معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت شاخص‌های کم وزنی و لاغری و کوتاه قدی در خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است که متأسفانه بیشترین شاخص سو تغذیه مربوط به دو شهرستان سربیشه و نهبندان است.

نتایج یک غربالگری قلبی

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از جمله دانشگاه‌های برتر در زمینه واکسیناسیون کودکان زیر ۶ سال است، گفت: در سال گذشته ۱۴۵ هزار و ۶۸۷ نفر در خراسان جنوبی غربالگری خطر سنجی قلبی – عروقی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در این غربالگری ۱۲ هزار و ۵۰۱ نفر مبتلا به دیابت، ۱۴ هزار و ۹۶ نفر مبتلا به فشار خون بالا، ۱۶ هزار و ۹۳۴ نفر مبتلا به پیش فشار خون و ۱۶ هزار و ۷۷۷ نفر مبتلا به پیش دیابت تشخیص داده شدند.

۶ هزار و ۱۰۰ غربالگری تالاسمی

شایسته با بیان اینکه ۶ هزار و ۱۰۰ مورد غربالگری تالاسمی برای زوجین در آستانه ازدواج صورت گرفته است، اظهار کرد: جذب کمک‌های خیرین سلامت برای تأمین هزینه‌های آزمایش‌های کنترل درمان بیماری pku و جذب کمک‌های خیرین سلامت برای تأمین سبد غذایی این بیماران از دیگر اقدامات سال گذشته بوده است.

وی با اشاره به برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در زمینه باروری و جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: برگزاری هشت قرارگاه دانشگاهی جوانی جمعیت با ۱۴۱ مصوبه، برگزاری ۶۸ کمیته جوانی جمعیت در سطح شهرستان‌ها، انتشار دو ویژه نامه با موضوعات جمعیتی و … از جمله برنامه‌های دانشگاه در حوزه جوانی جمعیت بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: درصد پوشش آموزش‌های هنگام ازدواج دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال گذشته ۹۶.۲ درصد بوده است و در این زمینه نیز اقدامات متعددی انجام شده است.

شایسته گفت: در حوزه کودکان پیگیری و جذب یک میلیارد تومان اعتبار از طریق کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد جهت تجهیز آمبولانس‌های اعزام نوزادان و کودکان، پیگیری و بحث حصارکشی و منابع آبی بدو حفاظ با هدف کاهش غرق شدگی کودکان و … را داشته‌ایم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ماهیانه به طور متوسط ۴ هزارو ۴۱۸کیلوگرم پسماند پزشکی در خراسان جنوبی جمع آوری می شود.

، مجید شایسته  در همایش هفته سلامت که در سالن همایش‌های استاد فقید دکتر فروزانفر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر چهار شرکت در خراسان جنوبی دارای مجوز مدیریت پسماند پزشکی ویژه (عفونی، تیز و برنده) است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۱۸۵ مرکز طرف قرارداد شرکت‌های مدیریت پسماند پزشکی ویژه هستند، بیان کرد: میانگین ماهیانه پسماندهای پزشکی ویژه جمع آوری شده توسط این شرکت‌های ۴ هزار و ۴۱۸ کیلوگرم است.

شایسته افزود: جمع آوری این حجم از پسماند پزشکی بی شک نقش مهمی در سلامت جامعه و اقشار مختلف مردم ایفا می‌کند.

۸۷ هزار و ۸۹ مورد بازرسی در زمینه تهیه و توزیع مواد غذایی

وی اظهار کرد: در زمینه نظارت بر تهیه و توزیع مواد غذایی در سال گذشته ۸۷ هزار و ۸۹ مورد بازرسی انجام شده که ثمره این بازرسی‌ها پنج هزار و ۲۹۶ مورد صدور اخطار و معرفی به مراجع قضائی و ۳۰ مورد پلمپ مراکز و اماکن را داشتیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان‌کرد: همچنین مشاوره و حمایت تغذیه‌ای از چهار هزار کودک زیر پنج سال مبتلا به سو تغذیه را پیگیری کردیم و مشاوره و حمایت تغذیه‌ای از هزار مادر باردار و شیرده با همکاری بنیاد علوی و هزار مادر باردار با همکاری کمیته امداد نیز صورت گرفت.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور