فرمانده ارشد نظامی آجا در خراسان جنوبی گفت: همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس رژه هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با عنوان سقوط آزاد چتربازان اولین بار در  خراسان جنوبی  برگزار می‌شود.

بامیر سرتیپ دوم ستاد “جلیل شاطری” روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: ۲۵ استان رژه رونده در سطح کشور داریم که از این تعداد ۶ استان از رژه هوایی برخوردار بوده‌اند و خراسان جنوبی هم امسال رژه هوایی را تجربه خواهد کرد.

وی گفت: برنامه محوری آغاز هفته دفاع مقدس در روز پنجشنبه ۳۱ شهریور به میزبانی ارتش در بلوار صیاد شیرازی بیرجند و با رژه اقتدار یگان‌های منتخب نیروهای نظامی و انتظامی مستقر در استان خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ نیروی زمینی ارتش اظهار داشت: رژه پیاده، خودرویی و سقوط آزاد چتربازان صبح پنجشنبه با رمز اتحاد آغاز می‌شود.

وی تجدید پیمان با آرمان‌های امام راحل و مقام معظم رهبری در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، حضور در گلزار شهدا، تجلیل از پیشکسوتان، رونمایی کتاب لک لک‌ها عاشق می‌شوند، خدمات پزشکی رایگان در روستاهای محروم، برگزاری یادواره شهدا و نمایشگاه را از مهمترین برنامه‌های ارتش در هفته دفاع مقدس عنوان کرد.

امیر شاطری ادامه داد: لشکر عملیاتی ۳۰‌ در بیرجند مستقر است و امیدواریم این لشکر سازمانی بیرجند شود.

وی گفت: ما ۵۱۵ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان را با ۲ تیپ در اختیار داریم که ۳۶۰ کیلومتر مرز خراسان جنوبی، ۸۵ کیلومتر مرز زاهدان و بقیه در خراسان رضوی است.

فرمانده ارشد نظامی آجا در خراسان جنوبی گفت: در طول ۵۱۵ کیلومتر مرز شرقی امنیت کامل برقرار است و کل مرز به ‌وسیله سلاح‌های سنگین هدف‌بندی و نشانه‌گذاری شده است.

وی افزود: افغانستان برادر دینی، فرهنگی، اعتقادی و ایمانی ماست و همیشه در کنار مردم افغانستان بوده‌ایم لذا در طول این مرز به همه کسانی که دلشان برای جمهوری اسلامی می‌تپد خبر از امنیت صد درصدی می‌دهیم زیرا هیچ نیروی متجاوز و متخاصمی نداریم و اگر اتفاق بیفتد در ‌کسری از ثانیه میدان وسیعی شخم زده خواهد شد.

امیر شاطری تصریح کرد: هر نیروی متخاصم در مرزها ۲ راه بیشتر ندارد اینکه تسلیم شود یا با مقابله ضربه سختی بخورند زیرا در طول مرز مجهز به دوربین، سامانه حسگر و پهپاد هستیم که به وسیله ۲ مرکز فرماندهی مرز رصد می‌شود.

وی گفت: اگر امروز در جهان قدرتی داریم قدرت ما برگرفته از اقتداری است که در هشت سال دفاع مقدس کسب شده و دفاع مقدس مختص به شخص، گروه، نهاد و طبقه خاصی نیست بلکه متعلق به همه ملت ایران است چراکه امام راحل آن را دفاع مقدس نامید تا همه در آن سهیم باشند.

امیر شاطری افزود: اگر نگاهی کوتاه به گذشته داشته باشیم طی ۳۰۰ سال گذشته در هر برهه‌ای از زمان و تاریخ ایران با ازدحام کشور دیگری، قسمتی از خاک کشور واگذار یا تسلیم شده است که به دلیل بی‌کفایتی مسوولان و فرماندهان آن موقع باعث شد کشور ما هر مرحله گوشه‌ای از خاک خود را از دست بدهد اما در دفاع مقدس ذره‌ای از خاک به دلیل رشادت و دلیرمردی‌ها گرفته نشد.

وی تاکید کرد: امروز به برکت دفاع مقدس اگر جهان را به سه ضلع تقسیم کنیم، یک ضلع جمهوری اسلامی ایران است و هیچ معادله‌ منطقه‌ای بدون حضور ایران به نتیجه نمی‌رسد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ گفت: ۷۶ کشور صدام را همراهی کردند و تجهیزات در اختیارش قرار دادند تا جمهوری اسلامی را ساقط کنند ولی دلاورمردی ایرانی‌ها همه نقشه‌ها را نقش بر آب کرد و در روز اول ۱۴۰ هواپیمای جنگی همه زیرساخت‌های صدام را نابود کردند.

وی اظهار داشت: دفاعی بودن تلاش ما، شهادت‌طلبی، تثبیت مرز، اعتقاد به باورهای دینی، اتکا به خود، خودباوری و ولایتمداری از ثمرات دفاع مقدس و برای همیشه ماندگار است.

امیر شاطری افزود: بزرگترین کاری که نیروهای مسلح پس از دفاع مقدس انجام دادند ارتباط تنگاتنگ با ‌نخبه‌های دانشگاهی بود که امروز زمینه‌ساز پیشرفت در حوزه‌های مختلف موشکی و هوش مصنوعی شده است.

وی تصریح کرد: امروز قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران از مرزهای کشور فراتر رفته و خط دفاعی ما هر جایی است که مظلومی وجود داشته باشد.

فرمانده ارشد نظامی آجا گفت: امروز هیچ نیرویی یارای مقابله سخت با ما را ندارد زیرا برد موشک‌های کشور به ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رسیده و پهپادهای نقطه‌زن داریم که نشان از ولایتمداری و سختکوشی با رمز اتحاد و یکپارچگی است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور