مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: هویت چهار شهید گمنام مدفون در این استان از طریق انجام آزمایش DNA پس از گذشت ۳۳ سال از جنگ تحمیلی شناسایی شد.

سرهنگ پاسدار غلامرضا فلاحی  اظهار داشت: پیکر مطهر این شهدای دفاع مقدس با تلاش گروه‌های تفحص شهدا کشف و شناسایی شده است و این شهدا در عملیات‌های تک دشمن سال ۶٧، بدر، محرم و رمضان به درجه رفیع شهادت نائل آمده‌اند.

وی بیان کرد: پیکر مطهر این شهدا در مناطق مهران، شرق دجله، زبیدات و شلمچه توسط کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح کشف شده و به دلیل نداشتن علائم شناسایی، در معراج شهدای تهران قرار گرفته است و سپس به عنوان شهید گمنام به استان خراسان‌ جنوبی منتقل شده‌اند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی عنوان کرد: پیکر این شهدا در چهار نقطه خراسان جنوبی از جمله دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دانشگاه آزاد بیرجند، شهر حاجی‌آباد زیرکوه و حوزه علمیه برادران بیرجند دفن شده‌اند.

وی با بیان اینکه شهدای گمنام شناسایی شده از استان‌های تهران، مشهد، اصفهان و شوش دانیال استان اهواز هستند گفت: همچنین از این شهدا رسته نظامی ۲ شهید متعلق به شهدای ارتش و ۲ تن متعلق به شهدای مجموعه سپاه است.

سرهنگ فلاحی افزود: تا این لحظه اسامی شهدا اعلام نشده و پس از اعلام کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح به خانواده این شهدا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی اظهار داشت: برنامه‌ریزی برای حضور بازماندگان شهدای والا مقام به خراسان‌جنوبی به‌زودی انجام می‌شود و در مراسمی یاد و خاطره این شهیدان با حضور مسوولان و خانواده شهدا گرامی داشته خواهد شد.

پیش از این ۱۴۵ شهید گمنام دفاع مقدس در ۵۹ نقطه خراسان جنوبی تدفین شدند که تاکنون هویت چهار تن از این شهدا شناسایی شده است.