معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از پایداری نسبی شبکه‌های گاز این استان خبر داد و گفت: تعطیلی ادارات را بیش از یک هفته نخواهیم داشت و باید دستگاه‌های اجرایی نسبت به تامین سوخت جایگزین اقدام کنند.

 علیرضا عباس‌زاده  در نشست مشترک شورای اداری و ستاد مدیریت مصرف انرژی استان که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: بازگشایی ادارات از اول هفته آینده به شرط استفاده از سوخت جایگزین خواهد بود.

وی گفت: باید با بازگشایی ادارات و دستگاه‌های اجرایی، خدمات ضروری به مردم ارایه شود تا کارهای اداری ضروری مردم راه بیفتد.

سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی از قطع برق و گاز شهرک‌های صنعتی استان در راستای مدیریت مصرف انرژی خبر داد و گفت: باید مدیریت هوشمند داشته باشیم تا صنایع ما بیش از این متضرر نشوند.

وی بیان کرد: با ماندگاری موج سرما از هفته گذشته به تبع آن افزایش مصرف گاز را در سطح کشور و استان را شاهد بودیم که روند کارها پیگیر شد و با همکاری دستگاه‌های متولی جلسات ستاد مدیریت بحران و ‌کارگروه مدیریت مصرف انرژی به صورت مستمر برای مدیریت موضوع در حال برگزاری است.

افت شدید فشار گاز در خراسان جنوبی

عباس‌زاده گفت: با وجود افت شدید فشار گاز در استان تامین و پایداری گاز خانگی در اولویت قرار گرفت و برخی شب‌ها فشار گاز تا زیر ۵۰ سی پی آی هم رسید اما با مدیریت و تلاش جهادی و فنی تیم‌های امدادی خراسان جنوبی قطعی گاز را در استان نداشتیم.

وی افزود: قطع گاز صنایع و اصناف، استفاده از سوخت جایگزین در مراکز درمانی، قطع گاز جایگاه‌های سی.ان.جی، گلخانه‌ها و مرغداری‌ها، تعطیلی ادارات، غیرحضوری شدن مدارس، لغو امتحانات و تعطیلی آموزش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، کاهش ساعات کاری اصناف، تعطیلی بخش‌های خصوصی همگی تدابیری در خراسان جنوبی بود که گاز بخش خانگی قطع نشود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه از نظر فرهنگی و اطلاع‌رسانی اقدامات خوبی توسط رسانه‌های استان انجام و افکار عمومی توجیه شد گفت: کمپین‌های مختلف در راستای ترویج مدیریت مصرف انرژی راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به جشن پایان گازرسانی به تمامی شهرهای و روستاهای خراسان جنوبی در هفته دولت امسال افزود: برای تامین گاز روستاهای مناطق مرزی استان سه هزار کیلومتر خط انتقال گاز اجرایی شده و در یک سال گذشته ۴۰۰ روستای جدید با هزینه‌های بالا گازرسانی شده که این حجم کار در استان کاری جهادی و قابل تقدیر است.‌

عباس‌زاده گفت: اداره کل هواشناسی درباره فعالیت سامانه بارشی جدید و کاهش محسوس دمای هوا هشدار سطح نارنجی صادر کرده‌ است و سرما تا ۱۰ بهمن تداوم دارد، پس باید صرفه‌جویی همچنان در دستور کار باشد تا در تامین گاز خانگی دچار مشکل نشویم.

برنامه‌های مهم و محوری دهه فجر به استانداری ارسال شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: ادارات و فرمانداری‌ها برنامه‌های مهم و محوری دهه فجر خود را به استانداری استان ارسال کنند تا به وزارت کشور ارسال شود.

سید محمدرضا طالبی با اشاره به تعطیلی و دورکاری ادارات خراسان جنوبی به دلیل مدیریت مصرف انرژی، گفت: وزارت کشور بنا به دستور نهاد ریاست جمهوری از ما خواسته که برنامه‌های مهم عمرانی و فرهنگی را در اسرع وقت به مرکز ارسال کنیم تا برنامه‌ریزی‌های لازم در سطح کشور برگزار شود.

وی عنوان کرد: کمیته‌های برنامه‌ریزی مختلف برای برگزاری هرچه بهتر برنامه‌های دهه فجر در استان برگزار خواهد شد اما چون از مرکز موضوع ابلاغ شده باید برنامه‌های مهم و محوری را هرچه سریعتر برای وزارت کشور ارسال کنیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: در این خصوص انتظار داریم که مدیران و فرمانداران تا صبح شنبه هفته آینده برنامه‌های مهم و محوری عمرانی و فرهنگی دهه فجر به معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ارسال تا به موقع به مرکز ارسال شود.

قطعی گاز در استان نداریم

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی هم از پایداری نسبی شبکه‌های گاز استان خبر داد و گفت: با اقدامات فنی، فشار گاز در استان افزایش نسبی دارد و شبکه‌ها پایدار است.

رحمان محمودی افزود: در حال حاضر قطعی گاز در استان نداریم و شاید به صورت پراکنده رگلاتور قطع شود که تیم‌های امداد ما به موقع نسبت به رفع قطعی گاز اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فشار گاز ورودی استان در خضری دشت بیاض ۲۷۰ پی سی آی است گفت: کمترین فشار گاز در دیهوک شهرستان طبس با ۷۱ پی سی آی بوده و فشار زیر ۲۰۰ پی سی آی موضوعی بحرانی است که ما با اقدامات فنی شبکه‌های گاز استان را نگه می‌داریم.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی افزود: شب گذشته به دلیل افت فشار زیاد احتمال قطع گاز شهر طبس وجود داشت که با اقدامات فنی با افزایش فشار گاز از قطعی گاز در این شهر جلوگیری کردیم.

افزایش مصرف برق در خراسان جنوبی

همچنین مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر پیک مصرف برق استان ۲۱۱ مگاوات است که نسبت به هفته‌های گذشته هشت تا ۱۰ درصد افزایش دارد.

مهدی دادگر از دستگاه‌های اجرایی و مردم خواست تابلوهای مازاد و برق تزیینات ساختمان را قطع کنند و نهایت مدیریت را در مصرف انرژی داشته باشند تا با کمترین چالش از بحران سردی هوا عبور کنیم.

وی بیان کرد: محدودیت‌هایی در تامین برق برخی واحدهای صنعتی و تولیدی، چاه‌های کشاورزی و شهرک‌های صنعتی در راستای تامین برق نیروگاه‌های استان انجام داده‌ایم.

درخواست بازگشایی مدارس

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم گفت: باید بازگشایی مدارس استان را از هفته آینده داشته باشیم که دانش‌آموزان بیش از این متضرر نشوند.

سید علیرضا موسوی‌نژاد افزود: تلاش ما این خواهد بود که در صورت بازگشایی در مدارس دارای مشعل جایگزین از سوخت جایگزین استفاده کنیم.

وی با اشاره به وجود ۲ هزار و ۲۸۶ فضای آموزشی با ۹ هزار و ۹۰۰ کلاس درس در خراسان جنوبی، بیان کرد: در مدارس و فضاهای آموزشی ما ۶ هزار و ۶۸۶ تاسیسات مرکزی گاز سوز داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: اگر بازگشایی مدارس فشاری به شبکه گاز استان تحمیل نمی‌کند درخواست ما این است که از هفته آینده مدارس استان بازگشایی شود.

برخورد قضایی با تخلفات احتمالی در کنکور

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی هم گفت: با تقلب و تخلفات در کنکور برخورد جدی قضایی خواهیم داشت تا حق کسی ضایع نشود.

حجت‌الاسلام علی نسایی زهان اظهار داشت: به دلیل نگرانی والدین و دانش آموزان باید کنکور در فضای گرم و مناسب برگزار شود.

وی افزود: ادارات دولتی در راستای خدمات‌رسانی مطلوب به مردم بازگشایی شود و می‌توانند در این خصوص از سوخت جایگزین استفاده کند تا کار مردم روی زمین نماند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور