مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: پارسال ۱۲ هکتار به سطح گلخانه‌های استان افزوده شد که پنج هکتار به تولید رسیده و مابقی نیز آماده تولید است.

عبدالرضا رضایی روز چهارشنبه در نشست خبری آنلاین در ارتباط با نهضت گلخانه‌ای در استان افزود: سال گذشته طرح اجرای یک‌هزار هکتار گلخانه در خراسان‌ جنوبی آغاز شد که از این میزان ۷۰۰ هکتار برای گلخانه و ۳۰۰ هکتار دیگر سایر موارد است.

وی با بیان اینکه هدف از توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در استان افزایش محصولات صادرات محور است بیان کرد: در استان کم‌آبی مانند خراسان‌جنوبی توسعه گلخانه و کشت محصولات گلخانه‌ای بهترین روش برای مصرف بهینه آب است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی بیان کرد: سال گذشته ۷۰ هکتار گلخانه در استان به مرحله بهره‌برداری رسید و ۷۳ هکتار طرح آماده معرفی به بانک داشتیم.

وی بیان کرد: عمده بحث توسعه گلخانه در خراسان‌ جنوبی شامل توسعه مجتمع های گلخانه‌ای می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی اظهار داشت: تاکنون ۶۹۹ هکتار اراضی برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در استان مکان‌یابی شده است که باید برای اجرای طرح‌ها گلخانه‌ای بررسی شود.

وی ادامه داد: از ۶۹۹ هکتار ۲۱۵ هکتار در اختیار شرکت شهرک‌های کشاورزی قرار گرفته که از این میزان نیز برای ۱۴۰ هکتار کارهای مطالعاتی توسط شرکت شهرک‌ها انجام شده است.

رضایی تصریح کرد: تاکنون سه هزار و ۳۳۳ میلیارد ریال طرح برای احداث گلخانه به بانک‌های عامل معرفی شدند که چهار طرح به دلیل ملی بودن و دارای وسعت ۱۸.۵ هکتار و ارزش یک‌هزار و ۱۶۱ میلیارد ریال در کارگروه ملی مورد بررسی و تایید قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس گفت: این نوع از گلخانه‌ها در متراژ کمتر از ۳۰۰ متر مربع اجازه فعالیت دارند و متقاضیانی که خودشان در مناطق روستایی زمین و آب دارند می‌توانند با مراجعه به سامانه پنجره واحد نسبت به ثبت تقاضا و سیر مراحل بعدی اقدام کنند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی افزود: آندسته از متقاضیانی که زمین و آب برای احداث گلخانه ندارند برای دریافت زمین، تسهیلات و آب به شرکت شهرک‌ها معرفی می‌شوند و فضای مورد نیاز برای کار در اختیار آنها قرار داده می‌شود.

وی با بیان این‌که هشت مجتمع گلخانه‌ای در سطح استان وجود دارد افزود: دو گلخانه بزرگ کشت گیاهان زینتی از جمله گل رز نیز در استان فعال است.

رضایی از بررسی‌های لازم برای کشت عناب گلخانه‌ای در استان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه این کار در کشورهای دیگر انجام شده و نتیجه داده در خراسان جنوبی نیز تلاش می‌شود این ایده اجرایی شود تا در تمام سال عناب داشته باشیم.

وی تصریح کرد: برای فروش محصولات گلخانه‌ای نیز به بازاریابی توسط تولید کننده و تشکیل تعاونی نیازمندیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی سطح زیرکشت باغات استان در سال گذشته را ۸۶ هزار هکتار بدون احتساب گلخانه‌ها عنوان کرد و افزود: از مجموع این اراضی سالانه ۱۳۰ هزار تن محصول تولید می‌شود.

وی بیان کرد: سطح کشت اراضی باغی در سال گذشته نسبت به سال ۹۷، ۴.۶ درصد و میزان تولید نیز ۱۳ درصد افزایش یافته و درآمد بیشتری عاید تولیدکنندگان کرده است.

رضایی عنوان کرد: توسعه سطح گلخانه‌ها نیز در سنوات اخیر مورد توجه استان قرار گرفته است و در این خصوص نیز به عنوان طرحی از وزارت جهاد کشاورزی به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی سطح کشت‌های گلخانه‌ای استان را پارسال ۷۲.۳ هکتار دانست و گفت: از این سطح حدود ۱۳ هزار تن محصول شامل خیار، گوجه فرنگی، فلفل صیفی جات، گیاهان دارویی مانند آلوئه‌ورا و گیاهان زینتی برداشت شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی یادآور شد: توسعه باغات اراضی شیب دار به عنوان یک طرح جدید در استان در حال انجام است که در گذشته طرحی مشابه آن داشته‌ایم.

رضایی با بیان اینکه ۵۰ درصد این طرح در اراضی ملی و ۵۰ درصد در مستثنیات انجام می‌شود افزود: در وهله نخست با توجه به شرایطی که برای این طرح دیده شده بود خراسان جنوبی چون جزو استان‌ها کم باران بود از نظر توسعه اراضی شیب دار در لیست استان‌های مجاز قرار نگرفت.

وی ادامه داد: از آنجایی‌که خراسان جنوبی از قدیم‌الایام در خصوص کشت محصول در اراضی شیب دار فعال بوده و تولیدات خوبی داشته است مسولان کشور را مجاب کرد که استان این پتانسیل را دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی بیان کرد: این موضوع سبب شد که خراسان جنوبی حتی به عنوان یک الگو مطرح شود چون کشاورزان از سال‌های دور در این زمینه محصولاتی از قبیل بادام، زرشک یا عناب تولید کرده‌اند.

وی اظهار داشت: سال ۹۷ حدود ۲۳۰ هکتار توسعه باغات در اراضی شیب دار و سال قبل ۱۱۱ هکتار به این مهم اختصاص یافت است که دلیل کاهش سطح نیز بخاطر مراحل تشکیل پرونده واگذتری زمین بوده است.

رضایی عنوان کرد: طرح توسعه باغات در اراضی شیبدار در شرایط خشکسالی و کمبود آب مسئله بسیار مهمی است که بهتراست برای مصرف بهینه آب مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: با استفاده از ذخیره سازی آب باران و پتانسیل رشد محصولاتی از جمله زرشک، گل محمدی و بادام به صورت دیم در استان می‌توان از طرح توسعه باغات در اراضی شیبدار استفاده کرد و شاهد تولیدات خوبی بود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی تاکید کرد: طرح توسعه باغات در اراضی شیبدار باید طبق اصول فنی انجام شود در غیر اینصورت نتیجه مورد نظر را نخواهد داشت.

وی در خصوص اختصاص اعتبار برای توسعه باغات در اراضی شیبدار بیان کرد: دولت اعتبار محدودی به عنوان کار الگویی در برخی از استان‌ها در نظر می‌گیرد اما در سال جاری تاکنون اعتباری در این خصوص در نظر گرفته نشده است.