رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: اکنون ۲۳ طرح شاخص صنعتی و معدنی با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۳ هزار و ۴۵ میلیارد تومان و اشتغال سه هزار و ۱۱۰ نفر در استان در دست ساخت یا آماده بهره‌برداری است.

عباس جرجانی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: در حال حاضر چهار طرح کنسانتره زغالسنگ و تولید کک با سرمایه گذاری هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۵۰۰ نفر در استان در حال احداث و آماده بهره‌برداری است.

وی ادامه داد: همچنین سه  طرح فرآوری منیزیت با سرمایه گذاری  ۱۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۳۰۰ نفر و سه طرح استحصال طلا با سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومان و اشتغال ۱۸۰ نفر در حال احداث است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه پنج طرح زنجیره ارزش افزوده فولاد و تولید گندله آهن در استان در دست احداث است اظهار داشت: این طرح‌ها با سرمایه گذاری هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و اشتغال هزار و ۱۰۰ نفر در حال اجرا است و همچنین بخش احیای فولاد قاینات نیز آماده بهره‌برداری است.

وی اضافه کرد: همچنین سه طرح جدید استیل کورد و ریسندگی و بافندگی با سرمایه‌گذاری هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۴۳۰ نفر و طرح تکمیل مطالعات اکتشافی در نوار مرز و مناطق حاصل از ژئوفیزیک هوایی توسط ایمیدرو و سازمان زمین شناسی با اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان در استان در حال احداث است.

جرجانی با اشاره به طرح توسعه کویر تایر تصریح کرد: این طرح با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون یورو ارزی و اشتغال ۱۰۰ نفر و طرح توسعه کاشی و سرامیک با سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومان و اشتغال ۳۵۰ نفر نیز از دیگر طرح‌های توسعه‌ای استان است.

وی از اجرای ۲ طرح تولید کاغذ با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۱۵۰ نفر در استان خبر داد و یادآور شد: همچنین مجموع سرمایه‌گذاری طرح‌ها و واحدها و مطالعات اکتشافی استان معادل ۲۳ طرح با سرمایه گذاری حدود  ۵۰۰ میلیارد تومان و اشتغال سه هزار و ۱۱۰ نفر است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به ستاد توسعه خاوران استان گفت: تاکنون در ستاد ۱۰۱ طرح سرمایه‌گذاری در استان شناسایی شده که از این تعداد ۷۰ درصد مربوط به سازمان صمت است.

وی افزود: در طرح توسعه خاوران، تمام طرح‌ها را به سمت فرآوری‌های معدنی برده‌ایم و با توجه به کمبود منابع آبی با طرح‌های آب‌بر موافقت نمی‌کنیم.

جرجانی بیان کرد: از ۷۰ درصد طرح‌های توسعه خاوران تاکنون برای ۶ طرح قرارداد مربوطه با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی منعقد شده است.

وی در ارتباط با فعالیت کارخانه فولاد قاینات اظهار داشت: بر اساس برنامه زمان‌بندی شده قرار بود اسفندماه ۹۹ این واحد بطور رسمی راه‌اندازی شود که البته شمش هم تولید شد اما دستگاه خراب و برای تعمیر به یکی از استان‌های مجاور ارسال شد و قول داده شده تا ۱۵ تیرماه دستگاه به استان حمل شود لذا پیش بینی می‌کنیم تا اواخر تیرماه به طور رسمی واحد به بهره‌برداری برسد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در ارتباط با طرح توسعه کویرتایر بیرجند نیز اظهار داشت: با توجه به طرح‌های توسعه‌ای که برای واحدهای لاستیک سازی در کشور داریم ۵۰ هزار تن استیل کورت در سال‌های آینده لازم خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در کشور تنها برای یک واحد استیل کورت مجوز ۱۰ هزار تنی صادر شده اما اکنون درغرب کشور با ظرفیت سه هزار تن کار می‌کند و همین امروز ۱۵ هزار تن نیاز کشور است.

جرجانی با بیان اینکه اکنون بخش عمده‌ای از استیل کورت مورد نیاز واحدهای لاستیک کشور وارداتی است اضافه کرد: این در حالیست که ماده اولیه در استان یزد تولید می‌شود و نیازی به واردات نیست لذا زمینه مصرف کننده، تولیدکننده و ماده اولیه را داریم اما زنجیره تولید کامل نیست.

وی افزود: طرح توسعه کویرتایر ۲۲ تا ۲۴ ماه طول خواهید کشید و بعد از بهره‌برداری قسمتی از واردات استیل کورت به کشور را حل خواهیم کرد که در این خصوص ایدرو نیز برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: در خصوص واحدهای فراروی طلا، شاید احداث یک واحد به تنهایی ارزش افزوده ایجاد نکند اما اکنون شمش تولیدی در اختیار بازار استان قرار می‌گیرد.

وی افزود: برای تکمیل زنجیره فراوری طلا در استان به صنایع پایین دستی نیاز داریم که قرار شد یکی از واحدهایی که فراروی را انجام می‌دهد نسبت به ایجاد شهرک تخصصی فراوری طلا اقدام کند.

جرجانی بیان کرد: اقدامات اولیه در این خصوص در حال انجام است که با احداث کارگاه‌هایی داخل استان نسبت به تکمیل زنجیره فراوری طلا و ساخت زیورآلات اقدام خواهند شد.

وی تصریح کرد: برای واحدهای فراوری معدن نیز تمام تلاش خود را گذاشته‌ایم و معتقدیم باید از معدن به صنعت و از صنعت به تجارت برسیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی عنوان کرد: استان دارای ظرفیت‌های منحصر به فرد مواد معدنی است که با فراوری کردن آن در استان در حوزه معدن موفق خواهیم بود.

وی در ادامه در خصوص شائبه انحراف در تسهیلات پرداختی به صنایع استان گفت: در بخش صنعت به‌ویژه تسهیلات پرداختی رونق تولید هیچگونه انحراف تسهیلات نداشته‌ایم و در این زمینه جزو استان‌های برتر کشور هستیم.