معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: دستگاه‌های ذیربط برای اجرای کامل قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تعامل داشته باشند تا همه متقاضیان واجد شرایط از مزایای این قانون برای فرزندآوری بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید محمدرضا طالبی روز سه‌شنبه در نشست خبری “پرسمان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت” که به مدت سه ساعت با حضور تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی در محل استانداری برگزار شد افزود: پویایی هر جامعه‌ای به جمعیت جوان آن وابسته است و اگر این جمعیت کاهش یابد مشکلات متعددی در حوزه‌های امنیت، فرهنگی و اقتصادی بوجود می‌آید.

وی گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت لازم‌الاجراست و دستگاه‌های اجرایی ذیربط باید تمامی مفاد این قانون را در استان اجرایی کنند که نتیجه آن جوانی جمعیت خواهد بود.

معاون استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یکی از اتفاقات مهم در دولت سیزدهم است که به‌موقع و به‌خوبی در حال اجراست.

وی گفت: در این استان تاکنون اقدامات مناسبی در بخش‌های مختلف در زمینه اجرای قانون جوانی جمعیت انجام شده است تا همه افراد واجد شرایط بتوانند از تسهیلات این قانون بهره‌مند شوند.

طالبی با اشاره به تشکیل قرارگاه استانی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: این قانون باید به بهترین نحو و با تعامل همه دستگاه‌های ذیربط در خراسان جنوبی اجرا شود.

وی حرکت جمعیت کشور به سمت سالمندی را یکی از نگرانی‌ها برای آینده دانست و یادآور شد: با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن توسط رئیس جمهور برای اجرا، دستگاه‌هایی که در این زمینه وظیفه‌ای برای آنها تعریف شده باید تلاش و اهتمام ویژه برای تحقق کامل این قانون داشته باشند تا عقب ماندگی در این زمینه جبران شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در زمینه نرخ باروری ۲.۵ درصد هم پیگیری شده که همه شهرستان‌های استان بتوانند بهره لازم را از این قانون ببرند.

وی گفت: معاون وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن ۲ مرجع مرکز آمار ایران و ثبت احوال را برای پاسخگویی به استعلام‌های مورد نظر در این زمینه اعلام کرده و با تفاوت آماری که وجود دارد مقرر شد اداره کل راه و شهرسازی استان استعلامات لازم را از این ۲ مرجع به نفع متقاضی و با رویکرد مثبت انجام دهد.

طالبی افزود: دقت شود شناسنامه فرزندانی که در محل غیر شهر سکونت خانواده، متولد می‌شوند در شهرستان محل سکونت صادر شود تا نرخ باروری در یک شهر افزایش نیابد.

وی گفت: با ارائه مستندات موجود در مواردی از این قانون هم که نیاز به اصلاح دارد، از طریق مجمع نمایندگان استان پیگیری‌های لازم برای اصلاح این موارد انجام شده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی همچنین خواستار پیگیری حل مشکلات متقاضیانی شد که به دلیل نداشتن ضامن مورد نظر بانک‌ها، تاکنون نتوانسته‌اند از تسهیلات ازدواج و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استفاده کنند.

وی افزود: در آینده از دیگر مدیران دستگاه‌های اجرایی استان نیز دعوت خواهیم کرد تا پاسخگوی سوالات خبرنگاران در زمینه اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت باشند.

پرداخت ۷ هزار و ۶۵۱ فقره تسهیلات فرزندآوری در خراسان جنوبی

معاون بانک ملی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: در هشت ماه امسال هفت هزار و ۶۵۱ فقره تسهیلات به مبلغ بیش از سه هزار ۵۳۵ میلیارد ریال برای فرزندآوری در استان پرداخت شده است.

ضیائیان احمدی افزود: تسهیلات فرزندآوری بدون الزام به سپرده‌گذاری و با ۶ ماه دوره تنفس برای شروع اقساط پرداخت می شود.

وی یادآور شد: تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، به ازای فرزند اول‌ ۲۰ میلیون تومان، به ازای فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان، به ازای فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم به بعد ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

معاون بانک ملی خراسان جنوبی اظهار داشت: در تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از ۲۹ بانک فعال در استان ۱۲ بانک همکاری می کنند و از بانک های خصوصی آمار و اطلاعاتی نداریم.

وی افزود: ۶ هزار و ۷۴۱ فقره تسهیلات ازدواج به میزان هشت هزار و ۷۶۳ میلیارد ریال در سطح استان تا پایان آبان ماه امسال پرداخت شده است.

ضیائیان احمدی ادامه داد: بهترین عملکرد در این حوزه مربوط به بانک ملت، ملی، صادارت، تجارت و سپه است.

وی بیان کرد: در حال حاضر چهار هزار و ۳۷۰ متقاضی در خراسان جنوبی در صف انتظار برای دریافت وام ازدواج هستند.