رقابت ۱۶ گروه موسیقی در اولین جشنواره موسیقی نواحی شرق کشور
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه برای اولین بار جشنواره موسیقی نواحی شرق کشور در استان برگزار می شود، گفت:١۶ گروه موسیقی راه یافته به بخش پایانی این جشنواره ١٣ و ١۴ اردیبهشت ماه جاری با هم به رقابت می پردازند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی؛احمد محبی امروز ( ۶ اردیبهشت) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: امسال برای اولین بار جشنواره موسیقی نواحی شرق کشور در روز های چهارشنبه و پنجشنبه ١٣ و ١۴ اردیبهشت ماه جاری در استان برگزار می شود.

وی افزود: موسیقی نواحی گونه‌ای از موسیقی است که به نغمه‌ها و سازها و نواهای مناطق و نواحی ایران نظر دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه به دلیل اهمیت موسیقی نواحی و استقبال گروه های هنری امسال این جشنواره به صورت منطقه ای برگزار می شود، گفت: گروه هایی از استان های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوبی در این جشنواره حضور پیدا کردند.

محبی با اشاره به اینکه گروه های توانمندی در این حوزه مشغول فعالیت هستند، ادامه داد: استان خراسان جنوبی مرزی است و اغلب موسیقی های آن متناسب با روحیات مردم منطقه و بیشتر از نوع رزمی است.

وی با بیان اینکه در نواحی اغلب موسیقی های ایران رسمی است، افزود: موسیقی منطقه بیشتر از کارهای گروهی، همیاری، کاشت، داشت و برداشت محصول الهام گرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه اگر از موسیقی نواحی حمایت و صیانت نشود به فراموشی سپرده خواهد شد، گفت: بیشتر افرادی که در این گروه های موسیقی هستند سن بالا و پیشکسوت شده اند و کمتر جوانان علاقه نشان می دهند تا کار این پیشکسوتان را دنبال کنند.

محبی بیان داشت: متاسفانه نتوانسته ایم به معنای واقعی از موسیقی نواحی حمایت و آن را به جامعه معرفی کنیم.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت های بالایی در موسیقی نواحی است که اگر به مردم معرفی شود اقبال به موسیقی مبتذل و زیرزمینی کمتر می شود، عنوان کرد: در این جشنواره شرایط رقابتی سالم و توأم با شور و نشاط فراهم شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی یادآور شد: در گذشته اگر از یک موسیقی نواحی به جشنواره ها راه می یافتند چون شاخصه بومی و محلی داشت مورد استقبال و تشویق قرار می گرفت اما متاسفانه این رویه به مرور به فراموشی سپرده شده است.

محبی در پایان گفت: اگر حمایت شود این جشنواره در سالهای آینده به صورت ملی برگزار خواهد شد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله