مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: ۸۴ میلیارد و ۴۵۲ میلیون تومان کمک از خیرین، مردم، موسسات خیریه و مراکز نیکوکاری استان در نیمه نخست امسال جمع‌آوری شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۶ درصد افزایش داشته است.

رضا سلم‌آبادی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: از این میزان ۳۷ میلیارد و ۵۴ میلیون تومان معادل ۴۴ درصد کمک‌ها به‌صورت نقدی و ۴۷ میلیارد و ۳۹۸ میلیون تومان معادل ۵۶ درصد کمک‌ها نیز غیرنقدی بوده است.

وی گفت: از مجموع کمک خیرین سه میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان مربوط به صدقات مردمی همچنین چهار میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان زکوات است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی بیان کرد: ۱۷ میلیارد و ۱۸۹ میلیون تومان نیز کمک‌های مبتنی بر نیاز به محرومان و نیازمندان استان بوده و از محل مراکز نیکوکاری نیز ۳۷ میلیارد و ۵۴ میلیون تومان به محرومان کمک شده است.

وی سهم کمک‌های مردمی به نیازمندان در طرح اکرام ایتام و محسنین از مجموع کمک‌ها را ۲۱ میلیارد و ۵۶۳ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان کمک‌های مردمی در طرح اکرام ایتام و محسنین حدود ۷۵ درصد، صدقات ۴۱ درصد، پرداخت زکات ۵۶ درصد و کمک‌های مبتنی بر نیاز نیز ۲۸ درصد افزایش داشته است.

سلم‌آبادی تعداد فرزندان ایتام و محسنین این استان را ۹ هزار و ۱۹ نفر و تعداد حامیان را ۳۲ هزار و ۶۶۱ نفر ذکر کرد و افزود: سرانه کمک به هر فرزند یتیم و محسنین ۳۹۶ هزار تومان است.

وی همچنین گفت: در راستای توسعه روش‌های نوین دریافت کمک‌های مردمی، کد QR (پاسخ سریع) به‌زودی بر صندوق‌های صدقات سطح استان نصب و اجرا می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی افزود: این اقدام با هدف افزایش جذب کمک‌های مردمی در بستر روش‌های نوین الکترونیکی همچنین حفظ و افزایش ضریب نفوذ مشترکان و خیرین قابل شناسایی برای تخلیه الکترونیکی صندوق‌های صدقات مشترکان و خیران به صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

وی گفت: تمامی مشترکان صندوق صدقات و نیکوکاران می‌توانند با داشتن کد QR اختصاصی خود و با استفاده از گوشی تلفن همراه به‌ آسانی اقدام به پرداخت صدقه کنند.

سلم‌آبادی بیان کرد: تا پایان سال جاری در استان باید ۸۰ درصد منابع نقدی حاصل از مشارکت‌های مردمی با استفاده از روش‌های نوین جمع‌آوری شود که بر همین اساس ۸۱ هزار و ۵۱۲ مشترک الکترونیکی صدقات تا پایان سال جذب می‌شوند.

وی در ادامه این نشست خبری به سفر رییس کمیته امداد کشور به خراسان جنوبی در مهر امسال اشاره کرد و گفت: این سفر مصوباتی از جمله در حوزه مسکن، دانش‌آموزی و درمان بیماران خاص داشته که بخشی از آن مشخص شده و بخش دیگری نیز در جلسه‌ای که هفته آینده با حضور رییس مرکز برنامه‌ریزی کمیته امداد کشور در تهران برگزار می‌شود، نهایی خواهد شد.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی اظهار داشت: در بازدید رییس کمیته امداد از ۱۰ منزل مددجویی حدود ۱۲۰ میلیون تومان در قالب خرید لوازم ضروری کمک شد و تکمیل ۶۲ واحد مسکونی نیمه‌تمام در شهر فردوس با اعتبار سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و حصارکشی ۲۰ واحد در شهر خوسف با اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان از جمله مصوبات این سفر است که اعتبارات لازم آن توسط کمیته امداد کشور تخصیص پیدا می‌کند.

وی با اشاره به بازدید سید “مرتضی بختیاری” از ۱۰ منزل مددجویی در خراسان جنوبی گفت: تامین لوازم ضروری زندگی برای خانواده‌های نیازمند، کمک به خرید مسکن برای فرزند یتیم در شهر خوسف با کمک خیران، کمک در تامین اجاره مددجویان و ساخت مسکن برای فرزند یتیم در شهر فردوس مشروط به تامین زمین از سوی راه و شهرسازی از مصوبات این بازدیدها بوده است.

سلم‌آبادی درباره کمک‌های رییس کمیته امداد کشور در حوزه دانش‌آموزی گفت: قرار شد به ۱۰ رتبه برتر کنکور از بین فرزندان مددجویان مبلغ ۱۰ میلیون تومان به هر نفر کمک نقدی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه برای تامین تبلت دانش‌آموزی نیز در جلسه هفته آینده بحث خواهد شد افزود: در دیدار رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) با یک خانواده نابغه قرآنی در شهرستان مرزی زیرکوه نیز علاوه بر اهدای یک جلد تفسیر قرآن، قول کمک تامین مسکن مددجویی در شهر قم برای ادامه فعالیت‌های قرآنی این مددجو داده شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: اهدای هشت تبلت به دانش‌آموزان نیازمند، قول تامین هزینه درمان چند بیمار خاص در شهرهای مشهد، شیراز و تهران و پیگیری برای احیای قنوات از دیگر دستاوردهای این سفر و در دستور کار است.

وی اضافه کرد: برای کمک‌هایی در حوزه مسکن، خرید انشعاب و لوله‌کشی آب و گاز و ساخت سرویس بهداشتی نیز در جلسه هفته آینده تصمیم‌گیری خواهد شد همچنین در حوزه اشتغال رییس کمیته امداد کشور برای تامین هر میزان اعتبار مورد نیاز قول مساعد داد.

سلم‌آبادی با اشاره به اینکه با رایزنی وزارت صمت خرید پنج قلم اساسی جهیزیه با قیمت کارخانه در حال انجام است گفت: پیش‌بینی می‌شود بر این اساس تا پایان امسال پشت نوبت جهیزیه در استان نداشته باشیم.

وی افزود: از سال ۹۷ هیج خانواده نیازمندی پشت نوبت پوشش نبوده و به‌روز اگر افراد نیازمند بودن آنان محرز باشد زیرپوشش مستمری کمیته امداد قرار می‌گیرند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: از ابتدای امسال ۴۲۵ سری جهیزیه به مبلغ ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به‌ مددجویان این نهاد اهدا شد.

سید رضا حسینی اظهار داشت: در حال حاضر ۳۰ هزار و ۵۵۹ خانوار معیشت‌بگیر و ۱۲ هزار و ۴۹۰ خانوار تبصره ۱۴ در این استان تحت حمایت کمیته امداد هستند.

وی با اشاره به پرداخت ۵۹ میلیارد و ۶۶۱ میلیون ریال کمک هزینه ازدواج به مددجویان افزود: همچنین در این مدت ۹ میلیارد ریال اجاره مسکن به مددجویان این نهاد پرداخت شده است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۱۱۳ بیمار خاص و سه هزار و ۱۷ بیمار صعب‌العلاج زیرپوشش کمیته امداد استان هستند و در ۶ ماه نخست امسال سه هزار و ۳۴۶ نفر از این افراد خدمات درمانی دریافت کردند.

وی عنوان کرد: چهار هزار کودک مبتلا به سوء‌تغذیه از خدمات حمایتی این نهاد در خراسان جنوبی بهره‌مند می‌شوند و هدف کمیته امداد از حمایت کودکان گرفتار سوء‌تغذیه ارتقای وضعیت تغذیه آنان است.

حسینی گفت: همچنین هزار و ۵۰۰ مادر باردار و شیرده از خدمات حمایتی کمیته امداد بهره‌مند هستند و این افراد از ابتدای امسال ۶ میلیارد ریال حمایت مالی شده‌اند.

معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی هم گفت: امسال ۲۷۸ میلیارد تومان اعتبار اشتغال از محل قرض‌الحسنه بانکی و صندوق امداد ولایت برای ایجاد ۶ هزار و ۳۶۶ فرصت شغلی در استان پیش‌بینی شده است.

علی‌اکبر نخعی افزود: در سال جاری سرانه وام پرداختی به مددجویان ۱۰۰ میلیون تومان با چهار درصد سود و بازپرداخت ۷ ساله است.

وی با اشاره به اینکه در این مدت ۸۹۹ فرصت شغلی ایجاد شده است گفت: همچنین در ۶ ماه ابتدای سال جاری ۵۳۳ نفر آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند و معادل ۱۹ درصد برنامه ابلاغی محقق شده است.