معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: دشت‌های سرایان و بشرویه در این استان بیشترین حجم کسری مخازن و فرونشست‌ را دارند لذا باید در مدیریت مصرف آب دقت بیشتری شود.

سید سعید پورجعفر  افزود: کسری مخازن در پنج سال گذشته حدود ۱۴۰ میلیون متر مکعب بود که با مدیریت مصرف آب و نصب کنتورهای هوشمند به ۱۰۳ میلیون متر مکعب رسیده است.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی امسال تشدید شده است گفت: اگر این وضعیت ادامه یابد سال آینده کسری مخزن استان بدون شک افزایش خواهد یافت.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: محاسبات سال آبی اخیر در حال جمع‌آوری است و به خاطر کمبود بارندگی اگر کسری مخازن آبی افزایشی باشد، اوضاع خوب نخواهد بود.

وی تاکید کرد: کشاورزان به‌ویژه در دشت‌های بشرویه و سرایان که کسری مخازن بیشتری دارند باید در مصرف آب صرفه‌جویی کرده و خود را با شرایط اقلیمی سازگار کنند و کشت محصولات کم‌آب‌بر را در برنامه قرار دهند.

پورجعفر افزود: آب سرمایه‌ای متعلق به همه مردم و آیندگان است و هرچه بیشتر در مصرف آب صرفه‌جویی شود سرزمین پایدارتری خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه ۵۰ حلقه چاه غیرمجاز امسال باید در استان مسدود شود گفت: تاکنون ۳۸ حلقه چاه پُر شده و حجم زیادی نیز پلمب شده است تا تعیین تکلیف شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: سال گذشته نیز حدود ۷۰ حلقه چاه مسدود شد البته چاه‌های غیرمجاز استان آب قابل توجهی ندارند چون اکثرا در حاشیه بستر رودخانه بوده که بر اثر خشکسالی خشک شده یا آب بسیار کمی دارد که قابلیت کشاورزی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت منابع آبی خراسان جنوبی خوب نیست اظهار داشت: هرچند در ۲ سال گذشته مقداری ترسالی داشتیم و وضعیت بارندگی بهتر بود اما در زمینه حجم ذخیره سدهای استان اکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴۰ درصد کاهش مخازن را داریم.

پورجعفر گفت: بسیاری از چشمه‌ها و قنوات استان خشک شده است لذا از کشاورزان خواهش داریم با توجه به اینکه ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی و از منابع زیر زمینی مصرف می‌شود تا جایی که امکان دارد در مصرف آن صرفه‌جویی کنند و کشت‌های کم‌آب داشته باشند.

وی افزود: سفره‌های آب زیر زمینی متعلق به همه مردم و کشاورزان است و اگر مصرف بهینه رعایت نشود این سفره‌ها از نظر کمی و کیفی از دست خواهد رفت.

براساس تازه‌ترین گزارش وزارت نیرو، خراسان جنوبی جزو استان‌های کم‌بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری تا هفته دوم آبان‌ ماه بوده‌ است.

همچنین سال آبی گذشته (اول مهر ۱۳۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) در خراسان جنوبی با ۵۷ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه قبل به پایان رسید.

بنابر اعلام شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، براساس محاسبات انجام شده به روش هم باران از داده‌های ۱۷ ایستگاه مبنای باران سنجی در سطح استان، متوسط ریزش‌های جوی در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نسبت به بارندگی‌های سال آبی قبل ۵۷ درصد و نسبت به متوسط درازمدت (۱۱۵ میلیمتر) ۳۵ درصد کاهش داشته است.

این کاهش بارندگی‌ها، کاهش روان‌آب‌ها و افت ورودی سدها و در نتیجه کاهش حجم مخازن سدها را به‌دنبال داشته و با توجه به اینکه مصارف آب استان در تمامی بخش‌ها به منابع آب زیرزمینی اتکا دارد و از طرفی خشکسالی‌های اخیر و برداشت بیش از حد از این منابع، دشت‌های خراسان جنوبی را با کسری مخزن مواجه ساخته است.

براساس پیش‌بینی هواشناسی نیز نُرم بارش‌ها در پاییز پیش‌رو کمتر از میانگین است که این موضوع می‌طلبد همه مردم به‌ویژه کشاورزان با مصرف بیشترین منابع آب زیر زمینی استان اهتمام ویژه درخصوص راه‌های جلوگیری از هدررفت آب و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری برای مدیریت هرچه بهتر منابع آب داشته باشند.