مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: صادرات کالاهای تولیدی استان به کشور پاکستان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل‌تر سه برابر شد.

علی صادقی  افزود: پارسال ۱۸ میلیون دلار کالا از این استان به پاکستان صادر شد که به نسبت سال ۱۴۰۱ رشد ۴۰۰ درصدی دارد.

وی گفت: صادرات کالاهای خراسان جنوبی به کشور پاکستان بازار جدیدی برای استان محسوب می‌شود و تلاش ما این است که صادرات کالاهای تولیدی استان به تمامی کشورهای همسایه به خصوص پاکستان افزایش یابد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: پارسال تعهد صادراتی کالاهای تولیدی استان ۱۲۰ میلیون دلار بود که صادرات ما فراتر از تعهد رفت و به ۱۸۷ میلیون دلار رسید و در مجموع تحقق تعهد صادراتی کالاهای خراسان جنوبی به ۱۵۶ درصد رسید.

وی افزود: یک میلیون و ۲۶۷ هزار و ۱۳۸ تن کالای تولیدی از استان صادر شد که از نظر ارزش ۷۰ درصد و از نظر وزن ۴۵ درصد رشد داشته و از طریق گمرکات بیرجند، مرز ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود و یزدان صادر شده‌ است.

صادقی افغانستان، پاکستان، عراق، ترکمنستان و ترکیه را به ترتیب مهمترین بازارهای هدف کالاهای صادراتی خراسان جنوبی اعلام کرد و گفت: سال گذشته به ترتیب ۱۸ میلیون دلار به پاکستان، پنج میلیون دلار به عراق، ۲ میلیون دلار به ترکمنستان و ۴۱۸ هزار دلار به ترکیه صادرات داشته‌ایم.

وی بیان کرد: ۸۶ درصد کالاهای تولیدی خراسان جنوبی سال گذشته به کشور افغانستان و ۹ درصد به کشور پاکستان صادر شده‌ است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۹ هزار و ۹۳۶ دستگاه کامیون حامل کالا سال گذشته از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شد که از نظر تعداد کامیون نسبت به سال قبل از آن ۲۹۱ درصد افزایش یافت.

وی افزود: این تعداد کامیون به وزن ۶۵۰ هزار و ۲۴۸ تن کالا و ارزش یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون و ۳۷۸ هزار دلار ترانزیت شد که از نظر ارزش ۲۱۵ درصد و از نظر وزن ۳۸۵ درصد رشد دارد.

صادقی عنوان کرد: این ترانزیت شامل لوازم یدکی مستعمل و مواد خوراکی بوده که از کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، روسیه، اندونزی و ویتنام از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر در چهار شهرستان‌ سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه با کشور افغانستان دارای مرز مشترک است و چهار بازارچه مرزی دارد.

فعال‌ترین مرز استان در سال‌های اخیر مرز ماهیرود شهرستان سربیشه بوده که سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در کنار مرز دوغارون خراسان رضوی و مرز میلک سیستان و بلوچستان است.

بازارچه مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه نیز از سال ۱۴۰۰ فعال شده است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور