#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به بررسی روندهای بستری و فوتی کرونا در شهرستان‌های استان نسبت به کل کشور که طی ۲ هفته گذشته روند کاهشی داشته است، ما در خراسان جنوبی این روند کاهشی را نداشتیم.

کامبیز مهدی‌زاده اظهار داشت: به‌خصوص در شهرهای قرمز استان روند بستری بیماران کرونایی افزایشی بوده است.

وی درباره دلایل این روند افزایشی گفت: در شهرهایی که برداشت محصولات کشاورزی همچنان ادامه دارد از جمله زرشک و انار طبیعتا دورهمی‌ها و تجمعات اتفاق می‌افتد و افزایش انتقال ویروس را داریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: همچنین بعضی شهرستان‌های خراسان جنوبی در مسیر ارتباط به خراسان رضوی و مشهد مقدس هستند که افزایش انتقال را می‌توان در آنها تخمین زد.

وی بیان کرد: حدود ۷۰ درصد موارد انتقال در خانواده و دورهمی‌ها اتفاق می‌افتد که این مساله در بعضی شهرستان‌های ما پررنگ است و ۲۰ درصد هم از طریق جابه‌جایی جمعیت و مسافرت صورت می‌گیرد.

مهدی‌زاده گفت: این عوامل در شهرستان‌های قرمز استان بسیار پررنگ‌تر است و در بعضی شهرستان‌های با وضعیت نارنجی هم وجود دارد.

وی درباره احتمال اینکه در روزهای آینده به شهرستان‌های قرمز خراسان جنوبی اضافه شود گفت: بررسی روندها تا امروز نشان می‌دهد در بعضی شهرستان‌های با وضعیت نارنجی اگر طی ۲ روز آینده همین وضعیت تداوم یابد و موارد بستری کاهش نداشته باشد، این احتمال وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در برخی شهرستان‌ها ممکن است تغییر رنگ را به سمت بدتر شدن داشته باشیم.

روز گذشته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی هم گفت: به جز شهرستان‌های فردوس و طبس که روند شیوع کرونا در آنها افزایشی است، سایر شهرستان‌های استان روند ثابت رو به پایین دارند اما وضعیت در این مناطق نیز شکننده است.

غلامرضا شریف‌زاده اظهار داشت: رعایت همه‌جانبه پروتکل‌های بهداشتی در کنار واکسیناسیون عمومی، مانع از ورود به پیک جدید بیماری می‌شود لذا ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی و تهویه مناسب همچنان باید مدنظر همگان باشد.

با توجه به آخرین رنگ‌بندی از روز شنبه ۲۹ آبان شهرستان‌های بیرجند و قاینات از وضعیت قرمز به نارنجی تغییر رنگ دادند اما علاوه بر طبس که پیش از این در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار داشت، شهرستان فردوس نیز از وضعیت نارنجی (پرخطر) خارج و قرمز شد.

در حال حاضر خراسان جنوبی ۲ شهرستان قرمز، ۲ شهرستان نارنجی و هفت شهرستان زرد رنگ دارد و از هشت شهرستان قرمز در کشور، ۲ شهرستان مربوط به این استان است.

اولین مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در شهر بیرجند چهارم اسفند ۱۳۹۸ گزارش شد و این استان تاکنون پنج موج بیماری کووید۱۹ را پشت سر گذاشته است.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان تیر امسال در شروع خیز پنجم شیوع کرونا قرار گرفت و مهر ماه از موج پنجم عبور کرد.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در حال حاضر ۲۳۲ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که از این تعداد ۱۰۱ نفر تست کرونا مثبت داشته‌اند و ۲۱ بیمار هم در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.