معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: نمایندگان فرمانداران سراسر استان به عنوان ناظران بهداشتی شعب اخذ رای آموزش دیدند و نظارت بهداشتی بر مکان‌های رای‌گیری در روز جمعه حاکم خواهد بود.

کامبیز مهدی‌زاده روز چهارشنبه در هفتمین نشست ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی استان خراسان جنوبی افزود: با توجه به آخرین تصمیمات ابلاغی ‌از مرکز مقرر شد یکی از اعضای شعبه مسوولیت نظارت بهداشتی را برعهده و آموزش‌های لازم را فرا بگیرد.

وی گفت: در تمامی شهرستان‌های استان آموزش‌های لازم بهداشتی به بسیجیان داده شده است و به جز شهرستان‌های بیرجند و نهبندان هزار و ‌۲۲۸ نفر از ناظران تاکنون آموزش دیدند.

رییس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی اظهار داشت: به طور کتبی اعلام کردیم که برای ناظران بهداشتی ابلاغ صادر شود ولی تاکنون ابلاغی از سوی متولیان صادر نشده است.

وی افزود: محل استقرار تمامی صندوق‌های اخذ رای توسط ناظران بهداشتی بازدید شده و براساس پروتکل‌های ابلاغی چک لیستی تهیه شده که در ۲۸ بند ناظران اقدام خواهند کرد.

مهدی‌زاده گفت: در مورد آموزش‌های عمومی نیز ۲ محتوا تهیه و در جراید و رسانه‌ها منتشر شد.

وی تصریح کرد: براساس مصوبه ستاد کرونا آموزش‌ها و مسائل مرتبط با انتخابات از طریق صدا و سیما ارائه شده است و اطلاع‌رسانی طی ۲ روز آینده هم توسط کارشناسان و مسوولان ذیربط ادامه خواهد داشت.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری خراسان جنوبی هم در این نشست گفت:  مساله خاصی تا الان به عنوان چالش در اجرای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شورای شهر و روستا در استان وجود نداشته است.

عباسعلی ملکی افزود:  برقراری ارتباط در هزار و ۲۴ شعبه اخذ رای سراسر استان آزمایش شده است و مشکل ارتباطی چند شعبه در بیرجند تا قبل از انتخابات رفع خواهد شد.

وی گفت: درخصوص رای‌گیری الکترونیک در شهرستان بیرجند ۱۱۵ شعبه ثابت الکترونیکی داریم و میانگین صندوق‌های الکترونیکی ۲.۶ بود که با پیگیری استاندار از وزارت کشور این آمار را به ۳.۲ رساندیم.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: جانمایی براساس تراکم آرا و مراجعه مردم انجام می‌شود و در حال حاضر ۳۴۸ دستگاه الکترونیکی مستقر و ۹۰ دستگاه به عنوان پشتیبان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در ارتباط با قطعی برق هم پیشگیری‌های لازم انجام شده که امیدواریم در این مدت با مشکلی روبه‌رو نباشیم و برای مراکز حساس هم دیزل در نظر گرفته شده است که در صورت قطع احتمالی برق، فرایند رای‌گیری با مشکلی مواجه نشود.

ملکی گفت: به ازای هر پنج شعبه یک سرگروه مشخص شده است که اگر صندوق‌ها با مشکلی مواجه شود در کوتاه‌ترین زمان مشکل حل شود.

وی بیان کرد: به لحاظ آموزشی مشکل نداریم اما در سنوات قبل ناظران در ورود به زندان با مشکل مواجه بودند که امسال چون نرم‌افزار بازرسی ‌به صورت آنلاین اجرا می‌شود درخواست داریم مجوز استفاده از تلفن همراه برای ناظران صادر شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار بیرجند هم گفت: با توافق صورت گرفته بین فرمانداری و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شعبه سیار رای‌گیری برای بیماران کرونایی در پارک خانواده بیرجند فعال خواهد بود.

سعید برقی افزود: این شعبه از ساعت ۱۰ تا ۱۳ روز جمعه (۲۸ خرداد) فعال است و متولیان آن از کادر بهداشتی که واکسن کرونا را دریافت کردند، انتخاب خواهد شد.

وی با بیان اینکه پروتکل‌های بهداشتی انتخابات ۱۴۰۰ ابلاغ شده است تصریح کرد: بعضی از شعبه‌های اخذ رای که فضای مناسب نداشتند جابه‌جا و ‌در مکان‌های روباز مستقر شدند.

دبیر ستاد انتخابات شهرستان بیرجند گفت: در مکان‌های رو بسته هم از ۳۰ درصد ظرفیت برای حضور در محل استفاده خواهد شد.

وی افزود: یکی از اعضای شعبه به عنوان ناظر بهداشتی حضور دارد و این مسوولیت به نمایندگان فرماندار سپرده شد تا بر تعداد اعضای شعب افزوده نشود.

برقی بیان کرد: در زمینه مدیریت کرونا همه ظرفیت‌ها را به کار گرفتیم و امیدواریم دغدغه مردم به حداقل برسد زیرا تمامی تمهیدات لازم برای انتخابات پرشور و سالم برنامه‌ریزی شده است.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و نخستین میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی یازدهم، ۲۸ خرداد امسال برگزار می‌شود.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سراسر کشور در ۱۱ شهرستان استان خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

۵۶۹ هزار و ۶۲۷ نفر در خراسان جنوبی واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد ۱۶ هزار و ۳۴۸ نفر رای اولی به شمار می‌روند.