معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: مبنای عرضه و قیمت گذاری زرشک باید خود کشاورزان و متولیان این محصول در خراسان‌جنوبی باشند.

 جواد اشرفی  در مراسم رونمایی از ساخت ۵۰ دستگاه مکانیزه دان کن زرشک تازه اظهارکرد: از سال گذشته که جشنواره زرشک را در خراسان جنوبی برگزار کردیم اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه رخ داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در مهرماه جشنواره زرشک را برگزار خواهیم کرد، بیان‌کرد: تلاش های ما بر این است که با همکاری همدیگر بتوانیم از این محصول مزیت دار خراسان جنوبی بهترین استفاده را خواهیم کرد

اشرفی با اشاره به ورود بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی در بحث کمک به ساخت ۵۰ دستگاه دان کن زرشک تازه بیان‌کرد: اینکه این نهادها در بحث مردمی کردن اقتصاد در بخش کشاورزی ورود پیدا کرده اند برای ما بسیار ارزشمند است.

وی گفت: ساخت دستگاه دان کن زرشک تازه به نوعی پیوند دادن دانش و صنعت با بحث مردمی کردن اقتصاد کشاورزی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی اظهارکرد: برای اینکه از بالاترین سود محصولات مزیت دار کشاورزی خراسان جنوبی به بهترین نحو استفاده کنیم باید از شرکت های دانش بنیان و بخش های دانشگاهی کمک بخواهیم.

اشرفی ادامه‌داد: ساخت دستگاه دان کن زرشک یک نمونه از همکاری شرکت‌های دانش بنیان در فرآوری و بهره‌وری محصول مهم زرشک است.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های ما بر این است که چرا محصول مزیت داری چون زرشک خراسان جنوبی باید بدون نام تجاری و بسته بندی مشخص در بازار سایر شهرهای کشور قیمت گذاری شود چرا که این موضوع سودآوری برای کشاورز را کاهش می دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: همه اصناف یک اتحادیه دارند و از طرفی اتحادیه چای کاران و انجمن پسته و … در کشور داریم ولی متأسفانه زرشک متولی خاص و مشخصی ندارد که این مورد نیز آسیب زا است.

اشرفی اظهارکرد: مبنای عرضه و قیمت گذاری زرشک باید خود کشاورزان و متولیان این محصول در خراسان‌جنوبی باشند.

وی بیان‌کرد: ناراحت کننده است که گاهی زرشک ارزشمند خراسان جنوبی در کارتن های بدون استاندارد لازم بسته بندی به استان های دیگر ارسال می شود که این بسته بندی غیر استاندارد در موارد به کیفیت محصول ضربه می زند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور