#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

سومین جشنواره ملی مجسمه‌های نمکی در تالاب کجی نمکزار نهبندان اواخر اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود.

 فرماندار نهبندان در گفتگو با  خبر  و هنر  گفت: این جشنواره هر سال با

برگزاری جشنواره ملی مجسمه‌های نمکی در تالاب کجی نمکزار نهبندان حضور هنرمندانی از سراسر کشور در ۲مرحله‌ شامل انتخاب اولیه براساس تصاویر ارسالی و انتخاب نهایی براساس اجرای زنده در محل تالاب برگزار خواهد شد.

مجید بیکی افزود: تالاب کجی نمکزار یکی از ظرفیت‌های مهم شهرستان نهبندان و جشنواره ملی مجسمه‌های نمکی از رویدادهای مهم خراسان جنوبی است که گام مهمی در بهبود اقتصادی شهرستان نهبندان نیز محسوب می‌شود.

وی گفت: جشنواره مجسمه‌های نمکی با هدف توسعه مجسمه سازی و هنر محیطی معاصر ایران از طریق فراهم کردن شرایط بروز و شکوفایی آفرینش‌های هنری برگزار می‌شود که در سال آینده با توجه به آبگیری مطلوب تالاب بعد از ماه رمضان این جشنواره برگزار می شود.

فرماندار نهبندان تبادل تجربیات، اطلاعات و مهارت‌ها در زمینه هنر محیطی بین هنرمندان و حضور و بازدید شهروندان هنگام اجرای آثار را از دیگر اهداف برگزاری جشنواره عنوان کرد.

بیکی با بیان اینکه در دوسال اخیر به علت شیوع کرونا و محدودیت های اعمال شده امکان برگزاری جشنواره میسر نشد و پیش بینی می‌شود سال آینده با توجه به آبگیری مطلوب تالاب، این جشنواره با استقبال مردمی گسترده‌ برگزار شود افزود: امید است با برگزاری هرچه بهتر جشنواره ملی مجسمه‌های نمکی تالاب کجی نمکزار نهبندان ، مقدمات بین المللی کردن آن فراهم شود.

تالاب کجی نمکزار در ۷۵ کیلومتری شهرستان نهبندان و در حاشیه محور ارتباطی نهبندان – بیرجند قرار گرفته است، این تالاب یک پدیده منحصر به فرد در شرق کشور است که ۲۲ هزار هکتار وسعت دارد.

گِل موجود در این تالاب دارای چسبندگی بسیار بوده که به دلیل نمک فراوانی که در آن موجود است، پس از خشک شدن، سفید می‌شود به همین علت به مجسمه‌های ساخته شده در این محیط به عنوان مجسمه‌های نمکی یاد می‌شود.