#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: محموله جدید شامل ۳۲ هزار دُز واکسن کرونا در هفته جاری وارد استان می‌شود که از این تعداد ۲ هزار دز “کوو ایران برکت” و ۳۰ هزار دز “سینوفارم” است.

محمد دهقانی روز شنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: تا پایان هفته گذشته ۳۳۷ هزار و ۴۴۲ دز واکسن کرونا را دریافت کردیم که ۲۹۱ هزار و ۴۴۹ دز به عنوان نوبت اول و دوم تزریق شده و نشان می‌دهد ۸۶.۴ درصد واکسن‌های دریافتی تزریق شده است.

وی بیان کرد: ۳۵ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان دز اول و ۱۵.۶ درصد دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که این آمار در کشور به ترتیب ۲۹.۲ و ۱۱.۸ بوده و خراسان جنوبی از میانگین کشوری بالاتر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از اول مرداد تا پنجم شهریور امسال ۱۰۸ فوتی ناشی از ابتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی ثبت شد که از این تعداد ۱۰۰ مورد شرایط دریافت واکسن را داشتند اما واکسن نزدند.

وی اظهار داشت: با کمک نیروی انتظامی، سپاه و بسیج سه مرکز نمونه‌گیری در مرکز استان راه‌اندازی شد که نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش تجمعات افراد دارد.

دهقانی اضافه کرد: با توجه به آمار موارد بستری در هفته گذشته پیش‌بینی می‌شود از قله خیز پنجم کرونا در خراسان جنوبی عبور کرده و روند نزولی در استان آغاز شده باشد.

وی گفت: در حال حاضر فاصله زیادی بین موارد مثبت کرونا و فوتی‌ها را شاهد هستیم که در ستاد ملی هم این موضوع اعلام شده است هرچند همین میزان فوتی‌ هم جای نگرانی دارد.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا افزود: در حال حاضر روند موارد مثبت ابتلا به کرونا در استان ثابت است و در آمار بستری به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر هم کاهش داشتیم هرچند در ۳۰ روز گذشته نوسانات زیادی را تجربه کردیم.

وی از بازدید ۳ هزار و ۴۸۶ واحد صنفی در هفته گذشته خبر داد و گفت: در این بازدیدها به ۲۸۸ واحد اخطار داده و یک مورد پلمب شد.

خراسان جنوبی که اردیبهشت امسال از پیک چهارم کرونا عبور کرد، جزو ۲۵ استان کشور بود که از تیر ماه در شروع خیز پنجم قرار گرفت و روند مراجعه سرپایی و بستری‌ بیماران کرونایی در این استان صعودی شد.

میزان مراجعه سرپایی افراد مشکوک به کرونا و تست‌های مثبت از هفته دوم تیر امسال افزایش یافت و شهرستان‌های استان به تدریج تغییر رنگ دادند تا الان که از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی، ۹ شهرستان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، یک شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و یک شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.