#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

علوفه‌ای که به دهان دام شیرین نمی‌آید

قصه کمبود علوفه در خراسان جنوبی کم بود که حالا وجود علوفه‌های بی کیفیت در سبد غذایی دام‌ها نیز بر مشکلات دامداران استان افزوده شده است.

 

تا پیش از این کمبود علوفه گریبانگیر دامداران استان بود و حالا نامرغوب بودن این علوفه‌ها به مشکلات تولیدکنندگان فرآورده‌های دامی افزوده و نمکی بر زخم هایشان شده .

مشکل کمبود علوفه، گرانی و بی کیفیت بودن آن قصه امروز و دیروز نیست از ابتدای سال ۹۹ تاکنون بار‌ها و بار‌ها این مشکلات منعکس شده اند، اما گره‌ای از آن باز نشده.

راهی دامداری‌های سطح شهر شدیم تا ببینیم وضعیت علوفه‌ دام‌ها به چه صورت است؟

وقتی دام به جای علوفه باید خاک بخورد

در این شرایطی که کمبود علوفه بیداد می کند، حالا در بین آن مقدار علوفه‌ای هم که به دست دامدار می‌رسد خاک و حیوانات مرده به چشم می خورد.

حسینی دامدار بیرجندی در این خصوص می‌گوید: علوفه‌ای که در حال حاضر در دامداری وجود دارد علوفه‌ای نیست که باید دام بخورد، زیرا در بین علوفه‌ها بار‌ها خاک، مار مرده و دیگر حیوانات موزی دیده ایم.

او می‌گوید: همین علوفه را اگر با این وضعیت به گاوهایمان بدهیم به دلیل کیفیت پایینشان سبب بیماری دام می‌شوند و به شب نرسیده باید آن هارا ذبح کنیم.

خشکسالی‌های اخیر در استان خراسان جنوبی سبب شد تا علوفه در این استان کمیاب شود و دامداران را مجبور کرد که یا به هر شکلی، شکم دام هایشان را سیر و یا دام‌های مولد و شیریشان را ذبح کنند.

علوفه‌ای که به دهان دام شیرین نمی‌آیند

دامدار بیرجندی در ادامه گفت: دام‌ها از روی اجبار این علوفه‌های نامرغوب را می‌خورند و اگر هم بخواهیم علوفه‌ با کیفیت به آن‌ها بدهیم، توان خرید کنسانتره کیلویی ۷ هزار تومان را نداریم.

این دامدار می‌گوید: سهمیه داده شده نیز کافی نیست و هر رأس گاوی که در روز باید ۱۴ کیلو کنسانتره بخورد تا روزی ۳۵ کیلو شیر بدهد را تنها سه کیلو خوراک یارانه‌ای می‌دهند و مانده ایم بقیه نیاز دام را از کجا تهیه کنیم و حالا مجبوریم برای رفع نیاز غذایی دام‌ها به آن‌ها نان، کدو و اینگونه خوراک‌ها بدهیم.

حسینی می‌گوید: در این بین می شناسم دامدارانی را که مجبور شده اند برای تهیه علوفه دام، تعدادی از دام هایشان را به فروش بگذارند تا بتوانند نیاز دیگر دام‌ها را رفع کنند.


اکبری دیگر دامدار استان در این خصوص می گوید: برای تهیه مقداری علوفه مجبور شدم ۶ گاوم را به کشتارگاه بدهم تا بتوانم علوفه بخرم، اما‌ ای کاش این علوفه‌ای که به این شکل تهیه می کنم علوفه مناسبی باشد.

او می گوید: علاوه بر گرانی و کمبود حالا خوراک دام‌ها آنقدر بی کیفیت شده است که حجم شیردهی گاوهایمان هم بسیار پایین آمده و دیگر مانند قبل نیست.

اکبری می‌گوید: دامداران دیگر قدرت تولید ندارند و مجبورند برای تهیه خوراک دام هایشان دست به هر کاری بزنند و خود من نیز مجبور شدم چندین بار نان کپک زده به این دام‌ها بدهم و مطمئنا با این وضعیت گرانی علوفه و دادن علوفه بی کیفت به دام در آینده نه چندان دور دام‌های خود را از دست خواهم داد.

علوفه‌ای که به دهان دام شیرین نمی‌آیند

حالا دامداران استان در این شرایط خشکسالی به سختی و به هر شکلی شکم دام هایشان را سیر می‌کنند.

ناکافی بودن علوفه‌های یارانه‌ای و بی کیفیت بودن علوفه نیز کار را برای ادامه حیات صنعت دامداری و دامپروری سخت و سخت‌تر کرده.

مصوبات قرارگاه علوفه دام تنها یک حرف بود

اردیبهشت  امسال بود که برای اولین بار موضوع راه اندازی قرارگاه علوفه دام در استان مطرح شد و قرار شد این قرارگاه به صورت متداوم برای رفع مشکلات دامداران به دستور استاندار سابق راه اندازی شود که  اجرایی نشد.

مدیر عامل اتحادیه دامداران استان در این خصوص می‌گوید: مطمئنا با راه اندازی این قرارگاه به صورت دائم بخش زیادی از مشکلات دامداران استان برطرف می‌شد.

او می گوید: هرچند جلسات متعددی در خصوص مشکلات دامداران در استان در قالب این قرارگاه برگزار شد، اما با وجود مصوبات نتیجه‌ای حاصل نشد و حالا با حضور استاندار جدید در استان، چند باری هم این موضوع را مطرح کرده ایم، اما نتیجه‌ای نگرفته ایم و جلسه‌ای تشکیل نشده است.

علوفه‌ای که به دهان دام شیرین نمی‌آیند

غریبی گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات مطرح شده در قرارگاه تأمین علوفه نبود نقدینگی برای خرید علوفه و کمبود کامیون برای حمل آن است و این موضوعات را بار‌ها در جلسات قرارگاه تأمین علوفه اعلام کردیم، اما مصوبات جلسه قرارگاه تأمین علوفه نه تنها اجرایی نشد بلکه جلسات قرارگاه نیز دیگر از تیر  هم تشکیل نشد.

او می‌گوید: هم اکنون  شاهد افزایش ۵ برابری قیمت کاه و افزایش ۳ برابری قیمت یونجه هستیم و این در حالی است که عدم خروج علوفه از برخی استان‌ها هم بر مشکلات دامداران افزوده و گریبانگیر صنعت دامپروری خراسان جنوبی شده  و حال نیاز است تا استاندار جدید هرچه زودتر برای این صنعت سود آور که در حال خاموشی است اقدامی کند.

صنعت دامپروری استان نیازمند حمایت بیشتر

خراسان جنوبی بیش از ۳ میلیون و ۲۷۵ هزار رأس دام دارد و در این بین نیاز است تا مسئولین توجه بیشتری به این صنعت کنند.

هر چند مسئولان هم بار‌ها و بار‌ها در جلسات خود وعده پیگیری این مشکلات را داده اند، اما وعده‌هایشان عملی نشده است و دامداران این روز‌ها همچنان از کمبود علوفه، گرانی و روانه شدن علوفه بی کیفیت به دامداری هایشان گلایه دارند.

بدون شک با تداوم وضعیت کنونی بیشتر دامداری ها تعطیل و در کنار کمبود و گرانی مواد لبنی و گوشت افراد زیادی هم بیکار خواهند شد.