مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با اعلام اینکه جمعیت روستاهای اطراف بیرجند در چند سال اخیر بیش از ۱۰ برابر شده است گفت: کانون‌های ساخت و ساز غیرمجاز بیشتر در روستاهای امیرآباد، حاجی‌آباد، چهکند و دستگرد بیرجند متمرکز است.

، قاسم تنها روز یکشنبه در نشست کارگروه فراقوه‌ای پیشگیری و مقابله با زمین‌خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: ۲۱۰ مورد ساخت و ساز در اراضی مزروعی روستای چهکند شناسایی شده که ۴۰ مورد آن از ابتدای امسال بوده است.

وی گفت: همچنین در روستاهای حاجی‌آباد و امیرآباد ۵۷۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز شناسایی شده که ۱۲۰ مورد آن از ابتدای امسال اضافه شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی از شناسایی ۱۱۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در روستای دستگرد نیز خبر داد و افزود: اغلب این افراد در اراضی زراعی چهار دیواری با یک سقف بنا کرده و به‌صورت مجانی اجاره می‌دهند تا بعدا این نقاط رسمی شناخته شود لذا از این طریق تجارتی را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: به همین دلیل می‌بینیم که از وام و زمین دولتی در روستاها استقبال نمی‌شود و بیشتر تمایل به سمت ساخت و ساز غیرمجاز است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: از ابتدای امسال ۲۰ فقره زمین‌خواری در این استان شناسایی و ۱۸ فقره رفع تصرف شده که حجم این رفع تصرف ۲.۳۴ هکتار بوده است.

وحید داعی با بیان اینکه زمین‌خواری در بستر تعارضات قانونی به وجود می‌آید افزود: دستگاه‌های دخیل با توجه به داشتن ساختار یگان حفاظت از اراضی و پلیس پیشگیری می‌توانند در این زمینه کمک کنند.

وی عنوان کرد: عمده تصرفات و شناسایی کانون‌های تصرف زمین در شهر بیرجند محله صفامنش و حاشیه بلوار الهیه است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه مدیریت ساخت و ساز غیرمجاز به برنامه‌ریزی خاص نیاز دارد گفت: زمین‌خواری‌ به ۲ شکل انجام می‌شود که یکی ساخت و سازهای فاقد پروانه در داخل بافت مسکونی و شکل دیگر ساخت و سازهایی است که با کاربری غیرمسکونی خارج از محدوده صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر لزوم هم‌افزایی یگان‌های حفاظت ادامه داد: در زمینه صدور سند به‌ویژه در قالب قانون الحاق نیاز است از اداره راه و شهرسازی نیز استعلام گرفته شود.

داعی گفت: اگر همه اراضی داخل حریم شهرها تحویل راه و شهرسازی شود یگان حفاظت از اراضی مستقر و از ساخت و ساز غیرمجاز جلوگیری خواهد شد.