مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در امور مشارکت های اجتماعی در”جشنواره مطلع مهر راهی به سوی بهتر زیستن با محوریت ازدواج موفق  با اشاره به موضوع ازدواج به عنوان پذیرش یک تعهد دو طرفه برای تشکیل زندگی مشترک گفت: ازدواج بهنگام فواید جسمی زیادی از جمله کاهش ریسک حملات قلبی و مغزی،کاهش سطح استرس، تنظیم خواب،افزایش طول عمر و جلوگیری از مرگ زودرس و.. برای زن و مرد دارد.
دکتر محمدرضا مشرقی مقدم با اشاره به تاثیر ازدواج در کاهش استرس افزود : داشتن یک پیوند عاطفی بلندمدت می تواند با تغییر هورمونها، استرس را نیز تحت تاثیر قرار دهد. به طوریکه میزان هورمون تستوسترون بدن کاهش یافته و بالطبع کاهش هورمونهای مرتبط با استرس و کورتیزول در هر دو جنس اتفاق خواهد افتاد.
وی با اشاره به فواید روانی ازدواج از قبیل سلامت ذهنی، ابتلا کمتر به بیماری های روانی، تعهد، آرامش و مسئولیت پذیری، تکامل، عشق و.. خاطرنشان کرد: انسان در هر مرحله از حیات خویش به محبت و مهر دیگران نیازمند است که دریافت کامل ترین و دائمی ترین نوع محبت، دوستی و عشق با ازدواج صورت می گیرد. افراد متاهل در زندگی مشترک برای یکدیگر فداکاری نموده و در جهت تامین آسایش زندگی تلاش می نمایند.
دکتر اسدزاده مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت ازدواج در بین جوانان گفت: ازدواج مایه آرامش و تکامل و رسیدن به آرامش واقعی است که باید جوانان دارای شرایط را به آن تشویق کرد.
قطبی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان گفت: این جشنواره در خصوص منویات رهبر معظم انقلاب و قانون جوانی جمعیت برگزار شد که در آن، ۲۰۰ نفر از مجردین شاغل در دستگاه‌های اجرایی با هدف ترویج ازدواج و تشکیل خانواده در کارگاه‌هایی با حضور اساتید و روانشناسان کشوری و استانی شرکت کردند.
استاد برجسته کشوری و مشاور خانواده نیز در این مراسم با اشاره به آیه ۲۱ سوره روم گفت: خداوند در این آیه می فرماید از نشانه های قدرت من است که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفریدم تا در کنار آنان آرامش یابید، و در و در میان شما دوستی و مهربانی قرار دادم.
دکتر ابوالقاسم عوامی با تاکید بر اینکه در قرآن دعوت به مشاوره در امور شده است افزود: برای یک انتخاب سالم در ازدواج ۵ مرحله باید مورد توجه باشد به این ترتیب که باید ظاهر همدیگر را پسندید، شرایط موجود را پذیرفت، از مشاورینی که با مبانی دینی فرد و فرهنگ افراد سازگاری دارد کمک گرفته شود، و خانواده و انجام تحقیقات نیز مهم است.
وی تصریح کرد: بلوغ جسمی، جنسی، عقلی، خانوادگی و اجتماعی در دختر و برای پسر علاوه بر این موارد رسیدن به بلوغ اقتصادی زمان مناسب برای ازدواج است.

مشاور خانواده با بیان اینکه برای رسیدن زوجین به تفاهم سه مرحله برطرف کردن اختلافات یا کم کردن مشکلات و کنار آمدن با همدیگر نیاز است گفت: آداب و روش های همسرداری مهمتر از انتخاب همسر است.

برگزاری اتاق گفتگو با حضور جامعه شناسان، روانشناسان و مشاورین مراکز تخصصی ازدواج و خانواده و همچنین ارائه مشاوره رایگان از دیگر بخش های این مراسم بود.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور