زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود و ۵۰ هزار خانوار مستقیم و غیرمستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند.