استاندار خراسان جنوبی گفت: رفع مشکلات واحدهای تولیدی و اقتصادی خراسان جنوبی در راستای رونق تولید با جدیت در دستور کار است و دنبال می‌شود.

 جواد قناعت  در بازدید از یک واحد صنعتی در بیرجند اظهار داشت: علیرغم همه مشکلات شاهد رونق تولید و اشتغال در بخش صنعت کشور هستیم.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مشترک بین هیات دولت و استانداران، گفت: یکی از موضوعاتی که توسط وزارتخانه‌های متولی در این نشست‌ها مطرح می‌شود، تاکید بر حل مشکلات واحدهای تولیدی و اقتصادی است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در نشست‌های مختلف هیات دولت از استانداران خواسته می‌شود که با استفاده از ظرفیت‌های استانی و ملی مشکل فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی را بررسی و حل کنند.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی فعالان اقتصادی صاحب نام و برند از جمله مجتمع کاشی و سرامیک فرزاد را داریم گفت: اینکه در شرایط اقتصادی موجود این واحد تولیدی همچنان در زمینه رونق تولید فعال بوده کار بسیار ارزشمندی است.

قناعت افزود: با پیگیری‌های مستمر از سطوح ملی و استانی و تلاش و کوشش وافر مدیرعامل کارخانه، چرخ تولید در این واحد تولیدی می‌چرخد و به امید خدا شاهد توسعه واحدهای جدید زیر مجموعه آن هستیم.

وی به دومین بازدید خود از این واحد تولیدی اشاره کرد و گفت: هرچند مجتمع تولید کاشی و سرامیک با مشکلاتی مواجه است اما اراده و عزم جدی برای رونق تولید در این واحد صنعتی وجود دارد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به جنگ اقتصادی و اینکه دشمن همه تلاش خود را به کار گرفته تا چرخ اقتصاد کشور نچرخد خاطرنشان کرد: دشمنان در چند سال اخیر با راه‌اندازی جنگ اقتصادی، موانع فراوانی را پیش‌روی اقتصاد کشور ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: به اذعان دشمنان، تحریم‌های هوشمندانه و فلج کننده علیه جمهوری اسلامی ایران طراحی کردند و در این فضا فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی ما در حال کار و تلاش هستند و به خوبی شرایط جنگ اقتصادی را درک کرده و پا به میدان تولید گذاشته‌اند.

قناعت با تاکید بر اینکه در جنگ اقتصادی باید نگاه ویژه به حل مشکلات واحدهای تولیدی و اقتصادی داشته باشیم بیان کرد: مدیران ما در خراسان جنوبی پای کار هستند و شرایط فعالان اقتصادی را درک می‌کنند.

وی افزود: انتظار از مسوولان متولی این است که با توجه به شرایط جنگ اقتصادی و عزم و اراده جدی که در این واحد تولیدی وجود دارد، حمایت‌ لازم را انجام داده و راهکارهای لازم را برای حل مشکلات ارائه دهند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر به دنبال توسعه استان هستیم باید به همه واحدهای تولیدی و صنعتی توجه داشته باشیم اما نیاز است چنین واحدهایی که دارای ظرفیت بالا و برند هستند را ویژه‌تر ببینیم.

وی گفت: امیدواریم با محوریت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری مشکلات واحدهای تولیدی استان به صورت موردی بررسی و مشکلات آنها حل شود اما نیاز است مشکلات کارخانه کاشی و سرامیک به صورت ویژه‌تر دنبال شود.

قناعت با اشاره به مشکل تامین آب و واحد تولید کاغذ صنایع کاشی و سرامیک فرزاد گفت: مشکل آب این واحد را مسوولان متولی پیگیری خواهند کرد و ما نیز کمک می‌کنیم تا مشکل تامین آب آن رفع شود.

وی بیان کرد: همچنین درخصوص موضوع معافیت ماده ۱۳۳ قانون مالیات‌های مستقیم واحد تولیدی تاکنون مکاتبات فراوانی شده و پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: همچنین در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان موضوع شرکت کاشی و سرامیک فرزاد جزو دستورات ویژه کارگروه بوده و در سه و چهار جلسه مشکلات این شرکت مورد بررسی گرفته که در این خصوص تصمیمات و مصوبات خوبی را داشته‌ایم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم در این بازدید گفت: کارخانه تولید کاغذ وابسته به صنایع کاشی و سرامیک فرزاد در سه سال گذشته و شرایط سخت اقتصادی احداث شده که کار ارزشمندی است.

جواد اشرفی گفت: اقدامات خیرخواهانه زیادی توسط این مجموعه در استان دنبال شده و رفع مشکلات این واحد تولیدی به‌صورت جدی در دستور کار است که در کارگروه‌های رفع موانع تولید استان دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات این واحد تولیدی مسائل مالیاتی است که در سفر اخیر رئیس جمهور پیگیری شد افزود: فرایند حقوقی مشکل زمین کارخانه هم دنبال می‌شود که امیدواریم به نتیجه برسد.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: تامین آب مورد نیاز کارخانه نیز از محل‌های مختلف در حال پیگیری است که امیدواریم به نتیجه برسد.

وی با تاکید بر احداث واحدهای تولیدی کم آب‌بر و متناسب با اقیلم خراسان جنوبی گفت: شرکت آب منطقه‌ای برای صدور پروانه موقت تا زمان صدور مجوز نهایی تامین آب کارخانه آمادگی دارد و از طرفی خرید آب از چاه‌های کشاورزی دنبال می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی امروز ضمن بازدید از بخش‌های مختلف واحد تولید کاغذ صنایع کاشی و سرامیک فرزاد مسائل و مشکلات آن را بررسی و دستورات لازم را برای حل آنها ارایه کرد.

این واحد تولیدی در شهرک صنعتی بیرجند با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان زمینه اشتغالزایی ۱۵۰ نفر را فراهم کرده و ظرفیت تولید آن ۴۰ هزار تن در سال است.

همچنین اولین مجوز تاسیس شهرک صنعتی خصوصی یا غیردولتی توسط استاندار خراسان جنوبی به مدیر این شرکت اعطا شد.

به موجب این مجوز به شرکت کاشی و سرامیک فرزاد اجازه داده شد نسبت به تاسیس شهرک یا ناحیه صنعتی غیردولتی در شهرستان بیرجند و در کیلومتر ۱۲ جاده بیرجند – خوسف موسوم به دشت چهکند به مساحت ۷۳ هزار و ۱۹۰ مترمربع اقدام کند.