فاز نخست معدن زغال‌سنگ کوچکعلی شمالی در شهرستان طبس با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید و برای ۲۰۰ نفر شغل ایجاد کرد.

بهره‌برداری از این معدن با ذخیره ۳۹ میلیون تن زغال‌سنگ حرارتی و استخراج اولیه ۲۰۰ هزار تن در سال، روز سه‌شنبه در سومین روز دهه فجر با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی، معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس و جمعی دیگر از مسوولان در شهرستان طبس آغاز شد.

معدن زغال‌سنگ کوچکعلی شمالی جزئی از مجتمع زغال‌سنگ زرین طبس است که قرار بود سال ۱۴۰۲ به مرحله استخراج و افتتاح برسد اما امروز و ۲ سال زودتر از موعد به بهره‌برداری رسید.

با بهره‌برداری از این پروژه برای ۲۰۰ نفر شغل ایجاد شد و میزان اشتغال‌زایی با راه‌اندازی فازهای بعدی به ۶۰۰ نفر خواهد رسید.

زغال‌سنگ تولیدی این معدن در کارخانه کک‌سازی طبس مصرف و به کک تبدیل می‌شود.

احداث کارخانه فرآوری زغال‌سنگ، راه‌اندازی مرکز پژوهش‌های صنعتی و معدنی با محوریت زغال‌سنگ و احداث کارخانه بریکت‌سازی زغال‌سنگ جزو فازهای بعدی این مجتمع است.

شهرستان طبس دارای ۱۵۴ معدن فعال و حدود ۶ هزار و ۲۰۰ نفر شاغل در معادن است که امروز با افتتاح این معدن ۲۰۰ نفر به این افراد اضافه شدند.

کشتارگاه صنعتی طیور طبس نیز با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و ظرفیت کشتار ۲ هزار قطعه مرغ و بوقلمون در ساعت و ۹ هزار و ۶۰۰ تن در سال امروز به بهره‌برداری رسید و موجب تکمیل زنجیره تولید و کاهش قیمت مرغ در منطقه شمال خراسان جنوبی شد.

اجرای سامانه نوین آبیاری در روستای عباس‌آباد شجاع بخش دستگردان در سطح ۵.۲ هکتار و با هزینه ۱۴۳ میلیون تومان، بازسازی و مرمت ۲ رشته قنات در روستاهای رحمت‌آباد و همت‌آباد به طول ۶۲۱ متر با هزینه ۳۲۰ میلیون تومان از دیگر پروژه‌های حوزه کشاورزی شهرستان طبس است که در سومین روز دهه فجر با حضور معاون استاندار خراسان جنوبی به طور رسمی افتتاح شد.

۲ پروژه روکش آسفالت در محور شریانی طبس – اصفهان به طول ۱۰ کیلومتر و با هزینه چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از دیگر طرح‌هایی بود که به بهره‌برداری رسید.

این پروژه‌ها شامل اجرای روکش آسفالت گرم کیلومتر صفر تا سه و اجرای روکش آسفالت حفاظتی اسلاری سیل کیلومتر ۸ تا ۱۵ از محور طبس – اصفهان است.

پروژه مقابله با بیابان‌زایی از طریق مالچ پاشی در سطح ۶۰۰ هکتار و نهال‌کاری در سطح ۲۲۵ هکتار با اعتبار ۲۳ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی در منطقه مسجد شکر طبس نیز امروز به صورت نمادین افتتاح شد.

همچنین نهال‌کاری در سطح ۶۲۵ هکتار با هزینه ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در منطقه دشت چاه کم و احداث آبگیر به وسعت هزار هکتار با هزینه ۸۶۸ میلیون تومان در منطقه دشت چاه کم از دیگر پروژه‌های مقابله با بیابان‌زایی است که امروز به صورت همزمان افتتاح شد.

۶۰ درصد از بیابان‌های خراسان جنوبی در شهرستان طبس واقع است.

زیارت گلزار شهدای گمنام طبس و دیدار با مادر شهید علی رفیعی نخستین شهید روستای کریت طبس که سال ۱۳۶۱ در عملیات مسلم بن عقیل در منطقه سومار به شهادت رسید، از دیگر برنامه‌های معاون استاندار و مسوولان شهرستان در سومین روز دهه فجر بود.