معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به سرعت بالای انتشار سویه جدید ویروس کرونا، واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان از مهمترین عوامل پیشگیری شیوع این بیماری در کشور و استان است.

 سید محمدرضا طالبی روز دوشنبه در نشست قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا استان افزود: با توجه به سرعت انتقال ویروس کرونا باید اقدامات پیشگیرانه در دستور کار قرار گیرد.

وی بر لزوم اطلاع‌رسانی برای ایجاد حساسیت در جامعه تاکید کرد و گفت: رعایت دستورالعمل‌ها، استفاده از ماسک و پرهیز از تجمعات، ضروری است تا بتوانیم اثرگذار باشیم و سطح ابتلا به ویروس را در استان کاهش دهیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: برگزاری منظم جلسات ستاد مقابله با کرونا در شهرستان‌ها لازم است لذا فرمانداران موظف هستند ضمن تشکیل جلسات ستاد مقابله کرونا تصمیمات لازم را برای پیشگیری اتخاذ کنند.

وی با اشاره به ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محیط‌های آموزشی گفت: اقلام بهداشتی برای مدارس با رعایت عدالت توزیعی در اسرع وقت تهیه و توزیع شود همچنین تامین و توزیع ماسک برای دانش‌آموزان مدارس روستایی مورد تاکید است.

طالبی افزود: همچون گذشته رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون برای نرسیدن به پیک خطرناک کرونا مورد تاکید است و انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی اقدامات لازم برای کنترل بیماری را تقویت کرده و بُعد پیشگیری و مقابله‌ای در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: مدیران واحدهای تولیدی، کسبه و اصناف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ملزم شوند و در این زمینه بازرسی و نظارت تشدید شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه تردد دانشجویان غیر بومی به استان می‌تواند عاملی برای انتقال بیماری باشد افزود: مدیران دانشگاه‌های استان ضمن بررسی وضعیت ابتلای دانشجویان به کرونا قبل از شروع امتحانات موضوع تردد دانشجویان غیربومی را رصد کنند و اقدامات لازم در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خصوص در اماکن سربسته مورد تاکید است لذا دانشگاه علوم پزشکی با کمک رسانه‌ها نسبت به توجیه، آگاهی‌بخشی و اقناع‌سازی متولیان برگزاری مراسم اقدام کند.

طالبی گفت: همچنین نیاز است دانشگاه علوم پزشکی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی متناسب با رنگ‌بندی‌های جدید اقدام لازم را انجام دهد.

وی با تاکید بر لزوم افزایش سطح واکسیناسیون گروه‌های هدف افزود: فعال‌سازی مراکز واکسیناسیون، ارائه خدمات لازم، ترغیب و تشویق شهروندان به تزریق دُز یادآور واکسن کرونا با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها در دستور کار قرار گیرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نارضایتی‌هایی که از سوی مردم درباره نحوه خدمات‌رسانی در بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند مطرح شده است گفت: حضور مداوم رئیس بیمارستان در رصد نارسایی و نارضایتی‌ها الزامی است و این موضوع باید پیگیری شود.

وی اظهار داشت: بازدیدهای سرزده و به‌صورت ناشناس از بیمارستان‌های استان انجام می‌شود تا نحوه خدمات‌دهی به مردم به‌طور میدانی بررسی شود.

طالبی بر پرداخت به‌موقع معوقات و کارانه کادر درمان نیز تاکید کرد و افزود: توجه به آرامش روانی بیماران در فضاهای درمانی با تسهیل خدمات مورد توجه قرار گیرد.

با اعلام نشانه‌هایی از ابتلا به سویه‌های جدید کرونا در ایران، زنگ هشدار دوباره به صدا درآمده است و مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به طور رسمی شروع موج هشتم را هرچند خفیف‌تر در زمستان امسال اعلام کرده‌اند.

خراسان جنوبی اواخر شهریور امسال پیک هفتم کرونا را پشت سر گذاشت و همان موقع مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با پیش‌بینی اوج‌گیری مجدد بیماری کووید ۱۹ و اینکه زیر گروه‌های کرونا و آنفلوآنزا در زمستان بیشتر خواهد شد، بر تکمیل واکسیناسیون تاکید کردند.

این در حالی است که هنوز جمعیت قابل توجهی از مردم خراسان جنوبی دزهای چهارم و پنجم واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند.

براساس جدیدترین رنگ‌بندی نقشه کرونایی کشور، بشرویه با تغییر رنگ از آبی (کم خطر) به نارنجی (پرخطر)، تنها شهرستان نارنجی رنگ خراسان جنوبی است، چهار شهرستان زیرکوه، سربیشه، نهبندان و فردوس زرد (خطر متوسط) و ۶ شهرستان خوسف، طبس، قاینات، بیرجند، سرایان و درمیان همچنان آبی هستند.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور