– معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی، فعالیت‌های حوزه اطلاع‌رسانی را در زمان شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان مثبت ارزیابی کرد و گفت: با اطلاع‌رسانی اثربخش و به‌موقع، جو روانی ایجاد شده در جامعه درخصوص این بیماری کنترل شد.

«ناصر خوش خبر» روز دوشنبه در نشست آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، به تنش ایجاد شده در بازار مرغ استان اشاره کرد و افزود: با هم‌افزایی و مدیریت خوب دستگاه‌های مرتبط با این حوزه، نگرانی ایجاد شده در سطح جامعه مرتفع شد.

وی به شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تعدادی از واحدهای مرغداری استان ( از ماه گذشته ) اشاره کرد و گفت: باید با پیشگیری مبتنی بر تکنیک‌های روز از تکرار این موارد در استان جلوگیری شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی به تلاش‌های صورت گرفته در استان اشاره کرد و افزود: مدیریت استان در تلاش است تا واحدهای تولیدی گرفتار آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هرچه سریعتر به چرخه تولید برگردند.

وی بر ضرورت توجه ویژه فعالان صنعت مرغ استان به بیمه تاکید کرد و گفت: شیوع این بیماری و خسارت‌هایی که برای تعدادی از واحدها به همراه داشت، لزوم توجه صنعت مرغ استان را به بیمه ملموس‌تر کرد.

خوش خبر به موضوع بیمه بیکاری کارگران واحدهای تولیدی آسیب‌دیده در صنعت مرغ استان اشاره و اظهار داشت: با پیگیری‌های استاندار در سفر اخیر معاونان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان، بیمه بیکاری کارگران این واحدها مطرح شد که ساز و کار اجرایی آن در حال انجام است.

وی با تاکید بر تاثیرپذیری بازار از وضعیت تولید مرغ و تخم مرغ با توجه به شیوع آنفلوانزا در برخی واحدها ادامه داد: به جهت کنترل شرایط بازار در وضعیت موجود، با میدان‌داری استاندار و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، جلسات متعددی درخصوص تنظیم بازار برگزار شد که خوشبختانه مسیر خوبی را طی می‌کند.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان جنوبی به ظرفیت تولید مرغ و تخم مرغ استان اشاره کرد و گفت: ظرفیت تولیدی واحدها، کفاف میزان مصرفی استان را دارد.

وی با اشاره به وضعیت استان در مبارزه با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تصریح کرد: اگرچه موج شیوع این ویروس در استان کم شده اما باید واکسیناسیون به‌ موقع در واحدها انجام شود تا به شرایط کاملا مطمئن برسیم.

خوش خبر بر لزوم تداوم نظارت‌ها تاکید کرد و گفت: با کنترل سختگیرانه در حمل مرغ و تخم مرغ، التهابات کاهش یافته و می‌طلبد نظارت‌ها تا رسیدن استان به نقطه اطمینان‌بخش تداوم یابد.

وی به درخواست چند واحد تولیدی آسیب‌دیده برای هماهنگی درخصوص جوجه‌ریزی نیز اشاره و بیان کرد: در این خصوص پیگیری و در صورت امکان درخواست این واحدها عملیاتی شود تا ضریب تولید در استان بالا رود.

وی گفت: لازم است اداره کل حفاظت محیط زیست و امور عشایر استان با رصد دقیق تالاب‌ها و سایر مکان‌ها  از انتقال ویروس با منشأ پرنده‌های وحشی جلوگیری کنند.

معاون استاندار در ابتدای صحبت‌هایش ضمن گرامیداشت دهه فجر افزود: این دهه مبارک برای مسوولان، فرصت مغتنمی است تا با بهره‌گیری از آن به بیان دستاوردها و انعکاس فعالیت‌های حوزه کاری خود بپردازند و از آن در جهت دفاع منطقی از عملکرد حوزه مدیریتی‌شان استفاده کنند.