#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم بیرجند گفت: وضعیت فعلی کرونا در استان خراسان جنوبی نگران ‌کننده و تعداد بیماران حاد تنفسی بالا است.

کامبیز مهدی‌زاده روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: اکنون ۶ شهرستان از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت قرمز (بسیار پرخطر)، سه شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و ۲ شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند.

وی گفت: شهرستان‌های بیرجند، سربیشه، قاینات، نهبندان، فردوس و طبس در وضعیت قرمز، شهرستان‌های سرایان، بشرویه و درمیان در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های خوسف و زیرکوه در وضعیت زرد هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: با انجام سه کار ساده استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از قبیل شست و شو و ضد عفونی دست‌ها می‌توان تا ۹۰ درصد از شیوع کرونا جلوگیری کرد.

وی اظهار داشت: توصیه می‌کنیم مردم به محض اینکه از منزل یا محیط امن بیرون می‌آیند از ماسک استفاده کنند.

وی گفت: حفظ فاصله اجتماعی نیز بسیار مهم است به این جهت که هر فردی امکان دارد بیمار مبتلا به کرونا باشد، همچنین از آنجا که بخش زیادی از این بیماری از طریق دست منتشر می‌شود باید شست شوی مرتب دست‌ها با آب و صابون رعایت شود.

مهدی‌زاده با بیان اینکه مردم می‌توانند نقش بسیار مهمی در پیشگیری از شیوع کرونا داشته باشد تصریح کرد: براساس بررسی‌های انجام شده حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد کارکنان دستگاه‌های اداری، اصناف و مردم اکنون از ماسک استفاده می‌کنند.

وی اظهار داشت: اگر ۸۰ درصد رعایت کنند و ۲۰ درصد رعایت نکنند ویروس کماکان ادامه خواهد داشت لذا تقاضا داریم ۱۰۰ درصد مردم از ماسک استفاده کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ماسک اکنون فراوان و با قیمت مناسب در استان وجود دارد و برای همه در دسترس است.

وی عنوان کرد: اگر ببینیم فردی از ماسک استفاده نمی‌کند باید به هم تذکر دهیم زیرا افرادی که رعایت نمی‌کنند، حقوق بقیه را نیز ضایع می‌کنند.

وی افزود: به طور متوسط روزانه ۲۰۰ بیمار حاد تنفسی در حال بستری در بیمارستان‌های استان داریم نه به این معنا که روزی ۲۰۰ مریض اضافه می‌شود بلکه باید گفت تعداد بیماران حاد تنفسی بستری بالا است.

مهدی‌زاده گفت: از مجموع بیماران حاد تنفسی بستری در بیمارستان ۳۰ درصد تست مثبت کرونا دارند و ۲۰ تا ۲۵ درصد در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند.

وی با بیان اینکه تعداد تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه بسیار محدود است اظهار داشت: در چنین شرایطی پیشگیری از شیوع بیماری و اینکه افراد به سمت بیماری و بخش‌های درمان بستری پیش نروند، بسیار مهم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: اگر تعداد بیماران بستری بالا برود در ارائه خدمات با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی گفت: امید است با همکاری مردم در آینده نزدیک ۲ تا سه هفته دیگر شاهد کاهش شیوع بیماری در استان باشیم اما اکنون وضعیت استان نگران کننده است.

روند ابتلا به ویروس کرونا از اواسط خرداد امسال در خراسان جنوبی دوباره صعودی شد و امروز هم در ردیف استان‌های در وضعیت هشدار قرار گرفت.