رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی گفت: با توجه به حضور زایران پاکستانی در ایام اربعین در استان مجوز استقرار ۶ موکب برای خدمات‌رسانی به زائران حسینی صادر شد.

موسی جوینده روز چهارشنبه در نشست کمیته فرهنگی و آموزش ستاد اربعین خراسان جنوبی افزود: تا سال گذشته خراسان جنوبی به عنوان استان معین ۲ محسوب نمی‌شد اما با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته و عبور زایران پاکستانی از این استان از امسال خراسان جنوبی استان معین ۲ خواهد بود.

وی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا باید مراتب را بر این بگذاریم که اربعین برگزار می‌شود تا آمادگی لازم را در صورت فروکش کردن این ویروس داشته باشیم.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی اظهار داشت: تصمیم‌گیری در مورد چگونگی اجرای آیین اربعین در ستاد ملی بررسی و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه کمیته‌های اربعین باید بیش از سال‌های گذشته فعال باشند تصریح کرد: ابلاغیه‌های لازم برای برگزاری ستادهای اربعین به فرمانداران ابلاغ شده است.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی هم با بیان اینکه هنوز ابلاغیه‌های لازم برای چگونگی برگزاری مراسم اربعین ابلاغ نشده است افزود: مراجعات زیادی از سوی متقاضیان شرکت در راهپیمایی اربعین به سازمان حج و زیارت وجود دارد که باید نسبت به تعیین تکلیف آنها اقدام شود.

ابوالفضل نوفرستی اظهار داشت: به متقاضیان گفته می‌شود که در صورت برگزار نشدن مراسم باید شبه اربعین در داخل برگزار شود و اگر سال گذشته ۲۰ هزار نفر شرکت کردند اربعین امسال هدف‌گذاری ۱۰۰ هزار نفری داشته باشند.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط جدید برنامه‌ریزی‌های اجرایی از هم اکنون باید مد نظر قرار گیرد.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: طبق تصمیمی که گرفته شده در صورت اعزام نشدن زایران ایرانی چند موکب به عراق برای خدمات‌رسانی به زایران عراقی اعزام خواهند شد که موکب‌های خراسان جنوبی هم در این لیست خواهند بود.

وی افزود: طبق اعلام سفیر ایران در عراق احتمال اینکه اربعین امسال برگزار نشود، زیاد است اما برای زایران پاکستانی باید پیش‌بینی‌های لازم در استان صورت گیرد.

۱۳ کمیته در ستاد اربعین خراسان جنوبی فعال هستند.