مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال ۵۵ وقف جدید در استان به ثبت رسیده که ارزش ریالی آنها بیش از ۱۴ میلیارد تومان است.

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور افزود: بیشترین وقف‌های امسال براساس اعتقادات مردم این منطقه همچنان با نیات مذهبی بوده اما توجه واقفان در سال‌های اخیر به سمت نیازهای روز جامعه از جمله ازدواج جوانان، دارو و درمان و کمک به ایتام با توجه به راه‌اندازی مرکز مشاوره وقف سوق پیدا کرده است.

وی گفت: وقف‌های این استان در حوزه عام‌المنفعه، دارو و درمان، آموزش و پرورش، عزاداری، ساخت مسجد و حسینیه، اطعام عزاداران، کمک به مستمندان، ایتام و غدیر انجام شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بیان کرد: بیشترین وقف جدید با ۱۲ مورد در شهرستان زیرکوه به ثبت رسید و بیرجند ۹ مورد، قاینات هشت مورد، نهبندان ۶ مورد، فردوس پنج مورد، طبس، خوسف و سربیشه هر کدام چهار مورد، سرایان، بشرویه و خضری هر کدام یک مورد از وقف‌های امسال سهم دارند.

وی با تاکید بر اینکه وقف‌های جدید باید براساس الزامات و ضروریات جامعه باشد گفت: لازم است نیکوکاران استان و واقفان خیراندیش برای وقف در حوزه اشتغال، مسکن و تحصیل جوانان و ایتام وارد میدان شوند.

حجت‌الاسلام بخشی‌پور افزود: سال گذشته ۹۲ وقف در استان خراسان جنوبی به ثبت رسید و تعداد کل موقوفات استان ۱۰ هزار و ۲۷۰ موقوفه است که ۲۱ هزار و ۵۹۵ رقبه دارند.

وی یادآور شد: وقف در خراسان جنوبی از قدمت زیادی برخوردار بوده و قدیمی‌ترین موقوفه مربوط به ۵۱۷ سال پیش است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: وقف یک نهاد پر خیر و برکت است و واقفان پیش و پس از اسلام و در کشورهای اسلامی این کار انسانی و اسلامی را برای کمک به خلق خدا انجام داده‌اند.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات و فعالیت‌های مهم اوقاف، اخذ سند مالکیت برای موقوفات و رقبات، حفاظت و صیانت از حقوق واقفان و اجرای امینانه نیات آنان است که در اولویت اقدامات و فعالیت‌های این نهاد قرار دارد.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور