معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: درخواست داریم به منظور فعالیت بیشتر در حوزه آب و خاک و در مجموع توسعه بخش کشاورزی استان، اعتبارات ملی افزایش یابد.

علیرضا عباس‌زاده روز سه‌شنبه در نشست شورای مدیران و هفدهمین جلسه ستاد سامانه‌های نوین آبیاری استان که با حضور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: آنچه در حوزه جهاد کشاورزی استان اتفاق می‌افتد، واقعا کار سختی است یعنی تولید محصول در این شرایط اقلیمی و جوی و شرایط خشکسالی و کم‌آبی کار سخت و بغرنجی است.

وی ادامه داد: این در حالیست که کشاورزان خراسان جنوبی در همین شرایط اقلیمی بسیار امیدوارانه و بانشاط کارهای بخش کشاورزی را دنبال می‌کنند که جای قدردانی دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه براساس وظیفه الهی و آیات سوره هود قرآن کریم زمانی که خلق شدیم مامور به آبادانی زمین شدیم، اضافه کرد: اما این آباد کردن، سختی‌ها و زحمات خودش را دارد.

وی عنوان کرد: وقتی وضعیت کشاورزی در خراسان جنوبی با استان‌های شمالی کشور مقایسه می‌شود متوجه می‌شویم که چقدر کار کشاورزی در این منطقه به دلیل خشکسالی و کم آبی نسبت به سایر مناطق سخت و سنگین‌تر است و واقعا حفظ کار کشاورزی و تولید در این منطقه کار خیلی سختی است.

عباس‌زاده با بیان اینکه اجرای سند سازگاری با کم‌آبی در خراسان جنوبی با توجه به شرایط خشکسالی چالش‌های زیادی دارد، بیان کرد: مدیریت مسئله کم‌آبی با توجه به اینکه ۹۰ درصد آب استان در بخش کشاورزی استفاده می‌شود کار سختی است.

وی اظهار داشت: در اجرای سند سازگاری با کم‌آبی در خراسان جنوبی باید در طول چهار سال، ۱۶۳ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی داشته باشیم که با توجه به شرایط بی‌سابقه خشکسالی نمی‌توانیم در این زمینه برنامه‌ریزی و مدیریت کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: وارد سال دوم اجرای سند سازگاری شده‌ایم و همچنان داریم از ذخایر آب زیرزمینی بیشتر استفاده می‌کنیم و سالانه شاهد افت سطح منابع آب زیرزمینی استان هستیم.

وی از اضافه برداشت سالانه بیش از ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب از منابع آب زیرزمینی استان خبرداد و گفت: در زمینه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در یک سال فعالیت دولت سیزدهم کارهای فوق العاده در استان شده و رشد چند برابری اجرای این سامانه‌ها را شاهد هستیم.

عباس‌زاده با اشاره به اینکه باید در خصوص خرید چاه‌های کم‌بازده استان چاره‌اندیشی اساسی شود، بیان کرد: خراسان جنوبی جزو استان‌های سخت درگیر با پدیده خشکسالی و کم آبی است، انتظار ما این است که وزارت جهاد کشاورزی بیشتر از گذشته به این استان کمک کند.

وی تصریح کرد: درخواست ما تزریق اعتبارات ملی به خراسان جنوبی برای فعالیت بیشتر در حوزه آب و خاک و توسعه بخش کشاورزی است تا بتوانیم با اقدامات موثر در این بخش حفظ جمعیت را هم در استان داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: حفظ جمعیت در مناطق شرقی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و تنها دلیلی که می‌توانیم جمعیت را در روستاها و مرز خراسان جنوبی نگه داریم این است که در بخش کشاورزی برای آنان بهره‌برداری و مزیت ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: در اکثر روستاهای خراسان جنوبی، پایه درآمدی مردم کشاورزی است که باید حداقل‌ها برای پایداری درآمدی آنان را فراهم شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور