مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: تا پایان مهر امسال ۱۵ روستای دیگر استان از آب شرب پایدار برخوردار می‌شوند و برای تامین آب پایدار تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی تا پایان سال آینده، برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

حسین امامی افزود: این شرکت آبرسانی پایدار به ۸۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان را در دستور کار داشته که تاکنون از این تعداد ۳۰ روستا از آب شرب برخوردار شده‌ است.

وی اظهار داشت: در این مسیر از ظرفیت سایر سازمان‌ها و نهادها از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه، بنیاد علوی و بنیاد ابراهیمی نیز در راستای رفع مشکلات مناطق روستایی محروم استان کمک گرفته‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی از افزایش ۶ درصدی اعتبارات حوزه روستایی استان خبر داد و گفت: امسال اعتبار استان در بخش آب روستایی ۳۰۰ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۹۸ روستای استان با تانکر سیار آبرسانی می‌شود افزود: امسال از محل اعتبارات ملی ۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین آب شرب مناطق روستایی و عشایری استان اختصاص یافت.

امامی با بیان اینکه اعتبار تامین آب شرب در مناطق روستایی و عشایری امسال پنج برابر افزایش یافته است گفت: از مجموع اعتبار مذکور ۲۰ درصد مربوط به بخش عشایری است.

وی بیان کرد: این اعتبار برای طرح‌های ملی روستایی و عشایری هزینه می‌شود و امسال و سال آینده با اتمام پروژه‌های ملی، تحول چشمگیری در حوزه آب روستایی شاهد خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی هدررفت آب را یکی از مشکلات عدیده استان ذکر کرد و گفت: هدررفت آب در شبکه روستایی ۴۰ درصد و در شبکه شهری ۳۲ درصد گزارش شده است.

وی افزود: با برنامه و اقداماتی که در دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان قرار دارد، شبکه‌های فرسوده آب خراسان جنوبی تا پایان سال جاری ۲.۵ درصد کاهش می‌یابد.

امامی عنوان کرد: برخی شبکه‌های فرسوده استان هدررفت بالایی دارد که امسال ۵۰ میلیارد تومان در زمینه اصلاح و بازسازی شبکه‌ها و خطوط انتقال آب فرسوده هزینه خواهیم کرد تا پرت شبکه‌ها کاهش یابد.

وی گفت: در حال حاضر ۱۳۸ هزار و ۵۸۹ انشعاب آب در مناطق روستایی استان خراسان جنوبی وجود دارد و از ابتدای سال جاری تاکنون چهار هزار و ۹۰۳ انشعاب جدید نیز واگذار شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون برای ساماندهی ناوگان آبرسانی سیار چهار دستگاه کامیون آبرسانی سیار تجهیز و راه‌اندازی شده است.

وی افزود: همچنین در بازه زمانی ۶ ماه گذشته ۱۴۰ هزار متر مکعب آب با ۱۱ هزار و ۱۰۰ سرویس تانکر آبرسانی سیار به ۴۳۸ روستای استان با جمعیت ۵۵ هزار و ۴۶۰ نفر حمل و توزیع شده است.