رییس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت:  در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی ۴۳رسته شغلی مزیت دار در ۱۱ شهرستان استان استخراج شد.

 جلال الدین صادقی، امروز ۵ تیرماه،  در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد:  طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در قالب قراردادی در مهر ماه سال ۹۶ بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی برای کمک به حل مشکل توسعه مشاغل خانگی  در کشور به امضا رسید.

وی افزود: در قالب این طرح  جهاد دانشگاهی با توجه به فعالیت‌های مهمی که در حوزه تجاری سازی فناوری و اشتغال در کشور تحت لقای سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان انجام داده است، به عنوان نهاد تسهیلگر برای سازماندهی اتصال  به بازار تولیدات مشاغل خانگی در کشور انتخاب شده است.

رییس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه علت اهمیت موضوع کسب و کارهای خانگی، همخوانی بسیار خوب این مشاغل با هنجارهای فرهنگی ما است، افزود: از طرف دیگر تجربیات کشورهای پیشرفته دنیا گواه اهمیت مقوله کسب و کارهای خانگی است.

صادقی با بیان اینکه سوئیس به عنوان برترین تولیدکننده ساعت در جهان عمده فعالیت‌های خود را در زمینه تولید ساعت از طریق کارگاه‌های خانگی انجام می‌دهد، تصریح کرد: ایتالیا از سه دهه گذشته و برای توسعه، صنعتی کردن و کاهش بیکاری، سیاست توسعه و گسترش کسب و کارهای خرد و خانگی را در پیش گرفته است.

وی ادامه داد:  ایتالیا موفق شده نرخ بیکاری را در مناطق کمتر توسعه یافته خود از طریق توجه به مزیت‌های منطقه‌ای و خوشه سازی از ۲۲ درصد به ۱۲درصد کاهش دهد.

رییس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان کرد: کشور چین نیز برای کاهش بهای تمام شده محصولات با بهره گیری از نیروی کار ارزان قیمت و ماهر در مشاغل خانگی این مهم را محقق کرده است.

صادقی ادامه داد: نتایج تحقیقات آکادمی بین المللی تحقیقات در شرکت‌های خانوادگی نیز نشان می‌دهد که سهم شرکت‌های خانوادگی از کل شرکت‌های موجود در اروپا بین ۶۰ تا ۹۳ درصد است.

وی با بیان اینکه در ایران بستر توسعه مشاغل خانگی نیز وجود دارد، تصریح کرد: توجه به مشاغل خانگی از یک سو رشد و توسعه اقتصادی جامعه را به دنبال خواهد داشت و از سوی دیگر موجبات کاهش آسیب‌های اجتماعی را نیز فراهم می‌کند چراکه افراد خانواده در کنار یکدیگر  و ضمن توجه به مسائل زندگی شخصی و مراقبت از فرزندان در تامین معیشت خانواده، ایفای نقش می‌کنند.

رییس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی تحت نظارت وزارت کار در کشور(به عنوان کارفرما)، نقش تسهیلگر خود را در سه مرحله و در ۸ استان کشور به صورت پایلوت و در قالب یک طرح ملی  ایفا می‌کند.

صادقی ادامه داد: مرحله اول، شناسایی مزیت‌های منطقه‌ای در حوزه مشاغل خانگی در خراسان‌جنوبی به عنوان یکی از استان‌های پایلوت طرح است که با توجه به معیارهای دسترسی به منابع اولیه، وجود بازار بالقوه و بالفعل، وجود نیروی کار و وجود شرایط شبکه سازی، به انجام رسید و ۴۳رسته شغلی مزیت دار در ۱۱ شهرستان استان استخراج شد.

وی بیان کرد: در استخراج این ۴۳ شغل مزیت دار، اسناد بالا دستی استان را مطالعه کرده و نظرات کارکنان و خبرگان دستگاه‌های اجرایی متولی مشاغل خانگی در استان را دریافت کردیم.

رییس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی  ادامه داد: نظرات فعالان بازار در حوزه مشاغل خانگی به صورت مستقل و پشتیبان را دریافت کردیم و در نهایت این مشاغل با بهره گیری از دو مدل علمی رتبه بندی شدند.

صادقی اظهار کرد: در مرحله دوم متقاضیان راه اندازی این مشاغل خانگی پس از پایش اولیه و انجام ارزیابی و سطح بندی صورت گرفته از سوی جهاد دانشگاهی، آموزش‌ها و دوره‌های رایگان در خصوص شناخت بازار و قوانین و مقررات مرتبط و همچنین آموزش‌های تکمیلی و تخصصی مورد نیاز را حسب ضرورت دریافت خواهند کرد.

وی تصریح کرد: نتیجه بررسی‌ها نشان داده است که عدم توجه به مقوله آموزش و توانمندسازی متقاضیان یکی از علل عدم موفقیت در کسب و کارهای خانگی تلقی می‌شود.

رییس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی  بیان کرد: در مرحله سوم و نهایی طرح، مهم ترین مقوله و شاخص ترین مرحله این طرح که موضوع اتصال به بازار  تولیدات مشاغل خانگی در استان‌ها است، پیگیری می‌شود که این موضوع مشکل اصلی این قبیل کسب و کارها در کشور است.

صادقی خاطرنشان کرد: متقاضیان و علاقه مندان محترم می‌توانند برای ثبت نام و همچنین اطلاع از رشته‌های مزیت دار در مرحله اول به سامانه الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در کشور به آدرس  inhb.ir  مراجعه کنند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله