معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: یکی از اقدامات وزارتخانه برای تقویت جایگاه صنایع دستی و حمایت از صنعتگران این است که ۵۲ قلم ملزومات هتل‌ها از صنایع دستی استان‌های مختلف تأمین شود.

 مریم جلالی دهکردی در دیدار با استاندار خراسان جنوبی، افزود: با رایزنی‌هایی که با هتل‌های پنج ستاره صورت گرفته از آنها خواسته‌ایم در هر هتل یک اتاق ایران داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای نمونه حوله حمام تولیدی خراسان جنوبی را که دست بافته زنان این منطقه است را برای این اتاق‌ها پیشنهاد داده‌ایم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستیاظهار داشت: با اجرای این طرح، هر مسافر با حضور در این اتاق، عملاً با صنایع دستی کل کشور آشنا می‌شود و این مهم یک نوع معرفی صنایع دستی استان‌ها است.

وی ادامه داد: با شرکت شهرک‌های صنعتی کشور هم صحبت شده که سوله‌های خالی شهرک‌ها در اختیار صنعتگران قرار گیرد و نواحی صنایع دستی در نزدیک شهرها راه‌اندازی شود.

به گفته وی؛ درخصوص تخصیص اعتبارات ویژه از محل تبصره‌های ۱۶ و ۱۸ به صنعتگران صنایع دستی هم پیگیری شده است.

جلالی تأکید کرد: با توجه به اینکه صنایع دستی با اندک اعتبار ایجاد می‌شود و آورده‌های فراوانی به همراه دارد لذا باید سعی کنیم سهم خود را از اقتصاد بگیریم.

وی بیان کرد: تنها ۲ درصد فعالان و شاغلان صنایع دستی ما زیر ۱۸ سال سن دارند، لذا حوزه‌های متولی از جمله فنی و حرفه‌ای و آموزش و پرورش باید برای ارتقای این جایگاه و افزایش این آمار نقش‌آفرینی کنند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: همچنین ۴۴ درصد فعالان صنایع دستی در سطح کشور بالای ۵۰ سال سن دارند که زنگ خطری در این حوزه محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از راهکارهای جبران و اصلاح این آمار و کم شدن فاصله بین نسلی در حوزه صنایع دستی توجه به مشوق‌های اجتماعی و فرهنگی است.

جلالی اظهار داشت: تصویر ما از صنایع دستی در حال حاضر ویترینی است در حالی که باید برنامه‌ریزی کنیم تا صنایع دستی در سبد خرید خانواده‌ها جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تأکید بر اینکه صنایع دستی به معیشت قومیت‌های مختلف ما گره خورده است تصریح کرد: هویت هر منطقه در صنایع دستی تجلی پیدا می‌کند و در حقیقت صنایع دستی، هویت بنیان است.

وی عنوان کرد: بدون شک اگر صنایع دستی به حوزه‌های تحقیقاتی و پژوهشی گره بخورد به دلیل ثمره دانش بنیانی آن، علیرغم هزینه‌های کم اما ارزش افزوده بالایی داشته و نتیجه خوبی خواهد داشت.

وی یادآور شد: صنایع دستی همچنین می‌تواند با ایجاد اشتغال، به سهم تولید ناخالص ملی کمک کند و در صادرات محصولات کشور سهمی بسزایی داشته باشد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: رونق صنایع دستی و ارتقای جایگاه فعلی، هم‌افزایی و همگرایی همه حوزه‌ها را می‌طلبد.

وی خراسان جنوبی را از قطب‌های صنایع دستی کشور دانست که در جهان هم مطرح است و گفت: این استان، ظرفیت‌های فوق العاده‌ای در حوزه صنایع دستی دارد که باید پاس داشته شود.

جلالی با اشاره به برخی توانمندی‌های خراسان جنوبی در حوزه صنایع دستی، تصریح کرد: صنعت نساجی این منطقه می‌تواند توسعه یابد و به بازارهای جهانی وصل شود.

وی از نمایشگاه سراسری صنایع دستی و حضور صنعتگران استان‌های مختلف به عنوان یک فرصت برای خراسان جنوبی یاد کرد و اظهار داشت: هر کدام از این صنعتگران که از ۲۷ استان به خراسان جنوبی آمده‌اند، یک سفیر برای خراسان جنوبی خواهند بود و در معرفی ظرفیت‌های این استان، نقش بسزایی دارند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه از موزه‌ها به عنوان ویترینی برای عرضه زنجیره ارزش صنایع دستی یاد کرد و گفت: کارکرد موزه‌ها از حالت ثابت و استاتیک خارج و پویا و داینامیک شده است.

وی با بیان اینکه در یک موزه پویا پنج حس مراجعه کننده وجود دارد، ادامه داد: در این موزه شرایط به گونه‌ای است که هر مراجعه کننده می‌تواند فروشگاه، نمایشگاه، واحد تولیدی و سایر موارد را از نزدیک ببیند و با اقوام، آداب، رسوم، موسیقی و سنن قومیت‌های مختلف آشنا شود.

استاندار خراسان جنوبی هم گفت: صنایع دستی برای سودآوری و رونق بیشتر باید به دنبال بازارسازی با توجه به ذائقه بازار، به‌روز شدن و هم‌افزایی باشد.

جواد قناعت افزود: خراسان جنوبی در کنار ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری و آثار تاریخی و باستانی، دارای صنایع دستی بسیار خوب و قابل توجهی است.

وی تصریح کرد: تاکنون خراسان جنوبی با ظرفیت‌های معدنی و کشاورزی آن معرفی و شناخته شده است در حالیکه در کنار آن، پتانسیل‌های گردشگری و صنایع دستی فوق العاده‌ای نیز وجود دارد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: امیدواریم در دولت سیزدهم و با نگاه ویژه‌ای که به صنایع دستی شده است این حوزه بیش از گذشته رونق بگیرد.

وی عنوان کرد: در سفرهای شهرستانی ما بازدید از مناطق گردشگری و آثار تاریخی جایگاه ویژه‌ای دارد و بنا به ضرورت در هر سفر برای بهبود شرایط میراث فرهنگی مناطق مختلف، اعتباراتی اختصاص می‌یابد.

قناعت گفت: همچنین برای رونق صنایع دستی و کمک به اقتصاد صنعتگران، مدیران دستگاه‌های اجرایی استان مکلف شده‌اند در بسته‌های اهدایی به مهمانان خاص خود، صنایع دستی را ویژه ببینند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در سفر سفیر قرقیزستان به استان که ابتدای هفته انجام شد سفره آردی، هدیه ویژه استان خراسان جنوبی به سفیر قرقیزستان بود.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور