سید کمال الدین میرجعفریان  معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی، مدیران دستگاه‌های اجرایی و نیروهای ارتش، بسیج و نیروی انتظامی را برای مقابله با آفت ملخ صحرایی فراخواند.

 سید کمال الدین میرجعفریان که روز پنجشنبه ریاست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان را به عهده داشت، ضمن تشریح شرایط موجود استان گفت: با بررسی‌هایی که کارشناسان جهاد کشاورزی انجام داده‌اند، در حال حاضر در چهار شهرستان مرزی استان، کانون‌هایی از آلودگی به این آفت شناسایی شده‌اند.
وی با اشاره به پیش بینی‌هایی که در زمینه احتمال شیوع این آفت در استان در پایان سال گذشته شده بود خاطرنشان کرد: ضمن اعلام آماده باش به همه دستگاه‌ها از متولیان امر خواستیم نسبت به تامین سم و تجهیزات مورد نیاز اقدامات لازم را انجام دهند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: بخشی از این نیاز تامین شده اما لازم است پیگیری‌ها برای رفع نیاز استان، همچنان ادامه داشته باشد.

وی موضوع تامین سم و تجهیزات مرتبط را به جهاد کشاورزی سپرد و تصریح کرد: جهاد کشاورزی مکلف است برای شناسایی تمامی کانون‌های آلودگی از ظرفیت کارشناسان این حوزه و همین طور افراد خبره محلی استفاده کند.

میرجعفریان متذکر شد: با توجه به اهمیت موضوع، باید از ورود عشایر کشاورزان و دامداران به مناطق سمپاشی شده جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: حوزه دامپزشکی استان نیز می‌بایست از کشتار دام‌هایی که از علوفه مناطق سمپاشی شده استفاده کرده‌اند، ممانعت به عمل آورد تا معضلی پیش نیاید.

وی گفت: اطلاع رسانی به مردم به ویژه عشایر منطقه درخصوص آفت ملخ صحرایی و ضرورت مبارزه با آن نیز از جمله اقداماتی است که باید صورت گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از همه مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست، جهاد کشاورزی را در تامین ماشین آلات، تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز همراهی کنند.

وی گفت: تجربه استان در اجرای برنامه‌های مختلف ثابت کرده با همراهی و هماهنگی دستگاه‌ها می توان همه بحران‌ها را پشت سر گذاشت.

میرجعفریان با تاکید بر آموزش گروه‌های جهادی برای همراهی در اجرای طرح مبارزه با ملخ صحرایی خاطرنشان کرد: رصد بدون وقفه شرایط موجود، وضعیت مقابله با این آفت و گزارش دهی روزانه از جمله تکالیف ستاد تا رفع این آلودگی است.

وی افزود: فرمانداران مکلفند هرچه سریعتر و با قید فوریت نسبت به تشکیل کمیته مبارزه با آفت ملخ صحرایی در شهرستان‌ها اقدام کنند.

بنابر این گزارش با توجه به بارندگی‌های فروردین ماه و ایجاد رطوبت کافی در مراتع استان، شرایط برای تخم ریزی و پرورش ملخ صحرایی فراهم شده و این آفت که از مرزهای استان سیستان و بلوچستان وارد استان شده در حال حاضر بخش‌هایی از شهرستان‌های مرزی استان را آلوده کرده است.